[flygochklimat] ICCT-analys inför slutförhandlingar i EU om hållbara flygbränslen

magnus at nilssonproduktion.se magnus at nilssonproduktion.se
Tors Sep 22 09:33:05 CEST 2022



Förhandlingsprocessen mellan kommissionen, rådet och parlamentet kallas 
"trilogen", inget annat.

Magnus

22.09.2022 09:26 skrev magnus at nilssonproduktion.se:

> I juli fjol lanserade EU-kommissionen sitt förslag till att öka andelen 
> "sustainable aviation fuels" i allt flygbränsle som tankas vid större 
> flygplatser inom unionen - "ReFuel Aviation". Under våren har 
> Europaparlamentet resp. ministerrådet antagit sina inspel.
> 
> Nu börjar den s k troligen mellan de tre parterna som så smningom ska 
> leda fram till en kompromiss, som kommer att bli den framtida 
> lagstiftningen inom EES (EU27+Island, Lichtenstein & Norge)
> 
> ICCT, the International Council on Clean Transportation, har gjort en 
> analys av förhandlingsläget, vad de lika inspelen innebär, och även 
> gjort vissa rekommendationer om var man anser att förhandlingarna bör 
> landa.
> 
> Kommissionens förslag handlar enbart om "drop-in"-bränslen, men ICCT 
> vill att lagkraven även ska kunna uppfyllas med förnybar el eller 
> vätgas. Särskilt regeringarnas inspel drar åt det andra hållet - att 
> mildra hållbarhetskraven jämfört med kommissionens förslag, bl a för 
> att bana väg för PFAD, en rest- eller biprodukt vid tillverkning av 
> palmolja, och naturgasbaserad vätgas.
> 
> ICCTs slutsats: _"The Commission's original proposed definition for 
> biofuels in ReFuelEU would achieve greater GHG savings than the 
> Parliament and Council proposals."_
> 
> https://theicct.org/wp-content/uploads/2022/09/refueleu-definitions-trilogue-sep22.pdf
> 
> Regleringen av flygbränsle samspelar delvis med reglerna för 
> utsläppshandel. Parlamentets linje är att inkludera alla flygningar 
> till/från flygplatser inom EES i utsläppshandelssystemet. I så fall 
> skulle regleringen av flygbränsle spela mindre roll för utsläppen än om 
> kommissionens förslag - att enbart inkludera flygningar mellan 
> flygplatser inom EES i utsläppshandeln - blir beslutet.
> 
> Magnus Nilsson
> Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker
> 
> Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm 
> Tfn. +46-(0)708-99 66 88
> magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu
> www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2]
> Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och 
> naturvårdsbloggen [3]
> 
> "If the transition will not be just, there will just be no transition."
> Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär


Links:
------
[1] http://www.nilssonproduktion.se
[2] http://www.context.nu
[3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/
-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/flygochklimat/attachments/20220922/8ff4c3ea/attachment.html>
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: a1eaabc5.png
Type: image/png
Size: 106983 bytes
Desc: inte tillgänglig
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/flygochklimat/attachments/20220922/8ff4c3ea/attachment.png>


More information about the flygochklimat mailing list