[Vinnovaflyg] Miljömålsberedningens möte om flyg imorgon

Anneli Kamb kamb at kth.se
Tors Sep 16 08:42:01 CEST 2021


Hej,

Jag är inte heller med. Men en viktig fråga är hur Naturvårdsverket ska kunna fortsätta följa upp svenska befolkningens flygutsläpp. De är beroende av Swedavias samarbete i den metod vi har utvecklat. De anser ju att mycket av deras statistik är affärshemligheter. Finns det möjligheter att styra Swedavias uppdrag som statligt bolag, så de delar med sig av data som är avgörande för miljöuppföljning eller liknande?

Med vänlig hälsning,
Anneli

From: Vinnovaflyg <vinnovaflyg-bounces at lists.chalmers.se> on behalf of Daniel Johansson <daniel.johansson at chalmers.se>
Date: Wednesday, 15 September 2021 at 17:17
To: Jörgen Larsson <jorgen.larsson at chalmers.se>, "Vinnovaflyg (vinnovaflyg at lists.chalmers.se)" <vinnovaflyg at lists.chalmers.se>
Subject: Re: [Vinnovaflyg] Miljömålsberedningens möte om flyg imorgon

Hej,

Jag är inte med, men vill bara påpeka, att om jag var med så skulle jag argumentera för att höghöjdseffekter bör beaktas, men hanteras separat. Pga osäkerheter, heterogeniteter och kanske främst pga av dess kortlivade klimateffekt.

Mvh
Daniel


Skickat från min Galaxy



-------- Originalmeddelande --------
Från: Jörgen Larsson <jorgen.larsson at chalmers.se>
Datum: 2021-09-15 16:45 (GMT+01:00)
Till: "Vinnovaflyg (vinnovaflyg at lists.chalmers.se)" <vinnovaflyg at lists.chalmers.se>
Ämne: [Vinnovaflyg] Miljömålsberedningens möte om flyg imorgon

Jag glömde att nämna detta möte. Nedan är de frågor som de vill ta upp. Jag tror bara att det är öppet för de som är sk experter till utredningen. Jonas Å är ju det, kanske någon mer av er? Om någon annan gärna vill vara med så kan jag fråga om det är OK. Det är på Zoom imorgon 13.00-16.30
Om du har tankar om nedanstående så maila dem gärna.
/Jörgen


Tack för att ni har anmält er till Miljömålsberedningens sekretariats workshop om flygets klimatpåverkan! Vi ser fram emot att träffa er.

Förbered er gärna inför workshopen genom att fundera igenom följande frågor:


1.       Klimatmål:

  *   Hur skulle ett eller flera klimatmål för flyget kunna se ut?
  *   Vilka för- och nackdelar, synergier och konflikter ser ni på förslagen?
  *   Vad skulle ni föredra och varför?
  *   Med eller utan etappmål på vägen?
  *   Bör höghöjdseffekter vara med eller hanteras separat?

Här är de möjligheter som vi har identifierat:

  1.  Inkludera utsläpp från bunkring i Sverige till utrikes flyg i Sveriges befintliga klimatmål 2045
  2.  Inkludera inrikes och/eller utrikes flyg i transportmålet 2030
  3.  Nytt klimatmål för fossilfritt inrikes och/eller utrikes flyg 2040/2045
  4.  Nytt långsiktigt klimatmål för klimatpåverkan från befolkningens flygresor 2040/2045
  5.  Nytt mål om fossilfritt flyg inom offentlig upphandling 2040/2045
  6.  Nytt teknikspecifikt mål om elflyg inrikes 2040 och/eller vätgasflyg EU 2045


2.       Åtgärder och styrmedel:

  *   Vilken balans kan finnas mellan transporteffektivitet, energieffektiva flygplan, el- och vätgasflygplan samt förnybara drivmedel för att nå målet/n?
  *   Vilka är de viktigaste aktörer som kan bidra till omställningen? Vilka hinder och möjligheter har dessa aktörer?
  *   Vilken styrning skulle kunna bidra till att minska flygets klimatpåverkan, på kort och lång sikt?
  *   Vilka behov finns det av förändringar och justeringar i t.ex. lagstiftning, ekonomiska styrmedel, regleringar, ansvarsområden, samarbetsformer, kunskapsförmedling, utbildning m.m.?

Här är några av de styrmedel som vi har identifierat som viktiga att diskutera:

  *   ICAO: LTAG, Corsia, standarder…
  *   EU: LRF, fri tilldelning, energiskattedirektivet, RefuelEU Aviation, forskning…
  *   Sverige: flygskatt, moms, reduktionsplikt, energiskatt, klimatdeklaration, flygplatsavgifter, design av flygrummet, flygledning, forskning, upphandling, tåginfrastruktur, beställarnätverk för distansarbete…

Nedan finns länk för att ansluta till Skype-mötet. Det finns även instruktioner för att ansluta via webb eller telefon.


/Jörgen Larsson

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Associate Professor in Sustainable Consumption patterns
Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment
Phone +46 708 833370

Recent academic output:

  *   Low-carbon senarios for long-distance travel 2060<https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1361920921003084>
  *   Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior<https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/09669582.2020.1855436?scroll=top&needAccess=true>
  *   Styrmedel för hållbar matkonsumtion<http://www.sustainableconsumption.se/wp-content/uploads/sites/34/2020/06/StyrmedelForHallbarMatkonsumtion.pdf>
  *   Public support for aviation policy measures in Sweden<https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/14693062.2020.1759499?scroll=top&needAccess=true>
  *   Konsumtionens klimatpåverkan - trender, mål, styrmedel (kapitel i denna rapport<https://cfk.gu.se/publikationer/konsumtionsrapporten>)
  *   Climate footprint from Swedish residents’ air travel.<https://research.chalmers.se/publication/508693>
  *   International and National Climate Policies for Aviation: A review<http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14693062.2018.1562871>
  *   Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country’s residents<http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195925517303116>.

Climate calculators:

  *   www.travelandclimate.org<http://www.travelandclimate.org/>, www.klimatsmartsemester.se<http://www.klimatsmartsemester.se/>
  *   www.flightemissionmap.org<http://www.flightemissionmap.org/>

E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here<https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat>.

-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20210916/584d41bd/attachment.html>


More information about the Vinnovaflyg mailing list