[Vinnovaflyg] STOPPA PRESSARNA! Kommissionens non-CO2-rapport klar - offentliggörs ut nästa vecka
magnus at nilssonproduktion.se
magnus at nilssonproduktion.se
Fre Nov 20 17:42:59 CET 2020
Kom för ett par dagar sedan över den rapport om höghöjdseffekter som
kommissionen enligt utsläppshandelsdirektivet skulle ha levererat vid
förra nyåret (bifogas). Var vänliga och sprid dokumentet med viss
försiktighet. Det lär ska bli offentligt under kommande vecka.
Mitt omdöme: Otroligt bra, gediget och läsvärt dokument - bra att de
väntade med utgivningen!
Snabbintryck: Man vet mycket mera om detta än vad jag har förstått. Att
åtgärda är sannerligen inte enkelt, bl a helt enkelt därför att minskad
klimatpåverkan från en faktor ofta förvärrar en annan. Men det finns en
hel del inom räckhåll.
Jag utgår från att regeringen och myndigheterna kommer att höra med oss
om förslagen, så vi har nog goda skäl att läsa noggrant.
Nedan några noteringar från läsningen.
Magnus
------------------------------------------------------------------------
Om marknära ozon minskar kan flygets NOx-utsläpp gå från att förstärka
till att begränsa växthuseffekten.
Contrails kyler vid gryning och skymning!
GWP* förordas - ger i nuläget en totalpåverkan 3 ggr CO2-effekten!
Någon form av "NOx penalty" skulle behövas för att motverka att
flygbolagen undviker CO2-utsläpp till priset av ökade NOx-utsläpp.
Liknande motsättning mellan mindre NOx / lägre
förbränningspartikelbildning.
Osäkerheten kring val av rätt metrics är avgörande hinder för att kunna
optimera mellan faktorer i konflikt. Att bara gå på GWP100 (som inom EU
ETS) är sannolikt att i hög grad lura sig själv.
De (stora) flygplan (med stora motorer som drivs under högre tryck och
högre temperaturer, dvs. relativt låg specifik energianvändning och
CO2-utsläpp) som utnyttjas för interkontinentalflyget har sannolikt
större specifika NOx-utsläpp under cruise än de (mindre) flygplan (med
mindre motorer som drivs under lägre tryck och vid lägre temperaturer
dvs. högre specifik bränsleanvändning och CO2-utsläpp) som används för
kortare distanser. Tydlig illustration till hur CO2-anknutna styrmedel
kan trigga ökade NOx-utsläpp.
Aromathalten i flygbränsle avgörande för partikelbildningen och därmed
contrails/cirrus. ASTM-standard för flygbränsle max 25% aromater.
Aromathalterna lägre i SAF (Sustainable Aviation Fuels) - därav lägre
partikelbildning och lägre bildning av contrails/cirrus av bl a biojet.
En miniminivå på 8 % bestämd för SAF av säkerhetsskäl rel. äldre
flygplan, inkl militärflyg. Oklart hur hög aromathalten i soppan normalt
är. EU kan inte ha egen aromatnorm, men ekonomiska incitament för lägre
halter en möjlighet - beakta dock militärflygets behov. Planerade
kvot-/reduktionsplikten inom EU skulle bidra till lägre aromathalt -
minskad partikelbildning.
Icke-linjära samband - eskalerande effekt på radiative forcing-reduktion
vid fallande partikelbildning (skulle kunna förklaras av att
sannolikheten för hopklumpning minskar mera än antalet partiklar). MEN -
vid låga partikelhalter kan bildningen av iskristaller bli högre än vid
något högre partikelhalter!
Ice-supersaturated areas normalt inte mer än 2-300 meter tjocka - att
undvika dem kräver inte jättemycket längre flygsträckor. Rapporten gör
stor sak av att undvikande av Ice-supersaturated areas innebär "fuel
penalty", dvs högre CO2-utsläpp. Man noterar dock inte att i
utsläppshandelssystem med vattensängseffekt (som för flyget inom EU ETS)
påverkas inte de totala utsläppen inom systemet av om flygets
CO2-utsläpp ökar. Samma skulle gälla för Corsia-flygningar, förutsatt
att kompensationsåtgärderna är seriösa, liksom om man använder 100%
klimatneutralt bränsle.
-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20201120/6c4d037b/attachment.html>
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: 200917_Updated analysis of the non-CO2 climate impact of aviation_Final ...-1.pdf
Type: application/pdf
Size: 6991801 bytes
Desc: inte tillgänglig
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20201120/6c4d037b/attachment.pdf>
More information about the Vinnovaflyg
mailing list