FIXED: [Driftstörning] Problem att komma åt filer från windows
Fredrik Mellström
traal at chalmers.se
Ons Jan 7 13:50:24 CET 2015
(Translation in English below.)
Hej!
Problemen för windowsklienter med att komma åt filservern är nu lösta.
Felet berodde på en brandväggsinställning som orsakade problem i samband
med filserverbytet i mellandagarna.
De flesta windowsdatorer ska redan ha fått uppdateringen. Om det
fortfarande är problem beror det antagligen på att brandväggen har
misslyckats att ta hem uppdaterade inställningar; starta i så fall om
datorn för att lösa problemet.
Hi,
The windows clients that had problems accessing the file server are now
fixed.
The cause of the problem was a firewall setting, that caused trouble
after we upgraded the file server during the holidays.
Most windows computers are already updated. A few clients might still
malfunction, which is probably due to the firewall update not working.
You can fix this by restarting the computer.
Med vänlig hälsning / Kind Regards
Chalmers ServiceDesk, IT-Service
Fredrik Mellström
WEB: http://www.chalmers.se/its
E-mail: support at chalmers.se
Tel: 031-772 6600 (031-772 6500 for students)
Blogg: http://www.chalmers.se/driftinfo
Facebook: http://www.facebook.com/chalmers.servicedesk
Twitter: http://twitter.com/chalmers_its
On 2015-01-07 10:33, Fredrik Mellström wrote:
> (Translation in English below.)
>
>
> Hej!
>
> Det är problem med att komma åt filservern från många windowsdatorer
> just nu. Det kan yttra sig som att det inte går att logga in alls,
> eller att dina personliga filer på Z: eller skrivbordet är borta. Vi
> håller på och undersöker problemet, och försöker lösa det.
>
> Anställda: Testa att starta om din dator, vänta minst 15 minuter, och
> sedan starta om en extra gång.
>
> Studenter: Vissa datorer fungerar, så du kan testa på några andra ställen.
>
> Om det inte hjälper är du välkommen att kontakta oss, så försöker vi
> hjälpa dig.
>
>
> Hi,
>
> Right now there are problems with accessing the file server from many
> windows computers. The symptoms are either that you cannot login, or
> your personal files on Z: or the desktop are unavailable. We are
> investigating the cause of this problem, and trying to solve it.
>
> Employees: You can try to restart your computer, wait at least 15
> minutes, and the reboot it once more.
>
> Students: Some computers do work, so you could try logging in somewhere
> else.
>
> If you need further assistance, you are welcome to contact us.
>
>
> Med vänlig hälsning / Kind Regards
> Chalmers ServiceDesk, IT-Service
> Fredrik Mellström
> WEB: http://www.chalmers.se/its
> E-mail: support at chalmers.se
> Tel: 031-772 6600 (031-772 6500 for students)
> Blogg: http://www.chalmers.se/driftinfo
> Facebook: http://www.facebook.com/chalmers.servicedesk
> Twitter: http://twitter.com/chalmers_its
More information about the driftstorning
mailing list