[flygochklimat] Gratistilldelningen av utsläppsrätter till flyget inom EU gav 2020 extratillskott på ca 320 miljoner euro
magnus at nilssonproduktion.se
magnus at nilssonproduktion.se
Tis Apr 6 11:45:39 CEST 2021
Ska försöka.
1. Vid årsskiften då det ute på marknaden (hos deltagare i
utsläppshandeln eller spekulanter, mäklare etc) finns minst 833 miljoner
oanvända "reguljära" utsläppsrätter, EUA, (kallas TNAC=Total Number of
Allowances in Circulation) kommer auktioneringen av nya EUA följande år
(egentligen 1/9 år 2-31/8 år 3) att minskas med motsvarande 24% av TNAC.
2. De nya utsläppsrätter som på detta sätt undandras auktionering,
placeras istället i marknadsstabilitetsreserven, MSR.
3. Vid årsskiftet 2023/24 kommer huvuddelen av de utsläppsrätter som då
ligger i MSR att automatiskt annulleras. Annulleringen uppgår till
differensen mellan det aktuella MSR-innehållet och det antal
utsläppsrätter som de facto auktionerades under 2023. Den automatiska
annulleringen beräknas uppgå till över 2 miljarder EUA.
4. Ju lägre utsläppen bli t o m 2023, desto större blir den automatiska
annulleringen. Eftersom flygets utsläpp inte beaktas när TNAC beräknas
påverkas dock inte annulleringen omedelbart av om flygets utsläpp ökar
eller minskar. Om flygets utsläpp överstiger gratistilldelningen måste
dock flygbolagen köpa reguljära EUA. När bolagen gör detta pressas
priset på EUA upp en aning, varvid utsläppen från stationära
anläggningar pressas ned en aning, vilket i sin tur ökar "avlänkningen"
till MSR och därmed en automatiska annulleringen 2023/24. I lägen då
flygets utsläpp överstiger gratistilldelningen kan därför ökade utsläpp
från flyget paradoxalt nog väntas leda till lägre totala utsläpp.
5. Eftersom flygets utsläpp 2020 understeg gratistilldelningen, har dock
flygets utsläpp detta år inte haft någon påverkan på hur stor
mega-annulleringen 2023/24 blir.
Gick det att förstå?
(Så här karaktäriseras systemet i en av de forskarstudier som skrivits
om detta: _"/…/the current approach is probably one of the least
transparent ways for endogenizing total emissions in a cap-and-trade
scheme. The complexity keeps_
_scholars busy, but does not seem to serve any other meaningful
purpose.")_
Magnus
06.04.2021 11:26 skrev Jim Werngren:
> Hej!
>
> Tack för info.
>
> Vill du förklara om det är bra eller dåligt (för klimatet) att vi pga
> av pandemin 2020 fick ett överskott på EUA, EUAA, eftersom flyget inte
> behövde det till sina utsläpp. Hur påverkar det annulleringen? Svårt
> att hänga med i detta.
>
> Bästa hälsning,
>
> Jim
>
> Från: flygochklimat <flygochklimat-bounces at lists.chalmers.se> För
> magnus at nilssonproduktion.se
> Skickat: den 6 april 2021 11:17
> Till: flygochklimat at lists.chalmers.se
> Ämne: [flygochklimat] Gratistilldelningen av utsläppsrätter till flyget
> inom EU gav 2020 extratillskott på ca 320 miljoner euro
>
> Hej
>
> Alla redovisade utsläppssiffror från EUs utsläppshandel skulle
> egentligen ha publicerats i torsdags, 1 april, men det tycks ha blivit
> något strul. Man kan dock plocka ut det mesta från det offentliga
> registret. Enligt T&E var flygets utsläpp inom EU/EES 2020 24-25
> miljoner ton, 64 procent lägre än 2019.
> https://www.transportenvironment.org/press/green-recovery-necessary-after-airline-pollution-fell-64-last-year
> [1]
>
> Det betyder bl a att gratistilldelningen av "luftfartsutsläppsrätter"
> (EUAA) (ca 32 miljoner) 2020 för första gången var större än
> flygbolagens förbrukning. Det betyder i sin tur att flygbolagen inte
> behövde köpa in några "reguljära" utsläppsrätter (EUA) för att täcka
> sina utsläpp, utan istället har kunnat "bunkra" utsläppsrätter till ett
> sammanlagt värde på för närvarande drygt 300 miljoner euro (8 miljoner
> x 40 euro = 320 miljoner euro), ett intäktstillskott som säkerligen
> välkomnas av prövade flygbolagsledningar.
>
> Att bolagen 2020 inte behövde köpa EUA för att täcka sina utsläpp får i
> sin tur effekter på den stora megaannulleringen av reguljära
> utsläppsrätter som ska ske 2023/24. Att flyget inte efterfrågade några
> EUA betyder att flygtrafikens omfattning 2020 inte inverkade på priset
> på "reguljära" utsläppsrätter och därmed inte heller storleken på
> utsläppen från de stationära anläggningarna inom EU ETS. I slutändan
> betyder det att flygets utsläpp 2020 inte påverkar den s k
> "MSR-mekanismen" effekter, dvs hur många EUA som kommer att annulleras
> automatiskt vid årsskiftet 2023/24.
>
> Nedan siffrorna för SAS.
>
> Magnus Nilsson
> Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker
>
> Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm
> Tfn. +46-(0)708-99 66 88
> magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu
> www.nilssonproduktion.se [2] www.context.nu [3]
> Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och
> naturvårdsbloggen [4]
>
> "If the transition will not be just, there will just be no transition."
> Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär
Links:
------
[1]
https://www.transportenvironment.org/press/green-recovery-necessary-after-airline-pollution-fell-64-last-year
[2] http://www.nilssonproduktion.se
[3] http://www.context.nu
[4] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/
-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/flygochklimat/attachments/20210406/7e643ad4/attachment.html>
More information about the flygochklimat
mailing list