[Vinnovaflyg] kvotplikt

magnus at nilssonproduktion.se magnus at nilssonproduktion.se
Tors Okt 27 10:12:13 CEST 2022

_"EUs kvotnivåer för flygbränsle som just nu diskuteras i trilogen är
för 2040  32-37% för SAF (förnybara bränslen) och 8-13% för syntetiska
sådana som elektrobränslen och väte. Mest biobränslen alltså. För
Sveriges del talar väl mkt för att nya regeringen lägger sig på
EU-nivå."_

Riktigt så ska inte det förslag som diskuteras tolkas. Det man vill ha
är en volymandel SAF 2040 på 32 (kommissionen/rådet) eller 37
(parlamentet) procent. Av detta vill man att minst 8
((kommissionen/rådet) alternativt 13 procentenheter (parlamentet) ska
vara syntetiskt. Andelen biomassebaserat regleras inte. Bägge mandaten
kan uppfyllas med syntetiskt.

Beträffande biomassebaserat föreslås endast s k avancerade biodrivmedel
(baserade på avfall eller skogsbiomassa) accepteras. Man öppnar även för
s.k. återvunna kolbaserade bränslen (CCU), där kolatomerna kan vara av
fossilt ursprung.

Fram till 2029 väntas kravet bli unionsövergripande, dvs det behöver
inte uppfyllas vid varje enskild flygplats. Parlamentet öppnar också för
handel.

Kan tilläggas att både parlamentet och rådet inom utsläppshandeln EU ETS
vill dela ut gratis utsläppsrätter till flygbolag som använder
syntetiskt för att uppfylla kraven.

Magnus

Links:
------