[flygochklimat] Gratistilldelningen av utsläppsrätter till flyget inom EU gav 2020 extratillskott på ca 320 miljoner euro
magnus at nilssonproduktion.se
magnus at nilssonproduktion.se
Tis Apr 6 11:16:40 CEST 2021
Hej
Alla redovisade utsläppssiffror från EUs utsläppshandel skulle
egentligen ha publicerats i torsdags, 1 april, men det tycks ha blivit
något strul. Man kan dock plocka ut det mesta från det offentliga
registret. Enligt T&E var flygets utsläpp inom EU/EES 2020 24-25
miljoner ton, 64 procent lägre än 2019.
https://www.transportenvironment.org/press/green-recovery-necessary-after-airline-pollution-fell-64-last-year
Det betyder bl a att gratistilldelningen av "luftfartsutsläppsrätter"
(EUAA) (ca 32 miljoner) 2020 för första gången var större än
flygbolagens förbrukning. Det betyder i sin tur att flygbolagen inte
behövde köpa in några "reguljära" utsläppsrätter (EUA) för att täcka
sina utsläpp, utan istället har kunnat "bunkra" utsläppsrätter till ett
sammanlagt värde på för närvarande drygt 300 miljoner euro (8 miljoner x
40 euro = 320 miljoner euro), ett intäktstillskott som säkerligen
välkomnas av prövade flygbolagsledningar.
Att bolagen 2020 inte behövde köpa EUA för att täcka sina utsläpp får i
sin tur effekter på den stora megaannulleringen av reguljära
utsläppsrätter som ska ske 2023/24. Att flyget inte efterfrågade några
EUA betyder att flygtrafikens omfattning 2020 inte inverkade på priset
på "reguljära" utsläppsrätter och därmed inte heller storleken på
utsläppen från de stationära anläggningarna inom EU ETS. I slutändan
betyder det att flygets utsläpp 2020 inte påverkar den s k
"MSR-mekanismen" effekter, dvs hur många EUA som kommer att annulleras
automatiskt vid årsskiftet 2023/24.
Nedan siffrorna för SAS.
Magnus Nilsson
Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker
Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm
Tfn. +46-(0)708-99 66 88
magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu
www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2]
Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och
naturvårdsbloggen [3]
"If the transition will not be just, there will just be no transition."
Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär
Links:
------
[1] http://www.nilssonproduktion.se
[2] http://www.context.nu
[3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/
-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/flygochklimat/attachments/20210406/005b4a90/attachment.html>
More information about the flygochklimat
mailing list