<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=Windows-1252">
<style type="text/css" style="display:none;"> P {margin-top:0;margin-bottom:0;} </style>
</head>
<body dir="ltr">
<div style="font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12pt; color: rgb(0, 0, 0);">
Här är svaret jag fick om höghöjdseffekten från Mats Björsell på NV<br>
<br>
<p style="color: rgb(32, 31, 30); background-color: rgb(255, 255, 255); font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; margin: 0px">
<span style="margin: 0px">Hej Robert</span></p>
<p style="color: rgb(32, 31, 30); background-color: rgb(255, 255, 255); font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; margin: 0px">
<span style="margin: 0px"> </span></p>
<p style="color: rgb(32, 31, 30); background-color: rgb(255, 255, 255); font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; margin: 0px">
<span style="margin: 0px">Det är intressanta frågor du ställer, och förstås inte helt enkla. .</span></p>
<p style="color: rgb(32, 31, 30); background-color: rgb(255, 255, 255); font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; margin: 0px">
<span style="margin: 0px"> </span></p>
<p style="color: rgb(32, 31, 30); background-color: rgb(255, 255, 255); font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; margin: 0px">
<span style="margin: 0px">Jag är ingen expert på de fysikaliska mekanismerna som t ex exakt hur strålningsbalansen påverkas genom vattenångan, genom bildandet av cirrusmoln, utsläpp av NOx och hur denna i nästa led interagerar med andra gaser som påverkar
in och utstrålning på höga höjder, såsom t ex kolväten, ozon och kanske<span> </span><span style="margin: 0px; color: black">t ex<span> </span></span>CFC (”freoner”). Alla dessa har ju olika livslängder och det stämmer ju att de som har med vattenångan att
göra är väldigt kortlivade.</span></p>
<p style="color: rgb(32, 31, 30); background-color: rgb(255, 255, 255); font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; margin: 0px">
<span style="margin: 0px"> </span></p>
<p style="color: rgb(32, 31, 30); background-color: rgb(255, 255, 255); font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; margin: 0px">
<span style="margin: 0px">Det gör att för denna del av effekterna så minskar höghöjdseffekten väldigt snabbt, MEN det normala tillståndet (d v s inte efter 9/11 och nu under pandemin) är att tiotusentals flygplan som finns i atmosfären ger ett konstant tillflöde
av nya gaser, ny vattenånga. Och ”håller uppe nivån på höghöjdseffekten från flyget”.</span></p>
<p style="color: rgb(32, 31, 30); background-color: rgb(255, 255, 255); font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; margin: 0px">
<span style="margin: 0px">Att den skulle värma upp endast lokalt stämmer knappast eftersom luften<span> </span><span style="margin: 0px; color: black">normalt<span> </span></span>är så pass full av flygplan och som sagt – en del av effekterna är mer långlivade
än vattenångans effekter, och hinner därmed spridas. Sen är ju inte uppvärmning en tillfällig sak som sedan går tillbaka helt, tillförd värme sprids<span style="margin: 0px; color: black"><span> </span>och</span><span> </span>ackumuleras ju t ex till en del
i havet, en extremt långsam process. </span></p>
<p style="color: rgb(32, 31, 30); background-color: rgb(255, 255, 255); font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; margin: 0px">
<span style="margin: 0px"> </span></p>
<div style="margin: 0px; font-size: 15px; font-family: "Segoe UI", "Segoe UI Web (West European)", "Segoe UI", -apple-system, BlinkMacSystemFont, Roboto, "Helvetica Neue", sans-serif; color: rgb(32, 31, 30); background-color: rgb(255, 255, 255)">
<p style="font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; margin: 0px"><span style="margin: 0px">Det<span> </span><span style="margin: 0px; color: black">anförs ibland flera<span> </span></span>argument mot att beräkna en Höghöjdseffekt och<span> </span><span style="margin: 0px; color: black">ange<span> </span></span>den
i koldioxidekvivalenter. Osäkerheterna ovan är några av dessa, men hur stor effekten<span> </span><span style="margin: 0px; color: black">från en enskild flygning<span> </span></span>är beror ju i än högre grad på tillfälliga meteorologiska förhållanden, luftfuktigheten,
temperaturen, tid på dygnet (sol eller ej) samt naturligtvis på flyghöjd – över eller under 8000 ell<span style="margin: 0px; color: black">e</span>r 10 000 meter<span style="margin: 0px; color: black"><span> </span>(den där nivån varierar ju också).</span>
Flygindustrin vill<span> </span><span style="margin: 0px; color: black">ofta<span> </span></span>inte så gärna prata om höghäjdseffekterna och ett sätt för dem att slippa det är att säga att de är ju så osäkra, ”de går ju inte att räkna på”. Men de är lika
fullt<span> </span><i>väldigt</i><span> </span>viktiga när man talar om flygets samlade klimatpåverkan.</span></p>
<p style="font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; margin: 0px"><span style="margin: 0px"> </span></p>
<p style="font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; margin: 0px"><span style="margin: 0px">Det finns ju en koncensus<span style="margin: 0px; color: black">, bildad utifrån tillgänglig forskning,</span><span> </span>att höghöjdseffekterna<span> </span><span style="margin: 0px; color: black">sannolikt<span> </span></span>ligger
i genomsnitt strax under 2<span style="margin: 0px; color: black"><span> </span>(d v s de fördubblar klimatpåverkan jämfört med om man enbart tittar på CO2)<span> </span></span>, men variationerna är ju väldigt st<span style="margin: 0px; color: black">o</span>ra,
och osäkerheterna likaså. Den kanske ska vara lite lägre, men en del tyder på att den trots allt är större. För interkontinentala resor anger man<span> </span><span style="margin: 0px; color: black">ibland<span> </span></span>2,7 (hög höjd under nästan hela
sträckan)</span></p>
<p style="font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; margin: 0px"><span style="margin: 0px"> </span></p>
<p style="font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; margin: 0px"><span style="margin: 0px">En viktig sak är att biojet troligen inte påverkar höghöjdseffekterna särskilt mycket. Icke fossilt jetbränsle löser därför liksom bara ”halva klimatproblemet”
för det långväga flyget</span></p>
<p style="font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; margin: 0px"><span style="margin: 0px"> </span></p>
<p style="font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; margin: 0px"><span style="margin: 0px">Här gärna av dig om det jag skrev blev obegripligt…</span></p>
<p style="font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; margin: 12pt 0px 0px; line-height: 11pt">
<span style="margin: 0px; font-size: 10pt; font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(64, 64, 64)">Vänliga hälsningar<br>
<br>
Mats Björsell</span></p>
<p style="font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; margin: 3pt 0px 0px; line-height: 11pt">
<span style="margin: 0px; font-size: 8pt; font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(64, 64, 64)">Miljöekonom</span></p>
<p style="font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; margin: 0px; line-height: 11pt">
<span style="margin: 0px; font-size: 10pt; font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(64, 64, 64)"> </span></p>
<p style="font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; margin: 3pt 0px 0px; line-height: 11pt">
<span style="margin: 0px; font-size: 8pt; font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(64, 64, 64)">NATURVÅRDSVERKET<b></b></span></p>
<p style="font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; margin: 0px; line-height: 11pt">
<span style="margin: 0px; font-size: 8pt; font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(64, 64, 64)">Klimatstyrmedelsenheten</span></p>
<p style="font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; margin: 3pt 0px 0px; line-height: 11pt">
<span style="margin: 0px; font-size: 8pt; font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(64, 64, 64)">BESÖK: Virkesvägen 2, Stockholm</span></p>
<p style="font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; margin: 0px; line-height: 11pt">
<span style="margin: 0px; font-size: 8pt; font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(64, 64, 64)">POST: 106 48 Stockholm</span></p>
<p style="font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; margin: 0px; line-height: 11pt">
<span style="margin: 0px; font-size: 8pt; font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(64, 64, 64)">TELEFON: 010-698 13 60</span><span style="margin: 0px; font-size: 12pt; font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(64, 64, 64)"></span></p>
<p style="font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; margin: 0px; line-height: 11pt">
<span style="margin: 0px; font-size: 8pt; font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(64, 64, 64)">[www.naturvardsverket.se]www.naturvardsverket.se</span></p>
<p style="font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; margin: 0px; line-height: 11pt">
<span style="margin: 0px; font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(64, 64, 64)"> </span></p>
<p style="font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; margin: 3pt 0px 0px; line-height: 11pt">
<span style="margin: 0px; font-size: 8pt; font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(64, 64, 64)">Läs om hur Naturvårdsverket behandlar<br>
dina<span> </span></span><a href="http://www.naturvardsverket.se/hantering-av-personuppgifter" target="_blank" rel="noopener noreferrer" data-auth="NotApplicable" style="margin: 0px"><span style="margin: 0px; font-size: 8pt; font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(64, 64, 64)">personuppgifter</span></a><span style="margin: 0px; font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(64, 64, 64)"> </span></p>
</div>
</div>
<div id="Signature">
<div id="divtagdefaultwrapper" dir="ltr" style="font-size:12pt; color:rgb(0,0,0); font-family:Calibri,Arial,Helvetica,sans-serif,EmojiFont,"Apple Color Emoji","Segoe UI Emoji",NotoColorEmoji,"Segoe UI Symbol","Android Emoji",EmojiSymbols">
<br>
<div style="color:rgb(33,33,33); font-size:15px; margin:0px"><br>
</div>
<br>
<p style="margin-top:0px; margin-bottom:0px"></p>
</div>
</div>
<div id="appendonsend"></div>
<hr style="display:inline-block;width:98%" tabindex="-1">
<div id="divRplyFwdMsg" dir="ltr"><font face="Calibri, sans-serif" style="font-size:11pt" color="#000000"><b>Från:</b> Robert Höglund <robert.hoglund@oxfam.se><br>
<b>Skickat:</b> den 10 september 2020 08:19<br>
<b>Till:</b> flygochklimat@lists.chalmers.se <flygochklimat@lists.chalmers.se>; Björn von Sydow <bjorn.von.sydow@gmail.com><br>
<b>Ämne:</b> Re: [flygochklimat] Hur skadlig är höghöjdseffekten?</font>
<div> </div>
</div>
<div>
<div dir="auto" style="direction:ltr; margin:0; padding:0; font-family:sans-serif; font-size:11pt; color:black">
Hej Björn! Jag fick två mycket bra svar men som verkar ha gått bara till mig. Är ni som skrev dem ok med att dela till hela listan?<br>
<br>
</div>
<div dir="auto" style="direction:ltr; margin:0; padding:0; font-family:sans-serif; font-size:11pt; color:black">
Vänligen<br>
</div>
<div dir="auto" style="direction:ltr; margin:0; padding:0; font-family:sans-serif; font-size:11pt; color:black">
Robert<span id="x_ms-outlook-android-cursor"></span><br>
<br>
</div>
<div dir="auto" style="direction:ltr; margin:0; padding:0; font-family:sans-serif; font-size:11pt; color:black">
<span id="x_OutlookSignature">
<div dir="auto" style="direction:ltr; margin:0; padding:0; font-family:sans-serif; font-size:11pt; color:black">
Hämta <a href="https://aka.ms/ghei36">Outlook för Android</a></div>
</span><br>
</div>
<hr tabindex="-1" style="display:inline-block; width:98%">
<div id="x_divRplyFwdMsg" dir="ltr"><font face="Calibri, sans-serif" color="#000000" style="font-size:11pt"><b>From:</b> flygochklimat <flygochklimat-bounces@lists.chalmers.se> on behalf of Björn von Sydow <bjorn.von.sydow@gmail.com><br>
<b>Sent:</b> Thursday, September 10, 2020 1:16:47 PM<br>
<b>To:</b> flygochklimat@lists.chalmers.se <flygochklimat@lists.chalmers.se><br>
<b>Subject:</b> Re: [flygochklimat] Hur skadlig är höghöjdseffekten?</font>
<div> </div>
</div>
<div class="" style="word-wrap:break-word; line-break:after-white-space">Hej!
<div class=""><br class="">
</div>
<div class="">Jag blev glad och förväntansfull när Robert Höglund för en dryg vecka sedan lyfte denna fråga. Visst känner väl alla att risken är stor för att blanda äpplen och päron när man försöker kombinera koldioxidutsläpp och höghöjdseffekter till ett enda
endimensionellt utsläppsmått. Samtidigt finns det ett stort pedagogiskt värde i att faktiskt kunna ge ett enkelt mått. Webbplatsen
<a href="http://flightemissionmap.org" class="">flightemissionmap.org</a>, som jag varit med om att utveckla, bygger delvis på att det är meningsfullt att göra en sådan kombination.</div>
<div class=""><br class="">
</div>
<div class="">Förväntningarna sjunker i takt med tiden, men jag hoppas fortfarande på insiktsfulla inlägg i denna fråga.</div>
<div class=""><br class="">
</div>
<div class="">Björn von Sydow</div>
<div class="">intresserad lekman</div>
</div>
</div>
</body>
</html>