[Vinnovaflyg] Heart aerospace satsar på 30-personers flygplan istället

Jonas Åkerman jonas.akerman at abe.kth.se
Tors Nov 17 11:13:56 CET 2022


Ja de har blivit mer realistiska. I princip klokt att gå över till hybrid. Ett stort problem med ren eldrift är ju att flygplan behöver kunna ta sig till en reservflygplats vid dåligt väder. Vilket kan innebära att ett flygplan med totalt 200 km räckvidd på el i praktiken har nära noll räckvidd, då en stor del av (eller alla) 200 km måste finnas i reserv.
Heart säger också att räckvidd inkl förbränningsmotor är upp till 800 km. Vid de distanserna är det dock tveksamt om de överhuvudtaget är bättre än konventionella flygplan eftersom de de sista 600 km har en extravikt på 5 ton tomma batterier att bära på.
Så, bra att utveckla dessa flygplan, som kan förbättra tillgänglighet i vissa (delvis nya) resrelationer, men effekten på flygets utsläpp blir sannolikt liten inom överskådlig tid.
Jonas

Från: Vinnovaflyg <vinnovaflyg-bounces at lists.chalmers.se> För Jörgen Larsson
Skickat: den 17 november 2022 10:55
Till: Vinnovaflyg (vinnovaflyg at lists.chalmers.se) <vinnovaflyg at lists.chalmers.se>
Ämne: [Vinnovaflyg] Heart aerospace satsar på 30-personers flygplan istället

Som också har en förbränningsmotor.
Räckvidd på enbart el-drift är 200 km så nu har de skruvat ner siffrorna jämfört med tidigare. https://www.greenairnews.com/?p=3435

/Jörgen Larsson

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Associate Professor in Sustainable Consumption patterns
Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment
Phone +46 708 833370


Mediamedverkan och rapporter

  *   Streamade föredrag om hur semestrandet kan bli klimatmässigt hållbara: turne<https://www.youtube.com/watch?v=wE8ZGR-9aR8&list=PLZ5BECaGf2jt6Kq2-Ul91Nw9VMTwNTFN7&index=2&t=4392s>, UR<o%09https:/urplay.se/program/225965-ur-samtiden-hallbarhet-och-konsumtion-semestra-hallbart>
  *   TT-artikel Enbart ny teknik räddar inte klimatet – det krävs beteendeförändring<https://www.svd.se/enbart-ny-teknik-raddar-inte-klimatet>”
  *   SVT Agenda Klimatspecial <https://www.svtplay.se/video/32799251/agenda/agenda-special-klimatutmaningen-24-okt-20-00?info=visa> (efter 7:40 och 21:10), se även Aftonbladet<https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g6pVmk/klimatexperten-sagar-partiernas-forslag-saknar-det-mesta>
  *   Rapport: Långväga resande i linje med klimatmålen<https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1634181/FULLTEXT01.pdf>
  *   Rapport: Avveckla slit-och-slängsamhället<https://research.chalmers.se/publication/?created=true&id=caeb2b26-3bc1-43d5-81ad-ba6aef6a1b0c>. In English<https://research.chalmers.se/en/publication?created=true&id=4c5e7213-c8bc-40a7-b152-899754b4deb8>
  *   Rapport: Konsumtionsbaserade scenarier för Sverige<https://research.chalmers.se/publication/?created=true&id=dc2131ff-c598-4a64-8928-5d13579126be>. In English<https://research.chalmers.se/en/publication?created=true&id=e835f76a-b166-459d-a71b-f2ca8c65093e>
  *   Rapport: Styrmedel för hållbar matkonsumtion<http://www.sustainableconsumption.se/wp-content/uploads/sites/34/2020/06/StyrmedelForHallbarMatkonsumtion.pdf>. In English<https://research.chalmers.se/publication/522671>
  *   Rapport: Om att kunna välja förkortad arbetstid<https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/70071/1/gupea_2077_70071_1.pdf>

Selected peer-reviewed articles:
-          Are fee-and-dividend schemes the savior of environmental taxation<https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1462901122000788>
-          Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060.<https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1361920921003084>
-          Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior<https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/09669582.2020.1855436?scroll=top&needAccess=true>
-          Public support for aviation policy measures in Sweden<https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/14693062.2020.1759499?scroll=top&needAccess=true>
-          International and National Climate Policies for Aviation: A review<http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14693062.2018.1562871>
-          Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country’s residents<http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195925517303116>.

Climate data:
-          TravelCO2<http://www.travelco2.com/>
-          Klimatsmart semester<http://www.klimatsmartsemester.se/>
-          Flightemissionmap<http://www.flightemissionmap.org/>

E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here<https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat>.

-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20221117/9b4f3dde/attachment-0001.html>


More information about the Vinnovaflyg mailing list