[Driftstörning] Fwd: virus ... Case [101153.helpdesk @ caps.ita.chalmers.se]

Gunnar Lindberg lindberg at cdg.chalmers.se
Tue Jun 3 07:58:48 CEST 2003

Ursäkta spam, men jag är rädd att verkligheten kräver det.

Det verkar som om där finns en ny variant av "Sobig" (kanske flera?),
W32.Sobig.C at mm. Den verkar vara ganska duktig på att sprida sig
och det är nog klokt att manuellt ta hem allra senaste (anti)virus-
definitionerna och inte vänta på den automatiska uppdateringen.

http://www.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.sobig.c@mm.html
    Due to an increased rate of submissions, Symantec Security
    Response has upgraded
    W32.Sobig.C at mm from a Category 2 to a Category 3
    as of June 1, 2003.

http://www.f-secure.com/v-descs/sobig_c.shtml
    F-Secure is raising the alert level on Sobig.C worm to level 1.
    The worm has gone
    worldwide and it has been seen in more than 84 countries. Two
    earlier versions of Sobig
    caused very large outbreaks.

Jag har inte kollat några andra men gissar att de säger samma sak.

	Gunnar Lindberg, IRT