[Vinnovaflyg] Miljömålsberedningens möte om flyg imorgon

magnus at nilssonproduktion.se magnus at nilssonproduktion.se
Ons Sep 15 16:46:44 CEST 2021


Jag kommer också att vara med.

Magnus

15.09.2021 16:45 skrev Jörgen Larsson:

> Jag glömde att nämna detta möte. Nedan är de frågor som de vill ta upp. 
> Jag tror bara att det är öppet för de som är sk experter till 
> utredningen. Jonas Å är ju det, kanske någon mer av er? Om någon annan 
> gärna vill vara med så kan jag fråga om det är OK. Det är på Zoom 
> imorgon 13.00-16.30
> 
> Om du har tankar om nedanstående så maila dem gärna.
> 
> /Jörgen
> 
> Tack för att ni har anmält er till Miljömålsberedningens sekretariats 
> workshop om flygets klimatpåverkan! Vi ser fram emot att träffa er.
> 
> Förbered er gärna inför workshopen genom att fundera igenom följande 
> frågor:
> 
> * Klimatmål:
> 
> * Hur skulle ett eller flera klimatmål för flyget kunna se ut?
> * Vilka för- och nackdelar, synergier och konflikter ser ni på 
> förslagen?
> * Vad skulle ni föredra och varför?
> * Med eller utan etappmål på vägen?
> * Bör höghöjdseffekter vara med eller hanteras separat?
> 
> Här är de möjligheter som vi har identifierat:
> 
> * Inkludera utsläpp från bunkring i Sverige till utrikes flyg i 
> Sveriges befintliga klimatmål 2045
> * Inkludera inrikes och/eller utrikes flyg i transportmålet 2030
> * Nytt klimatmål för fossilfritt inrikes och/eller utrikes flyg 
> 2040/2045
> * Nytt långsiktigt klimatmål för klimatpåverkan från befolkningens 
> flygresor 2040/2045
> * Nytt mål om fossilfritt flyg inom offentlig upphandling 2040/2045
> * Nytt teknikspecifikt mål om elflyg inrikes 2040 och/eller vätgasflyg 
> EU 2045
> 
> * Åtgärder och styrmedel:
> 
> * Vilken balans kan finnas mellan transporteffektivitet, 
> energieffektiva flygplan, el- och vätgasflygplan samt förnybara 
> drivmedel för att nå målet/n?
> * Vilka är de viktigaste aktörer som kan bidra till omställningen? 
> Vilka hinder och möjligheter har dessa aktörer?
> * Vilken styrning skulle kunna bidra till att minska flygets 
> klimatpåverkan, på kort och lång sikt?
> * Vilka behov finns det av förändringar och justeringar i t.ex. 
> lagstiftning, ekonomiska styrmedel, regleringar, ansvarsområden, 
> samarbetsformer, kunskapsförmedling, utbildning m.m.?
> 
> Här är några av de styrmedel som vi har identifierat som viktiga att 
> diskutera:
> 
> * ICAO: LTAG, Corsia, standarder…
> * EU: LRF, fri tilldelning, energiskattedirektivet, RefuelEU Aviation, 
> forskning…
> * Sverige: flygskatt, moms, reduktionsplikt, energiskatt, 
> klimatdeklaration, flygplatsavgifter, design av flygrummet, 
> flygledning, forskning, upphandling, tåginfrastruktur, beställarnätverk 
> för distansarbete…
> 
> Nedan finns länk för att ansluta till Skype-mötet. Det finns även 
> instruktioner för att ansluta via webb eller telefon.
> 
> /Jörgen Larsson
> 
> -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
> 
> Associate Professor in Sustainable Consumption patterns
> 
> Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and 
> Environment
> 
> Phone +46 708 833370
> 
> Recent academic output:
> 
> * Low-carbon senarios for long-distance travel 2060 [1]
> * Potentials for reducing climate impact from tourism transport 
> behavior [2]
> * Styrmedel för hållbar matkonsumtion [3]
> * Public support for aviation policy measures in Sweden [4]
> * Konsumtionens klimatpåverkan - trender, mål, styrmedel (kapitel i 
> denna rapport [5])
> * Climate footprint from Swedish residents' air travel. [6]
> * International and National Climate Policies for Aviation: A review 
> [7]
> * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a 
> country's residents [8].
> 
> Climate calculators:
> 
> * www.travelandclimate.org [9], www.klimatsmartsemester.se [10]
> * www.flightemissionmap.org [11]
> 
> E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here [12].


Links:
------
[1] https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1361920921003084
[2] 
https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/09669582.2020.1855436?scroll=top&needAccess=true
[3] 
http://www.sustainableconsumption.se/wp-content/uploads/sites/34/2020/06/StyrmedelForHallbarMatkonsumtion.pdf
[4] 
https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/14693062.2020.1759499?scroll=top&needAccess=true
[5] https://cfk.gu.se/publikationer/konsumtionsrapporten
[6] https://research.chalmers.se/publication/508693
[7] http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14693062.2018.1562871
[8] http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195925517303116
[9] http://www.travelandclimate.org/
[10] http://www.klimatsmartsemester.se/
[11] http://www.flightemissionmap.org/
[12] https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat
-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20210915/b09df196/attachment.html>


More information about the Vinnovaflyg mailing list