[Vinnovaflyg] STOPPA PRESSARNA! Kommissionens non-CO2-rapport klar - offentliggörs ut nästa vecka

Daniel Johansson daniel.johansson at chalmers.se
Tis Nov 24 10:25:10 CET 2020


Stort Tack Magnus,


Spännande.


Notera dock att GWP* är en helt annat typ av metrik än GWP, GTP etc och passar inte för skatter, handelssystem, enskilda avvägningar om ett flyg att ta en eller annan rutt utan mer för klimatbedömningar och långsiktiga konsekvenser av olika utvecklingsvägar.


Ska försöka läsa ordentligt.


Daniel


********************************
Daniel Johansson
Associate Professor & Unit Head
Division of Physical Resource Theory
Department of Space, Earth and Environment
Chalmers University of Technology
SE-412 96 Göteborg, Sweden


________________________________
From: Vinnovaflyg <vinnovaflyg-bounces at lists.chalmers.se> on behalf of magnus at nilssonproduktion.se <magnus at nilssonproduktion.se>
Sent: 20 November 2020 17:42
To: vinnovaflyg at lists.chalmers.se
Subject: [Vinnovaflyg] STOPPA PRESSARNA! Kommissionens non-CO2-rapport klar - offentliggörs ut nästa vecka


Kom för ett par dagar sedan över den rapport om höghöjdseffekter som kommissionen enligt utsläppshandelsdirektivet skulle ha levererat vid förra nyåret (bifogas). Var vänliga och sprid dokumentet med viss försiktighet. Det lär ska bli offentligt under kommande vecka.

Mitt omdöme: Otroligt bra, gediget och läsvärt dokument – bra att de väntade med utgivningen!

Snabbintryck: Man vet mycket mera om detta än vad jag har förstått. Att åtgärda är sannerligen inte enkelt, bl a helt enkelt därför att minskad klimatpåverkan från en faktor ofta förvärrar en annan. Men det finns en hel del inom räckhåll.

Jag utgår från att regeringen och myndigheterna kommer att höra med oss om förslagen, så vi har nog goda skäl att läsa noggrant.

Nedan några noteringar från läsningen.


Magnus


------------------------------------------------------------------------

Om marknära ozon minskar kan flygets NOx-utsläpp gå från att förstärka till att begränsa växthuseffekten.

Contrails kyler vid gryning och skymning!

GWP* förordas - ger i nuläget en totalpåverkan 3 ggr CO2-effekten!

Någon form av ”NOx penalty” skulle behövas för att motverka att flygbolagen undviker CO2-utsläpp till priset av ökade NOx-utsläpp.  Liknande motsättning mellan mindre NOx / lägre förbränningspartikelbildning.

Osäkerheten kring val av rätt metrics är avgörande hinder för att kunna optimera mellan faktorer i konflikt. Att bara gå på GWP100 (som inom EU ETS) är sannolikt att i hög grad lura sig själv.

De (stora) flygplan (med stora motorer som drivs under högre tryck och högre temperaturer, dvs. relativt låg specifik energianvändning och CO2-utsläpp) som utnyttjas för interkontinentalflyget har sannolikt större specifika NOx-utsläpp under cruise än de (mindre) flygplan (med mindre motorer som drivs under lägre tryck och vid lägre temperaturer dvs. högre specifik bränsleanvändning och CO2-utsläpp) som används för kortare distanser. Tydlig illustration till hur CO2-anknutna styrmedel kan trigga ökade NOx-utsläpp.

Aromathalten i flygbränsle avgörande för partikelbildningen och därmed contrails/cirrus. ASTM-standard för flygbränsle max 25% aromater. Aromathalterna lägre i SAF (Sustainable Aviation Fuels) – därav lägre partikelbildning och lägre bildning av contrails/cirrus av bl a biojet. En miniminivå på 8 % bestämd för SAF av säkerhetsskäl rel. äldre flygplan, inkl militärflyg. Oklart hur hög aromathalten i soppan normalt är. EU kan inte ha egen aromatnorm, men ekonomiska incitament för lägre halter en möjlighet – beakta dock militärflygets behov. Planerade kvot-/reduktionsplikten inom EU skulle bidra till lägre aromathalt – minskad partikelbildning.

Icke-linjära samband – eskalerande effekt på radiative forcing-reduktion vid fallande partikelbildning (skulle kunna förklaras av att sannolikheten för hopklumpning minskar mera än antalet partiklar). MEN - vid låga partikelhalter kan bildningen av iskristaller bli högre än vid något högre partikelhalter!

Ice-supersaturated areas normalt inte mer än 2-300 meter tjocka – att undvika dem kräver inte jättemycket längre flygsträckor. Rapporten gör stor sak av att undvikande av Ice-supersaturated areas innebär ”fuel penalty”, dvs högre CO2-utsläpp. Man noterar dock inte att i utsläppshandelssystem med vattensängseffekt (som för flyget inom EU ETS) påverkas inte de totala utsläppen inom systemet av om flygets CO2-utsläpp ökar. Samma skulle gälla för Corsia-flygningar, förutsatt att kompensationsåtgärderna är seriösa, liksom om man använder 100% klimatneutralt bränsle.
-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20201124/448d338e/attachment.html>


More information about the Vinnovaflyg mailing list