[Vinnovaflyg] kvotplikt

Jonas Åkerman jonas.akerman at abe.kth.se
Ons Okt 26 10:32:51 CEST 2022


Intressant artikel!
Har ögnat lite snabbt. Ligger nog mkt i att biobränslen är gör sig bäst i industri eller kraftvärme. Bättre energieffektivitet plus den viktiga möjligheten att använda BECCS.
Saknar antagande om elpris (kan ha missat) som ju är centralt inte minst för elektrobränslen. Om man bara använder ”överskottsel” när intermittent el har hög produktion så blir förstås elpriset lågt, men då blir å andra sidan investeringskostnaden för elektrolysörer hög.
EUs kvotnivåer för flygbränsle som just nu diskuteras i trilogen är för 2040  32-37% för SAF (förnybara bränslen) och 8-13% för syntetiska sådana som elektrobränslen och väte. Mest biobränslen alltså. För Sveriges del talar väl mkt för att nya regeringen lägger sig på EU-nivå.
Ett märkligt antagande (om jag uppfattat rätt..) är att man antar 3% bränsleeffektivisering av flygplansflottan till 2040 och 20% till 2060, vilket ju är på tok för lågt. Bör vara i storleksordningen 25% till 2040 och 40% till 2060. De kan ha missuppfattat sin källa, ATAG, som inte är helt tydlig. Dock påverkar sannolikt inte detta antagande slutsatsen så mycket även om kostnaderna generellt skulle bli lägre.
Jonas

Från: Vinnovaflyg <vinnovaflyg-bounces at lists.chalmers.se> För Jörgen Larsson
Skickat: den 26 oktober 2022 08:55
Till: Vinnovaflyg (vinnovaflyg at lists.chalmers.se) <vinnovaflyg at lists.chalmers.se>
Ämne: [Vinnovaflyg] kvotplikt

Våra kollegor har just publicerat en artikel som handlar om de delar av transportsektorn som är svåra att elektrifiera, typ flyg, och frågar sig om kvotplikt för biobränsle är kostnadseffektivt. Elektrobränslen verkar komma väl ut. Om någon av der läser den så kommentera gärna resultaten i förhållande till t.ex. EU nya förslag på kvotplikt i flyget.

/Jörgen Larsson

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Associate Professor in Sustainable Consumption patterns
Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment
Phone +46 708 833370


Mediamedverkan och rapporter

  *   Streamade föredrag om hur semestrandet kan bli klimatmässigt hållbara: turne<https://www.youtube.com/watch?v=wE8ZGR-9aR8&list=PLZ5BECaGf2jt6Kq2-Ul91Nw9VMTwNTFN7&index=2&t=4392s>, UR<o%09https:/urplay.se/program/225965-ur-samtiden-hallbarhet-och-konsumtion-semestra-hallbart>
  *   TT-artikel Enbart ny teknik räddar inte klimatet – det krävs beteendeförändring<https://www.svd.se/enbart-ny-teknik-raddar-inte-klimatet>”
  *   SVT Agenda Klimatspecial <https://www.svtplay.se/video/32799251/agenda/agenda-special-klimatutmaningen-24-okt-20-00?info=visa> (efter 7:40 och 21:10), se även Aftonbladet<https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g6pVmk/klimatexperten-sagar-partiernas-forslag-saknar-det-mesta>
  *   Rapport: Långväga resande i linje med klimatmålen<https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1634181/FULLTEXT01.pdf>
  *   Rapport: Avveckla slit-och-slängsamhället<https://research.chalmers.se/publication/?created=true&id=caeb2b26-3bc1-43d5-81ad-ba6aef6a1b0c>. In English<https://research.chalmers.se/en/publication?created=true&id=4c5e7213-c8bc-40a7-b152-899754b4deb8>
  *   Rapport: Konsumtionsbaserade scenarier för Sverige<https://research.chalmers.se/publication/?created=true&id=dc2131ff-c598-4a64-8928-5d13579126be>. In English<https://research.chalmers.se/en/publication?created=true&id=e835f76a-b166-459d-a71b-f2ca8c65093e>
  *   Rapport: Styrmedel för hållbar matkonsumtion<http://www.sustainableconsumption.se/wp-content/uploads/sites/34/2020/06/StyrmedelForHallbarMatkonsumtion.pdf>. In English<https://research.chalmers.se/publication/522671>
  *   Rapport: Om att kunna välja förkortad arbetstid<https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/70071/1/gupea_2077_70071_1.pdf>

Selected peer-reviewed articles:
-          Are fee-and-dividend schemes the savior of environmental taxation<https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1462901122000788>
-          Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060.<https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1361920921003084>
-          Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior<https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/09669582.2020.1855436?scroll=top&needAccess=true>
-          Public support for aviation policy measures in Sweden<https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/14693062.2020.1759499?scroll=top&needAccess=true>
-          International and National Climate Policies for Aviation: A review<http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14693062.2018.1562871>
-          Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country’s residents<http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195925517303116>.

Climate data:
-          TravelCO2<http://www.travelco2.com/>
-          Klimatsmart semester<http://www.klimatsmartsemester.se/>
-          Flightemissionmap<http://www.flightemissionmap.org/>

E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here<https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat>.

-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20221026/2e5f4e6e/attachment-0001.html>


More information about the Vinnovaflyg mailing list