[flygochklimat] Hur skadlig är höghöjdseffekten?
Robert Höglund
robert.hoglund at oxfam.se
Fre Sep 11 09:10:17 CEST 2020
Här är svaret jag fick om höghöjdseffekten från Mats Björsell på NV
Hej Robert
Det är intressanta frågor du ställer, och förstås inte helt enkla. .
Jag är ingen expert på de fysikaliska mekanismerna som t ex exakt hur strålningsbalansen påverkas genom vattenångan, genom bildandet av cirrusmoln, utsläpp av NOx och hur denna i nästa led interagerar med andra gaser som påverkar in och utstrålning på höga höjder, såsom t ex kolväten, ozon och kanske t ex CFC (”freoner”). Alla dessa har ju olika livslängder och det stämmer ju att de som har med vattenångan att göra är väldigt kortlivade.
Det gör att för denna del av effekterna så minskar höghöjdseffekten väldigt snabbt, MEN det normala tillståndet (d v s inte efter 9/11 och nu under pandemin) är att tiotusentals flygplan som finns i atmosfären ger ett konstant tillflöde av nya gaser, ny vattenånga. Och ”håller uppe nivån på höghöjdseffekten från flyget”.
Att den skulle värma upp endast lokalt stämmer knappast eftersom luften normalt är så pass full av flygplan och som sagt – en del av effekterna är mer långlivade än vattenångans effekter, och hinner därmed spridas. Sen är ju inte uppvärmning en tillfällig sak som sedan går tillbaka helt, tillförd värme sprids och ackumuleras ju t ex till en del i havet, en extremt långsam process.
Det anförs ibland flera argument mot att beräkna en Höghöjdseffekt och ange den i koldioxidekvivalenter. Osäkerheterna ovan är några av dessa, men hur stor effekten från en enskild flygning är beror ju i än högre grad på tillfälliga meteorologiska förhållanden, luftfuktigheten, temperaturen, tid på dygnet (sol eller ej) samt naturligtvis på flyghöjd – över eller under 8000 eller 10 000 meter (den där nivån varierar ju också). Flygindustrin vill ofta inte så gärna prata om höghäjdseffekterna och ett sätt för dem att slippa det är att säga att de är ju så osäkra, ”de går ju inte att räkna på”. Men de är lika fullt väldigt viktiga när man talar om flygets samlade klimatpåverkan.
Det finns ju en koncensus, bildad utifrån tillgänglig forskning, att höghöjdseffekterna sannolikt ligger i genomsnitt strax under 2 (d v s de fördubblar klimatpåverkan jämfört med om man enbart tittar på CO2) , men variationerna är ju väldigt stora, och osäkerheterna likaså. Den kanske ska vara lite lägre, men en del tyder på att den trots allt är större. För interkontinentala resor anger man ibland 2,7 (hög höjd under nästan hela sträckan)
En viktig sak är att biojet troligen inte påverkar höghöjdseffekterna särskilt mycket. Icke fossilt jetbränsle löser därför liksom bara ”halva klimatproblemet” för det långväga flyget
Här gärna av dig om det jag skrev blev obegripligt…
Vänliga hälsningar
Mats Björsell
Miljöekonom
NATURVÅRDSVERKET
Klimatstyrmedelsenheten
BESÖK: Virkesvägen 2, Stockholm
POST: 106 48 Stockholm
TELEFON: 010-698 13 60
[www.naturvardsverket.se]www.naturvardsverket.se
Läs om hur Naturvårdsverket behandlar
dina personuppgifter<http://www.naturvardsverket.se/hantering-av-personuppgifter>
________________________________
Från: Robert Höglund <robert.hoglund at oxfam.se>
Skickat: den 10 september 2020 08:19
Till: flygochklimat at lists.chalmers.se <flygochklimat at lists.chalmers.se>; Björn von Sydow <bjorn.von.sydow at gmail.com>
Ämne: Re: [flygochklimat] Hur skadlig är höghöjdseffekten?
Hej Björn! Jag fick två mycket bra svar men som verkar ha gått bara till mig. Är ni som skrev dem ok med att dela till hela listan?
Vänligen
Robert
Hämta Outlook för Android<https://aka.ms/ghei36>
________________________________
From: flygochklimat <flygochklimat-bounces at lists.chalmers.se> on behalf of Björn von Sydow <bjorn.von.sydow at gmail.com>
Sent: Thursday, September 10, 2020 1:16:47 PM
To: flygochklimat at lists.chalmers.se <flygochklimat at lists.chalmers.se>
Subject: Re: [flygochklimat] Hur skadlig är höghöjdseffekten?
Hej!
Jag blev glad och förväntansfull när Robert Höglund för en dryg vecka sedan lyfte denna fråga. Visst känner väl alla att risken är stor för att blanda äpplen och päron när man försöker kombinera koldioxidutsläpp och höghöjdseffekter till ett enda endimensionellt utsläppsmått. Samtidigt finns det ett stort pedagogiskt värde i att faktiskt kunna ge ett enkelt mått. Webbplatsen flightemissionmap.org<http://flightemissionmap.org>, som jag varit med om att utveckla, bygger delvis på att det är meningsfullt att göra en sådan kombination.
Förväntningarna sjunker i takt med tiden, men jag hoppas fortfarande på insiktsfulla inlägg i denna fråga.
Björn von Sydow
intresserad lekman
-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/flygochklimat/attachments/20200911/a3ef4c2f/attachment.html>
More information about the flygochklimat
mailing list