[Vinnovaflyg] STOPPA PRESSARNA! Kommissionens non-CO2-rapport klar - offentliggörs ut nästa vecka

magnus at nilssonproduktion.se magnus at nilssonproduktion.se
Fre Nov 20 17:42:59 CET 2020


Kom för ett par dagar sedan över den rapport om höghöjdseffekter som 
kommissionen enligt utsläppshandelsdirektivet skulle ha levererat vid 
förra nyåret (bifogas). Var vänliga och sprid dokumentet med viss 
försiktighet. Det lär ska bli offentligt under kommande vecka.

Mitt omdöme: Otroligt bra, gediget och läsvärt dokument - bra att de 
väntade med utgivningen!

Snabbintryck: Man vet mycket mera om detta än vad jag har förstått. Att 
åtgärda är sannerligen inte enkelt, bl a helt enkelt därför att minskad 
klimatpåverkan från en faktor ofta förvärrar en annan. Men det finns en 
hel del inom räckhåll.

Jag utgår från att regeringen och myndigheterna kommer att höra med oss 
om förslagen, så vi har nog goda skäl att läsa noggrant.

Nedan några noteringar från läsningen.

Magnus

------------------------------------------------------------------------

Om marknära ozon minskar kan flygets NOx-utsläpp gå från att förstärka 
till att begränsa växthuseffekten.

Contrails kyler vid gryning och skymning!

GWP* förordas - ger i nuläget en totalpåverkan 3 ggr CO2-effekten!

Någon form av "NOx penalty" skulle behövas för att motverka att 
flygbolagen undviker CO2-utsläpp till priset av ökade NOx-utsläpp.  
Liknande motsättning mellan mindre NOx / lägre 
förbränningspartikelbildning.

Osäkerheten kring val av rätt metrics är avgörande hinder för att kunna 
optimera mellan faktorer i konflikt. Att bara gå på GWP100 (som inom EU 
ETS) är sannolikt att i hög grad lura sig själv.

De (stora) flygplan (med stora motorer som drivs under högre tryck och 
högre temperaturer, dvs. relativt låg specifik energianvändning och 
CO2-utsläpp) som utnyttjas för interkontinentalflyget har sannolikt 
större specifika NOx-utsläpp under cruise än de (mindre) flygplan (med 
mindre motorer som drivs under lägre tryck och vid lägre temperaturer 
dvs. högre specifik bränsleanvändning och CO2-utsläpp) som används för 
kortare distanser. Tydlig illustration till hur CO2-anknutna styrmedel 
kan trigga ökade NOx-utsläpp.

Aromathalten i flygbränsle avgörande för partikelbildningen och därmed 
contrails/cirrus. ASTM-standard för flygbränsle max 25% aromater. 
Aromathalterna lägre i SAF (Sustainable Aviation Fuels) - därav lägre 
partikelbildning och lägre bildning av contrails/cirrus av bl a biojet. 
En miniminivå på 8 % bestämd för SAF av säkerhetsskäl rel. äldre 
flygplan, inkl militärflyg. Oklart hur hög aromathalten i soppan normalt 
är. EU kan inte ha egen aromatnorm, men ekonomiska incitament för lägre 
halter en möjlighet - beakta dock militärflygets behov. Planerade 
kvot-/reduktionsplikten inom EU skulle bidra till lägre aromathalt - 
minskad partikelbildning.

Icke-linjära samband - eskalerande effekt på radiative forcing-reduktion 
vid fallande partikelbildning (skulle kunna förklaras av att 
sannolikheten för hopklumpning minskar mera än antalet partiklar). MEN - 
vid låga partikelhalter kan bildningen av iskristaller bli högre än vid 
något högre partikelhalter!

Ice-supersaturated areas normalt inte mer än 2-300 meter tjocka - att 
undvika dem kräver inte jättemycket längre flygsträckor. Rapporten gör 
stor sak av att undvikande av Ice-supersaturated areas innebär "fuel 
penalty", dvs högre CO2-utsläpp. Man noterar dock inte att i 
utsläppshandelssystem med vattensängseffekt (som för flyget inom EU ETS) 
påverkas inte de totala utsläppen inom systemet av om flygets 
CO2-utsläpp ökar. Samma skulle gälla för Corsia-flygningar, förutsatt 
att kompensationsåtgärderna är seriösa, liksom om man använder 100% 
klimatneutralt bränsle.
-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20201120/6c4d037b/attachment.html>
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: 200917_Updated analysis of the non-CO2 climate impact of aviation_Final ...-1.pdf
Type: application/pdf
Size: 6991801 bytes
Desc: inte tillgänglig
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20201120/6c4d037b/attachment.pdf>


More information about the Vinnovaflyg mailing list