[flygochklimat] ICCT-analys inför slutförhandlingar i EU om hållbara flygbränslen
magnus at nilssonproduktion.se
magnus at nilssonproduktion.se
Tors Sep 22 09:33:05 CEST 2022
Förhandlingsprocessen mellan kommissionen, rådet och parlamentet kallas
"trilogen", inget annat.
Magnus
22.09.2022 09:26 skrev magnus at nilssonproduktion.se:
> I juli fjol lanserade EU-kommissionen sitt förslag till att öka andelen
> "sustainable aviation fuels" i allt flygbränsle som tankas vid större
> flygplatser inom unionen - "ReFuel Aviation". Under våren har
> Europaparlamentet resp. ministerrådet antagit sina inspel.
>
> Nu börjar den s k troligen mellan de tre parterna som så smningom ska
> leda fram till en kompromiss, som kommer att bli den framtida
> lagstiftningen inom EES (EU27+Island, Lichtenstein & Norge)
>
> ICCT, the International Council on Clean Transportation, har gjort en
> analys av förhandlingsläget, vad de lika inspelen innebär, och även
> gjort vissa rekommendationer om var man anser att förhandlingarna bör
> landa.
>
> Kommissionens förslag handlar enbart om "drop-in"-bränslen, men ICCT
> vill att lagkraven även ska kunna uppfyllas med förnybar el eller
> vätgas. Särskilt regeringarnas inspel drar åt det andra hållet - att
> mildra hållbarhetskraven jämfört med kommissionens förslag, bl a för
> att bana väg för PFAD, en rest- eller biprodukt vid tillverkning av
> palmolja, och naturgasbaserad vätgas.
>
> ICCTs slutsats: _"The Commission's original proposed definition for
> biofuels in ReFuelEU would achieve greater GHG savings than the
> Parliament and Council proposals."_
>
> https://theicct.org/wp-content/uploads/2022/09/refueleu-definitions-trilogue-sep22.pdf
>
> Regleringen av flygbränsle samspelar delvis med reglerna för
> utsläppshandel. Parlamentets linje är att inkludera alla flygningar
> till/från flygplatser inom EES i utsläppshandelssystemet. I så fall
> skulle regleringen av flygbränsle spela mindre roll för utsläppen än om
> kommissionens förslag - att enbart inkludera flygningar mellan
> flygplatser inom EES i utsläppshandeln - blir beslutet.
>
> Magnus Nilsson
> Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker
>
> Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm
> Tfn. +46-(0)708-99 66 88
> magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu
> www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2]
> Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och
> naturvårdsbloggen [3]
>
> "If the transition will not be just, there will just be no transition."
> Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär
Links:
------
[1] http://www.nilssonproduktion.se
[2] http://www.context.nu
[3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/
-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/flygochklimat/attachments/20220922/8ff4c3ea/attachment.html>
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: a1eaabc5.png
Type: image/png
Size: 106983 bytes
Desc: inte tillgänglig
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/flygochklimat/attachments/20220922/8ff4c3ea/attachment.png>
More information about the flygochklimat
mailing list