[Vinnovaflyg] STOPPA PRESSARNA! Kommissionens non-CO2-rapport klar - offentliggörs ut nästa vecka

magnus at nilssonproduktion.se magnus at nilssonproduktion.se
Tis Nov 24 17:36:27 CET 2020


Nu är EASA-studien publicerad på Kommissionens hemsida:

https://ec.europa.eu/clima/news/updated-analysis-non-co2-effects-aviation_en

Magnus

24.11.2020 10:25 skrev Daniel Johansson:

> Stort Tack Magnus,
> 
> Spännande.
> 
> Notera dock att GWP* är en helt annat typ av metrik än GWP, GTP etc och 
> passar inte för skatter, handelssystem, enskilda avvägningar om ett 
> flyg att ta en eller annan rutt utan mer för klimatbedömningar och 
> långsiktiga konsekvenser av olika utvecklingsvägar.
> 
> Ska försöka läsa ordentligt.
> 
> Daniel
> 
> ********************************
> Daniel Johansson
> Associate Professor & Unit Head
> Division of Physical Resource Theory
> Department of Space, Earth and Environment
> Chalmers University of Technology
> SE-412 96 Göteborg, Sweden
> 
> -------------------------
> 
> From: Vinnovaflyg <vinnovaflyg-bounces at lists.chalmers.se> on behalf of 
> magnus at nilssonproduktion.se <magnus at nilssonproduktion.se>
> Sent: 20 November 2020 17:42
> To: vinnovaflyg at lists.chalmers.se
> Subject: [Vinnovaflyg] STOPPA PRESSARNA! Kommissionens non-CO2-rapport 
> klar - offentliggörs ut nästa vecka
> 
> Kom för ett par dagar sedan över den rapport om höghöjdseffekter som 
> kommissionen enligt utsläppshandelsdirektivet skulle ha levererat vid 
> förra nyåret (bifogas). Var vänliga och sprid dokumentet med viss 
> försiktighet. Det lär ska bli offentligt under kommande vecka.
> 
> Mitt omdöme: Otroligt bra, gediget och läsvärt dokument - bra att de 
> väntade med utgivningen!
> 
> Snabbintryck: Man vet mycket mera om detta än vad jag har förstått. Att 
> åtgärda är sannerligen inte enkelt, bl a helt enkelt därför att minskad 
> klimatpåverkan från en faktor ofta förvärrar en annan. Men det finns en 
> hel del inom räckhåll.
> 
> Jag utgår från att regeringen och myndigheterna kommer att höra med oss 
> om förslagen, så vi har nog goda skäl att läsa noggrant.
> 
> Nedan några noteringar från läsningen.
> 
> Magnus
> 
> ------------------------------------------------------------------------
> 
> Om marknära ozon minskar kan flygets NOx-utsläpp gå från att förstärka 
> till att begränsa växthuseffekten.
> 
> Contrails kyler vid gryning och skymning!
> 
> GWP* förordas - ger i nuläget en totalpåverkan 3 ggr CO2-effekten!
> 
> Någon form av "NOx penalty" skulle behövas för att motverka att 
> flygbolagen undviker CO2-utsläpp till priset av ökade NOx-utsläpp.  
> Liknande motsättning mellan mindre NOx / lägre 
> förbränningspartikelbildning.
> 
> Osäkerheten kring val av rätt metrics är avgörande hinder för att kunna 
> optimera mellan faktorer i konflikt. Att bara gå på GWP100 (som inom EU 
> ETS) är sannolikt att i hög grad lura sig själv.
> 
> De (stora) flygplan (med stora motorer som drivs under högre tryck och 
> högre temperaturer, dvs. relativt låg specifik energianvändning och 
> CO2-utsläpp) som utnyttjas för interkontinentalflyget har sannolikt 
> större specifika NOx-utsläpp under cruise än de (mindre) flygplan (med 
> mindre motorer som drivs under lägre tryck och vid lägre temperaturer 
> dvs. högre specifik bränsleanvändning och CO2-utsläpp) som används för 
> kortare distanser. Tydlig illustration till hur CO2-anknutna styrmedel 
> kan trigga ökade NOx-utsläpp.
> 
> Aromathalten i flygbränsle avgörande för partikelbildningen och därmed 
> contrails/cirrus. ASTM-standard för flygbränsle max 25% aromater. 
> Aromathalterna lägre i SAF (Sustainable Aviation Fuels) - därav lägre 
> partikelbildning och lägre bildning av contrails/cirrus av bl a biojet. 
> En miniminivå på 8 % bestämd för SAF av säkerhetsskäl rel. äldre 
> flygplan, inkl militärflyg. Oklart hur hög aromathalten i soppan 
> normalt är. EU kan inte ha egen aromatnorm, men ekonomiska incitament 
> för lägre halter en möjlighet - beakta dock militärflygets behov. 
> Planerade kvot-/reduktionsplikten inom EU skulle bidra till lägre 
> aromathalt - minskad partikelbildning.
> 
> Icke-linjära samband - eskalerande effekt på radiative 
> forcing-reduktion vid fallande partikelbildning (skulle kunna förklaras 
> av att sannolikheten för hopklumpning minskar mera än antalet 
> partiklar). MEN - vid låga partikelhalter kan bildningen av 
> iskristaller bli högre än vid något högre partikelhalter!
> 
> Ice-supersaturated areas normalt inte mer än 2-300 meter tjocka - att 
> undvika dem kräver inte jättemycket längre flygsträckor. Rapporten gör 
> stor sak av att undvikande av Ice-supersaturated areas innebär "fuel 
> penalty", dvs högre CO2-utsläpp. Man noterar dock inte att i 
> utsläppshandelssystem med vattensängseffekt (som för flyget inom EU 
> ETS) påverkas inte de totala utsläppen inom systemet av om flygets 
> CO2-utsläpp ökar. Samma skulle gälla för Corsia-flygningar, förutsatt 
> att kompensationsåtgärderna är seriösa, liksom om man använder 100% 
> klimatneutralt bränsle.
-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20201124/e1b00488/attachment.html>


More information about the Vinnovaflyg mailing list