[Vinnovaflyg] Studie med avståndsbaserad höghöjdseffekt

Daniel Johansson daniel.johansson at chalmers.se
Ons Okt 5 16:37:15 CEST 2022


Hej,


Stort tack Jörgen!!


Har missat denna. Kvoten  av ATR-100  för alla klimatpåverkansorsaker av flyg dividerat med den  av endast CO2 (dvs höghöjdaktorn) borde, om alla  antaganden i modellen är desamma förutom metrikval, ge ungefär samma (troligen något högre) värde jämfört en GWP-100 baserat höghöjdsfaktor.


Dvs det är trpligen något annat i modellen än metrikvalet som leder till den något höga kvoten (höghöjdsfaktorn). Kollar jag på figurerna så ser det ut som speciellt NOx har stark uppvärmning i modellen. Grewe (andranamnet) har i andra texter argumenterat för att den uppvärmande effekten av flyg NOx är mkt större än vad Lee anger.


Modellen som de använder AirClim i artikeln, är det tänkt att den där post doc:en som jag pratade om ska använda

Mvh
Daniel


********************************
Daniel Johansson
Associate Professor & Unit Head
Division of Physical Resource Theory
Department of Space, Earth and Environment
Chalmers University of Technology
SE-412 96 Göteborg, Sweden


________________________________
From: Vinnovaflyg <vinnovaflyg-bounces at lists.chalmers.se> on behalf of Jörgen Larsson <jorgen.larsson at chalmers.se>
Sent: 05 October 2022 16:18
To: Vinnovaflyg (vinnovaflyg at lists.chalmers.se)
Subject: [Vinnovaflyg] Studie med avståndsbaserad höghöjdseffekt


Halojs

Har ni i ”höghöjdsgruppen” tittat på den här artikeln från förra året. De gör ungefär det vi ursprungligen hade som ambition att göra - väger in flygavstånd och latitud i sina estimeringar och använder samma flygplanstyp i alla analyser. Resultatet är bl a detta:

[cid:image001.png at 01D8D8D2.CD15A830]



Den refererar inte till nya Lee artikeln och de använder inte GWP100 utan nåt som heter ATR. Går det att översätta ATR till GWP100 på nåt enkelt sätt?

De skriver så här

In this study we use the ATR with a time horizon of

100 years as climate metric to compare CO2 and non-CO2

effects. Benefit of using ATR is that it accounts for the lifetime

of the different climate agents as well as for the climate

sensitivity parameter. …

Applying our simple calculation method leads to a factor of

3.4 (total climate impact is 3.4 times the CO2 impact)



/Jörgen Larsson



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Associate Professor in Sustainable Consumption patterns

Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment

Phone +46 708 833370





Mediamedverkan och rapporter

  *   Streamade föredrag om hur semestrandet kan bli klimatmässigt hållbara: turne<https://www.youtube.com/watch?v=wE8ZGR-9aR8&list=PLZ5BECaGf2jt6Kq2-Ul91Nw9VMTwNTFN7&index=2&t=4392s>, UR
  *   TT-artikel Enbart ny teknik räddar inte klimatet – det krävs beteendeförändring<https://www.svd.se/enbart-ny-teknik-raddar-inte-klimatet>”
  *   SVT Agenda Klimatspecial <https://www.svtplay.se/video/32799251/agenda/agenda-special-klimatutmaningen-24-okt-20-00?info=visa> (efter 7:40 och 21:10), se även Aftonbladet<https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g6pVmk/klimatexperten-sagar-partiernas-forslag-saknar-det-mesta>
  *   Rapport: Långväga resande i linje med klimatmålen<https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1634181/FULLTEXT01.pdf>
  *   Rapport: Avveckla slit-och-slängsamhället<https://research.chalmers.se/publication/?created=true&id=caeb2b26-3bc1-43d5-81ad-ba6aef6a1b0c>. In English<https://research.chalmers.se/en/publication?created=true&id=4c5e7213-c8bc-40a7-b152-899754b4deb8>
  *   Rapport: Konsumtionsbaserade scenarier för Sverige<https://research.chalmers.se/publication/?created=true&id=dc2131ff-c598-4a64-8928-5d13579126be>. In English<https://research.chalmers.se/en/publication?created=true&id=e835f76a-b166-459d-a71b-f2ca8c65093e>
  *   Rapport: Styrmedel för hållbar matkonsumtion<http://www.sustainableconsumption.se/wp-content/uploads/sites/34/2020/06/StyrmedelForHallbarMatkonsumtion.pdf>. In English<https://research.chalmers.se/publication/522671>
  *   Rapport: Om att kunna välja förkortad arbetstid<https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/70071/1/gupea_2077_70071_1.pdf>



Selected peer-reviewed articles:

  *   Are fee-and-dividend schemes the savior of environmental taxation<https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1462901122000788>
  *   Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060.<https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1361920921003084>
  *   Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior<https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/09669582.2020.1855436?scroll=top&needAccess=true>
  *   Public support for aviation policy measures in Sweden<https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/14693062.2020.1759499?scroll=top&needAccess=true>
  *   International and National Climate Policies for Aviation: A review<http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14693062.2018.1562871>
  *   Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country’s residents<http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195925517303116>.



Climate data:

  *   TravelCO2<http://www.travelco2.com/>
  *   Klimatsmart semester<http://www.klimatsmartsemester.se/>
  *   Flightemissionmap<http://www.flightemissionmap.org/>



E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here<https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat>.


-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20221005/7155c8d4/attachment-0001.html>
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: image001.png
Type: image/png
Size: 120711 bytes
Desc: image001.png
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20221005/7155c8d4/attachment-0001.png>


More information about the Vinnovaflyg mailing list