[Vinnovaflyg] Studie med avståndsbaserad höghöjdseffekt

Jörgen Larsson jorgen.larsson at chalmers.se
Ons Okt 5 16:18:00 CEST 2022


Halojs
Har ni i "höghöjdsgruppen" tittat på den här artikeln från förra året. De gör ungefär det vi ursprungligen hade som ambition att göra - väger in flygavstånd och latitud i sina estimeringar och använder samma flygplanstyp i alla analyser. Resultatet är bl a detta:
[cid:image001.png at 01D8D8D2.CD15A830]

Den refererar inte till nya Lee artikeln och de använder inte GWP100 utan nåt som heter ATR. Går det att översätta ATR till GWP100 på nåt enkelt sätt?
De skriver så här
In this study we use the ATR with a time horizon of
100 years as climate metric to compare CO2 and non-CO2
effects. Benefit of using ATR is that it accounts for the lifetime
of the different climate agents as well as for the climate
sensitivity parameter. ...
Applying our simple calculation method leads to a factor of
3.4 (total climate impact is 3.4 times the CO2 impact)

/Jörgen Larsson

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Associate Professor in Sustainable Consumption patterns
Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment
Phone +46 708 833370


Mediamedverkan och rapporter

  *   Streamade föredrag om hur semestrandet kan bli klimatmässigt hållbara: turne<https://www.youtube.com/watch?v=wE8ZGR-9aR8&list=PLZ5BECaGf2jt6Kq2-Ul91Nw9VMTwNTFN7&index=2&t=4392s>, UR<o%09https:/urplay.se/program/225965-ur-samtiden-hallbarhet-och-konsumtion-semestra-hallbart>
  *   TT-artikel Enbart ny teknik räddar inte klimatet - det krävs beteendeförändring<https://www.svd.se/enbart-ny-teknik-raddar-inte-klimatet>"
  *   SVT Agenda Klimatspecial <https://www.svtplay.se/video/32799251/agenda/agenda-special-klimatutmaningen-24-okt-20-00?info=visa> (efter 7:40 och 21:10), se även Aftonbladet<https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g6pVmk/klimatexperten-sagar-partiernas-forslag-saknar-det-mesta>
  *   Rapport: Långväga resande i linje med klimatmålen<https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1634181/FULLTEXT01.pdf>
  *   Rapport: Avveckla slit-och-slängsamhället<https://research.chalmers.se/publication/?created=true&id=caeb2b26-3bc1-43d5-81ad-ba6aef6a1b0c>. In English<https://research.chalmers.se/en/publication?created=true&id=4c5e7213-c8bc-40a7-b152-899754b4deb8>
  *   Rapport: Konsumtionsbaserade scenarier för Sverige<https://research.chalmers.se/publication/?created=true&id=dc2131ff-c598-4a64-8928-5d13579126be>. In English<https://research.chalmers.se/en/publication?created=true&id=e835f76a-b166-459d-a71b-f2ca8c65093e>
  *   Rapport: Styrmedel för hållbar matkonsumtion<http://www.sustainableconsumption.se/wp-content/uploads/sites/34/2020/06/StyrmedelForHallbarMatkonsumtion.pdf>. In English<https://research.chalmers.se/publication/522671>
  *   Rapport: Om att kunna välja förkortad arbetstid<https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/70071/1/gupea_2077_70071_1.pdf>

Selected peer-reviewed articles:

  *   Are fee-and-dividend schemes the savior of environmental taxation<https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1462901122000788>
  *   Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060.<https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1361920921003084>
  *   Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior<https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/09669582.2020.1855436?scroll=top&needAccess=true>
  *   Public support for aviation policy measures in Sweden<https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/14693062.2020.1759499?scroll=top&needAccess=true>
  *   International and National Climate Policies for Aviation: A review<http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14693062.2018.1562871>
  *   Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country's residents<http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195925517303116>.

Climate data:

  *   TravelCO2<http://www.travelco2.com/>
  *   Klimatsmart semester<http://www.klimatsmartsemester.se/>
  *   Flightemissionmap<http://www.flightemissionmap.org/>

E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here<https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat>.

-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20221005/cf937b3c/attachment-0001.html>
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: image001.png
Type: image/png
Size: 120711 bytes
Desc: image001.png
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20221005/cf937b3c/attachment-0001.png>
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: Dahlmann o Grewe 2021 Climate assessment of single flights Deduction of route specific equivalent CO2 emissions-1.pdf
Type: application/pdf
Size: 3671155 bytes
Desc: Dahlmann o Grewe 2021 Climate assessment of single flights Deduction of route specific equivalent CO2 emissions-1.pdf
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20221005/cf937b3c/attachment-0001.pdf>


More information about the Vinnovaflyg mailing list