[Vinnovaflyg] STOPPA PRESSARNA! Kommissionens non-CO2-rapport klar - offentliggörs ut nästa vecka
magnus at nilssonproduktion.se
magnus at nilssonproduktion.se
Tis Nov 24 10:33:15 CET 2020
Vore underbart att någon gång känna att man förstod dessa olika
metriker. Låter som en viktig sak att spela in i diskussionen.
Magnus
24.11.2020 10:25 skrev Daniel Johansson:
> Stort Tack Magnus,
>
> Spännande.
>
> Notera dock att GWP* är en helt annat typ av metrik än GWP, GTP etc och
> passar inte för skatter, handelssystem, enskilda avvägningar om ett
> flyg att ta en eller annan rutt utan mer för klimatbedömningar och
> långsiktiga konsekvenser av olika utvecklingsvägar.
>
> Ska försöka läsa ordentligt.
>
> Daniel
>
> ********************************
> Daniel Johansson
> Associate Professor & Unit Head
> Division of Physical Resource Theory
> Department of Space, Earth and Environment
> Chalmers University of Technology
> SE-412 96 Göteborg, Sweden
>
> -------------------------
>
> From: Vinnovaflyg <vinnovaflyg-bounces at lists.chalmers.se> on behalf of
> magnus at nilssonproduktion.se <magnus at nilssonproduktion.se>
> Sent: 20 November 2020 17:42
> To: vinnovaflyg at lists.chalmers.se
> Subject: [Vinnovaflyg] STOPPA PRESSARNA! Kommissionens non-CO2-rapport
> klar - offentliggörs ut nästa vecka
>
> Kom för ett par dagar sedan över den rapport om höghöjdseffekter som
> kommissionen enligt utsläppshandelsdirektivet skulle ha levererat vid
> förra nyåret (bifogas). Var vänliga och sprid dokumentet med viss
> försiktighet. Det lär ska bli offentligt under kommande vecka.
>
> Mitt omdöme: Otroligt bra, gediget och läsvärt dokument - bra att de
> väntade med utgivningen!
>
> Snabbintryck: Man vet mycket mera om detta än vad jag har förstått. Att
> åtgärda är sannerligen inte enkelt, bl a helt enkelt därför att minskad
> klimatpåverkan från en faktor ofta förvärrar en annan. Men det finns en
> hel del inom räckhåll.
>
> Jag utgår från att regeringen och myndigheterna kommer att höra med oss
> om förslagen, så vi har nog goda skäl att läsa noggrant.
>
> Nedan några noteringar från läsningen.
>
> Magnus
>
> ------------------------------------------------------------------------
>
> Om marknära ozon minskar kan flygets NOx-utsläpp gå från att förstärka
> till att begränsa växthuseffekten.
>
> Contrails kyler vid gryning och skymning!
>
> GWP* förordas - ger i nuläget en totalpåverkan 3 ggr CO2-effekten!
>
> Någon form av "NOx penalty" skulle behövas för att motverka att
> flygbolagen undviker CO2-utsläpp till priset av ökade NOx-utsläpp.
> Liknande motsättning mellan mindre NOx / lägre
> förbränningspartikelbildning.
>
> Osäkerheten kring val av rätt metrics är avgörande hinder för att kunna
> optimera mellan faktorer i konflikt. Att bara gå på GWP100 (som inom EU
> ETS) är sannolikt att i hög grad lura sig själv.
>
> De (stora) flygplan (med stora motorer som drivs under högre tryck och
> högre temperaturer, dvs. relativt låg specifik energianvändning och
> CO2-utsläpp) som utnyttjas för interkontinentalflyget har sannolikt
> större specifika NOx-utsläpp under cruise än de (mindre) flygplan (med
> mindre motorer som drivs under lägre tryck och vid lägre temperaturer
> dvs. högre specifik bränsleanvändning och CO2-utsläpp) som används för
> kortare distanser. Tydlig illustration till hur CO2-anknutna styrmedel
> kan trigga ökade NOx-utsläpp.
>
> Aromathalten i flygbränsle avgörande för partikelbildningen och därmed
> contrails/cirrus. ASTM-standard för flygbränsle max 25% aromater.
> Aromathalterna lägre i SAF (Sustainable Aviation Fuels) - därav lägre
> partikelbildning och lägre bildning av contrails/cirrus av bl a biojet.
> En miniminivå på 8 % bestämd för SAF av säkerhetsskäl rel. äldre
> flygplan, inkl militärflyg. Oklart hur hög aromathalten i soppan
> normalt är. EU kan inte ha egen aromatnorm, men ekonomiska incitament
> för lägre halter en möjlighet - beakta dock militärflygets behov.
> Planerade kvot-/reduktionsplikten inom EU skulle bidra till lägre
> aromathalt - minskad partikelbildning.
>
> Icke-linjära samband - eskalerande effekt på radiative
> forcing-reduktion vid fallande partikelbildning (skulle kunna förklaras
> av att sannolikheten för hopklumpning minskar mera än antalet
> partiklar). MEN - vid låga partikelhalter kan bildningen av
> iskristaller bli högre än vid något högre partikelhalter!
>
> Ice-supersaturated areas normalt inte mer än 2-300 meter tjocka - att
> undvika dem kräver inte jättemycket längre flygsträckor. Rapporten gör
> stor sak av att undvikande av Ice-supersaturated areas innebär "fuel
> penalty", dvs högre CO2-utsläpp. Man noterar dock inte att i
> utsläppshandelssystem med vattensängseffekt (som för flyget inom EU
> ETS) påverkas inte de totala utsläppen inom systemet av om flygets
> CO2-utsläpp ökar. Samma skulle gälla för Corsia-flygningar, förutsatt
> att kompensationsåtgärderna är seriösa, liksom om man använder 100%
> klimatneutralt bränsle.
-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20201124/9bddf9e9/attachment.html>
More information about the Vinnovaflyg
mailing list