[Vinnovaflyg] Studie med avståndsbaserad höghöjdseffekt

Daniel Johansson daniel.johansson at chalmers.se
Tors Okt 6 09:08:27 CEST 2022


Hej,


Det går nog, iaf för kondensstrimmor. Lite mer oklart med NOx (men deras resultat att NOx är kylande på kortsikt är väl sant för NOx har en nettokylande effekt nära markytan, och nettovärmande effekten högt upp i atmosfären om man använder GWP100). De skriver "However, other physical climate metrics, e.g., with a different titime horizon, could be directly calculated from the results presented here following the same concept." Så vi kan fråga dem hur det skulle göras.

De har heller inte räknat på att utsläppen sker under ett år utan istället under 32 år (år 1 till 32), baserat på deras antagande om livslängden på för ett plan är 32 år, och tagit kvoten av integrerad temperaturpåverkan av alla forcers dividerat med den av CO2 endast CO2 över år 1 till 100. Det innebär ju att det inte är jämförbart med en höghöjdsfaktor baserat på ATR-100 (där alla utsläpp sker i år 1) som är hyffsat likt GWP-100, utan deras ansats att inkl planets livslängd och utsläpp under hela livslängden borde leda till en högre höghöjdsfaktor (givet integrering under 100 år). Detta kan förklara deras relativt stora höghöjdskvot för kondensstrimmor, men det är nog inte deras huvudsakliga förklaring för deras höga NOx värde.



Daniel

********************************
Daniel Johansson
Associate Professor & Unit Head
Division of Physical Resource Theory
Department of Space, Earth and Environment
Chalmers University of Technology
SE-412 96 Göteborg, Sweden


________________________________
From: Jörgen Larsson
Sent: 05 October 2022 17:50
To: Daniel Johansson; Vinnovaflyg (vinnovaflyg at lists.chalmers.se)
Subject: RE: Studie med avståndsbaserad höghöjdseffekt


Kul att du tycker den är användbar. Jag har nu läst den och jag är ju intresserad av hur den kan användas för en förbättrad klimatkalkylator. De använder ju både avstånde och latitud men det är tydligt att bara användning av avstånd innebär en mycket stor förbättring jämfört med en konstant faktor, medan latitud ger en mindre förbättring. Så för en kalkylator är det formlerna 6-9 som är relevanta.



Daniel, skulle de gå att räkna om så att de i genomsnitt resulterar i en uppräkning av CO2 på 1,7?

(man måste väl då anta att deras fördelning mellan långa/korta flygningar är en rimlig representation av alla flygturer globalt. )



/Jörgen



From: Daniel Johansson <daniel.johansson at chalmers.se>
Sent: den 5 oktober 2022 17:04
To: Jörgen Larsson <jorgen.larsson at chalmers.se>; Vinnovaflyg (vinnovaflyg at lists.chalmers.se) <vinnovaflyg at lists.chalmers.se>
Subject: Re: Studie med avståndsbaserad höghöjdseffekt



Hej igen,



En möjlighet är ju ändå att använda denna modell (eller snarare ekv 6-13) ändå, skriva att det är en modell som ger en relativt hög höghöjdsfaktor, men (kanske) är inom "osäkerhetsspannet" enligt IPCC uppskattning av flygets klimatpåverkan (oklart om det gäller för NOx påverkan iofs, men går ju kolla upp).



Tycker vi det är en bra idé så kan man skala AIC påverkan efter aromathalt (som tänkt). Vill vi göra så kan vi ju fråga dem om de har motsvarande resultat (ekv 6-13) för GWP-100 (eller ERF över tid så vi kan ta fram motsvarande formler själva).



ATR är temperaturvarianten av AGWP (dvs  integrerad temperaturpåverkan istället för integrerad ERF). Dvs för att få fram ATR måste de först räkna ut ERF (och borde därmed enkelt kunna ta fram AGWP).



Jag tycker deras matematiska samband (ekv 6-13) är på en "perfekt" komplexitetsnivå för vår studie.



Daniel



********************************
Daniel Johansson
Associate Professor & Unit Head
Division of Physical Resource Theory
Department of Space, Earth and Environment
Chalmers University of Technology
SE-412 96 Göteborg, Sweden



________________________________

From: Vinnovaflyg <vinnovaflyg-bounces at lists.chalmers.se<mailto:vinnovaflyg-bounces at lists.chalmers.se>> on behalf of Daniel Johansson <daniel.johansson at chalmers.se<mailto:daniel.johansson at chalmers.se>>
Sent: 05 October 2022 16:37
To: Jörgen Larsson; Vinnovaflyg (vinnovaflyg at lists.chalmers.se<mailto:vinnovaflyg at lists.chalmers.se>)
Subject: Re: [Vinnovaflyg] Studie med avståndsbaserad höghöjdseffekt



Hej,



Stort tack Jörgen!!



Har missat denna. Kvoten  av ATR-100  för alla klimatpåverkansorsaker av flyg dividerat med den  av endast CO2 (dvs höghöjdaktorn) borde, om alla  antaganden i modellen är desamma förutom metrikval, ge ungefär samma (troligen något högre) värde jämfört en GWP-100 baserat höghöjdsfaktor.



Dvs det är trpligen något annat i modellen än metrikvalet som leder till den något höga kvoten (höghöjdsfaktorn). Kollar jag på figurerna så ser det ut som speciellt NOx har stark uppvärmning i modellen. Grewe (andranamnet) har i andra texter argumenterat för att den uppvärmande effekten av flyg NOx är mkt större än vad Lee anger.



Modellen som de använder AirClim i artikeln, är det tänkt att den där post doc:en som jag pratade om ska använda

Mvh
Daniel



********************************
Daniel Johansson
Associate Professor & Unit Head
Division of Physical Resource Theory
Department of Space, Earth and Environment
Chalmers University of Technology
SE-412 96 Göteborg, Sweden



________________________________

From: Vinnovaflyg <vinnovaflyg-bounces at lists.chalmers.se<mailto:vinnovaflyg-bounces at lists.chalmers.se>> on behalf of Jörgen Larsson <jorgen.larsson at chalmers.se<mailto:jorgen.larsson at chalmers.se>>
Sent: 05 October 2022 16:18
To: Vinnovaflyg (vinnovaflyg at lists.chalmers.se<mailto:vinnovaflyg at lists.chalmers.se>)
Subject: [Vinnovaflyg] Studie med avståndsbaserad höghöjdseffekt



Halojs

Har ni i ”höghöjdsgruppen” tittat på den här artikeln från förra året. De gör ungefär det vi ursprungligen hade som ambition att göra - väger in flygavstånd och latitud i sina estimeringar och använder samma flygplanstyp i alla analyser. Resultatet är bl a detta:

[cid:image001.png at 01D8D8E3.030625E0]



Den refererar inte till nya Lee artikeln och de använder inte GWP100 utan nåt som heter ATR. Går det att översätta ATR till GWP100 på nåt enkelt sätt?

De skriver så här

In this study we use the ATR with a time horizon of

100 years as climate metric to compare CO2 and non-CO2

effects. Benefit of using ATR is that it accounts for the lifetime

of the different climate agents as well as for the climate

sensitivity parameter. …

Applying our simple calculation method leads to a factor of

3.4 (total climate impact is 3.4 times the CO2 impact)



/Jörgen Larsson



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Associate Professor in Sustainable Consumption patterns

Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment

Phone +46 708 833370





Mediamedverkan och rapporter

  *   Streamade föredrag om hur semestrandet kan bli klimatmässigt hållbara: turne<https://www.youtube.com/watch?v=wE8ZGR-9aR8&list=PLZ5BECaGf2jt6Kq2-Ul91Nw9VMTwNTFN7&index=2&t=4392s>, UR
  *   TT-artikel Enbart ny teknik räddar inte klimatet – det krävs beteendeförändring<https://www.svd.se/enbart-ny-teknik-raddar-inte-klimatet>”
  *   SVT Agenda Klimatspecial <https://www.svtplay.se/video/32799251/agenda/agenda-special-klimatutmaningen-24-okt-20-00?info=visa> (efter 7:40 och 21:10), se även Aftonbladet<https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g6pVmk/klimatexperten-sagar-partiernas-forslag-saknar-det-mesta>
  *   Rapport: Långväga resande i linje med klimatmålen<https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1634181/FULLTEXT01.pdf>
  *   Rapport: Avveckla slit-och-slängsamhället<https://research.chalmers.se/publication/?created=true&id=caeb2b26-3bc1-43d5-81ad-ba6aef6a1b0c>. In English<https://research.chalmers.se/en/publication?created=true&id=4c5e7213-c8bc-40a7-b152-899754b4deb8>
  *   Rapport: Konsumtionsbaserade scenarier för Sverige<https://research.chalmers.se/publication/?created=true&id=dc2131ff-c598-4a64-8928-5d13579126be>. In English<https://research.chalmers.se/en/publication?created=true&id=e835f76a-b166-459d-a71b-f2ca8c65093e>
  *   Rapport: Styrmedel för hållbar matkonsumtion<http://www.sustainableconsumption.se/wp-content/uploads/sites/34/2020/06/StyrmedelForHallbarMatkonsumtion.pdf>. In English<https://research.chalmers.se/publication/522671>
  *   Rapport: Om att kunna välja förkortad arbetstid<https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/70071/1/gupea_2077_70071_1.pdf>



Selected peer-reviewed articles:

  *   Are fee-and-dividend schemes the savior of environmental taxation<https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1462901122000788>
  *   Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060.<https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1361920921003084>
  *   Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior<https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/09669582.2020.1855436?scroll=top&needAccess=true>
  *   Public support for aviation policy measures in Sweden<https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/14693062.2020.1759499?scroll=top&needAccess=true>
  *   International and National Climate Policies for Aviation: A review<http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14693062.2018.1562871>
  *   Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country’s residents<http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195925517303116>.



Climate data:

  *   TravelCO2<http://www.travelco2.com/>
  *   Klimatsmart semester<http://www.klimatsmartsemester.se/>
  *   Flightemissionmap<http://www.flightemissionmap.org/>



E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here<https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat>.


-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20221006/a02ea7af/attachment-0001.html>
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: image001.png
Type: image/png
Size: 120711 bytes
Desc: image001.png
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20221006/a02ea7af/attachment-0001.png>


More information about the Vinnovaflyg mailing list