[flygochklimat] Gratistilldelningen av utsläppsrätter till flyget inom EU gav 2020 extratillskott på ca 320 miljoner euro
Jim Werngren
jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se
Tis Apr 6 11:26:12 CEST 2021
Hej!
Tack för info.
Vill du förklara om det är bra eller dåligt (för klimatet) att vi pga av pandemin 2020 fick ett överskott på EUA, EUAA, eftersom flyget inte behövde det till sina utsläpp. Hur påverkar det annulleringen? Svårt att hänga med i detta.
Bästa hälsning,
Jim
Från: flygochklimat <flygochklimat-bounces at lists.chalmers.se> För magnus at nilssonproduktion.se
Skickat: den 6 april 2021 11:17
Till: flygochklimat at lists.chalmers.se
Ämne: [flygochklimat] Gratistilldelningen av utsläppsrätter till flyget inom EU gav 2020 extratillskott på ca 320 miljoner euro
Hej
Alla redovisade utsläppssiffror från EUs utsläppshandel skulle egentligen ha publicerats i torsdags, 1 april, men det tycks ha blivit något strul. Man kan dock plocka ut det mesta från det offentliga registret. Enligt T&E var flygets utsläpp inom EU/EES 2020 24-25 miljoner ton, 64 procent lägre än 2019. https://www.transportenvironment.org/press/green-recovery-necessary-after-airline-pollution-fell-64-last-year
Det betyder bl a att gratistilldelningen av "luftfartsutsläppsrätter" (EUAA) (ca 32 miljoner) 2020 för första gången var större än flygbolagens förbrukning. Det betyder i sin tur att flygbolagen inte behövde köpa in några "reguljära" utsläppsrätter (EUA) för att täcka sina utsläpp, utan istället har kunnat "bunkra" utsläppsrätter till ett sammanlagt värde på för närvarande drygt 300 miljoner euro (8 miljoner x 40 euro = 320 miljoner euro), ett intäktstillskott som säkerligen välkomnas av prövade flygbolagsledningar.
Att bolagen 2020 inte behövde köpa EUA för att täcka sina utsläpp får i sin tur effekter på den stora megaannulleringen av reguljära utsläppsrätter som ska ske 2023/24. Att flyget inte efterfrågade några EUA betyder att flygtrafikens omfattning 2020 inte inverkade på priset på "reguljära" utsläppsrätter och därmed inte heller storleken på utsläppen från de stationära anläggningarna inom EU ETS. I slutändan betyder det att flygets utsläpp 2020 inte påverkar den s k "MSR-mekanismen" effekter, dvs hur många EUA som kommer att annulleras automatiskt vid årsskiftet 2023/24.
Nedan siffrorna för SAS.
[X]
Magnus Nilsson
Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker
Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88
magnus at nilssonproduktion.se<mailto:magnus at nilssonproduktion.se> magnus at context.nu<mailto:magnus at context.nu>
www.nilssonproduktion.se<http://www.nilssonproduktion.se> www.context.nu<http://www.context.nu>
Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen<http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/>
“If the transition will not be just, there will just be no transition.”
Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär
-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/flygochklimat/attachments/20210406/fa34962e/attachment.html>
More information about the flygochklimat
mailing list