[flygochklimat] ICCT-analys inför slutförhandlingar i EU om hållbara flygbränslen

magnus at nilssonproduktion.se magnus at nilssonproduktion.se
Tors Sep 22 09:26:18 CEST 2022



I juli fjol lanserade EU-kommissionen sitt förslag till att öka andelen 
"sustainable aviation fuels" i allt flygbränsle som tankas vid större 
flygplatser inom unionen - "ReFuel Aviation". Under våren har 
Europaparlamentet resp. ministerrådet antagit sina inspel.

Nu börjar den s k troligen mellan de tre parterna som så smningom ska 
leda fram till en kompromiss, som kommer att bli den framtida 
lagstiftningen inom EES (EU27+Island, Lichtenstein & Norge)

ICCT, the International Council on Clean Transportation, har gjort en 
analys av förhandlingsläget, vad de lika inspelen innebär, och även 
gjort vissa rekommendationer om var man anser att förhandlingarna bör 
landa.

Kommissionens förslag handlar enbart om "drop-in"-bränslen, men ICCT 
vill att lagkraven även ska kunna uppfyllas med förnybar el eller 
vätgas. Särskilt regeringarnas inspel drar åt det andra hållet - att 
mildra hållbarhetskraven jämfört med kommissionens förslag, bl a för att 
bana väg för PFAD, en rest- eller biprodukt vid tillverkning av 
palmolja, och naturgasbaserad vätgas.

ICCTs slutsats: _"The Commission's original proposed definition for 
biofuels in ReFuelEU would achieve greater GHG savings than the 
Parliament and Council proposals."_

https://theicct.org/wp-content/uploads/2022/09/refueleu-definitions-trilogue-sep22.pdf

Regleringen av flygbränsle samspelar delvis med reglerna för 
utsläppshandel. Parlamentets linje är att inkludera alla flygningar 
till/från flygplatser inom EES i utsläppshandelssystemet. I så fall 
skulle regleringen av flygbränsle spela mindre roll för utsläppen än om 
kommissionens förslag - att enbart inkludera flygningar mellan 
flygplatser inom EES i utsläppshandeln - blir beslutet.

Magnus Nilsson
Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker

Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm 
Tfn. +46-(0)708-99 66 88
magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu
www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2]
Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och 
naturvårdsbloggen [3]

"If the transition will not be just, there will just be no transition."
Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär

Links:
------
[1] http://www.nilssonproduktion.se
[2] http://www.context.nu
[3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/
-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/flygochklimat/attachments/20220922/feebd802/attachment.html>
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: a1eaabc5.png
Type: image/png
Size: 106983 bytes
Desc: inte tillgänglig
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/flygochklimat/attachments/20220922/feebd802/attachment.png>


More information about the flygochklimat mailing list