[flygochklimat] ICCT-analys inför slutförhandlingar i EU om hållbara flygbränslen
magnus at nilssonproduktion.se
magnus at nilssonproduktion.se
Tors Sep 22 09:26:18 CEST 2022
I juli fjol lanserade EU-kommissionen sitt förslag till att öka andelen
"sustainable aviation fuels" i allt flygbränsle som tankas vid större
flygplatser inom unionen - "ReFuel Aviation". Under våren har
Europaparlamentet resp. ministerrådet antagit sina inspel.
Nu börjar den s k troligen mellan de tre parterna som så smningom ska
leda fram till en kompromiss, som kommer att bli den framtida
lagstiftningen inom EES (EU27+Island, Lichtenstein & Norge)
ICCT, the International Council on Clean Transportation, har gjort en
analys av förhandlingsläget, vad de lika inspelen innebär, och även
gjort vissa rekommendationer om var man anser att förhandlingarna bör
landa.
Kommissionens förslag handlar enbart om "drop-in"-bränslen, men ICCT
vill att lagkraven även ska kunna uppfyllas med förnybar el eller
vätgas. Särskilt regeringarnas inspel drar åt det andra hållet - att
mildra hållbarhetskraven jämfört med kommissionens förslag, bl a för att
bana väg för PFAD, en rest- eller biprodukt vid tillverkning av
palmolja, och naturgasbaserad vätgas.
ICCTs slutsats: _"The Commission's original proposed definition for
biofuels in ReFuelEU would achieve greater GHG savings than the
Parliament and Council proposals."_
https://theicct.org/wp-content/uploads/2022/09/refueleu-definitions-trilogue-sep22.pdf
Regleringen av flygbränsle samspelar delvis med reglerna för
utsläppshandel. Parlamentets linje är att inkludera alla flygningar
till/från flygplatser inom EES i utsläppshandelssystemet. I så fall
skulle regleringen av flygbränsle spela mindre roll för utsläppen än om
kommissionens förslag - att enbart inkludera flygningar mellan
flygplatser inom EES i utsläppshandeln - blir beslutet.
Magnus Nilsson
Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker
Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm
Tfn. +46-(0)708-99 66 88
magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu
www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2]
Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och
naturvårdsbloggen [3]
"If the transition will not be just, there will just be no transition."
Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär
Links:
------
[1] http://www.nilssonproduktion.se
[2] http://www.context.nu
[3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/
-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/flygochklimat/attachments/20220922/feebd802/attachment.html>
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: a1eaabc5.png
Type: image/png
Size: 106983 bytes
Desc: inte tillgänglig
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/flygochklimat/attachments/20220922/feebd802/attachment.png>
More information about the flygochklimat
mailing list