[Driftstörning] IRT-gruppens scan

Gunnar Lindberg lindberg at cdg.chalmers.se
Tue Jun 3 12:32:17 CEST 2003

Det händer ju att IRT gör en "scan", över hela 129.16.0.0-nätet efter
en bestämd port som vi vet har använts för t.ex. warez/ftp, eller mot
alla portar på en maskin som det finns anledning att misstänka har
råkat ut för intrång.

Maskiner som vi primärt använder för detta:

 129.16.222.200 pynchon.irt.chalmers.se bufferoverflow.irt.chalmers.se
 192.36.224.40  gbgmisc.gbg.sunet.se

Som synes en maskin på 129.16.0.0-nätet och (medvetet) en utanför.

	Gunnar Lindberg

PS
    Det har hänt tidigare och kommer antagligen att hända igen att
    jag inte tänker mig för utan kör från "min" arbetstation:

      129.16.12.11  wilfer1.cdg.chalmers.se
								    DS