[Vinnovaflyg] Miljömålsberedningens möte om flyg imorgon
magnus at nilssonproduktion.se
magnus at nilssonproduktion.se
Ons Sep 15 16:46:44 CEST 2021
Jag kommer också att vara med.
Magnus
15.09.2021 16:45 skrev Jörgen Larsson:
> Jag glömde att nämna detta möte. Nedan är de frågor som de vill ta upp.
> Jag tror bara att det är öppet för de som är sk experter till
> utredningen. Jonas Å är ju det, kanske någon mer av er? Om någon annan
> gärna vill vara med så kan jag fråga om det är OK. Det är på Zoom
> imorgon 13.00-16.30
>
> Om du har tankar om nedanstående så maila dem gärna.
>
> /Jörgen
>
> Tack för att ni har anmält er till Miljömålsberedningens sekretariats
> workshop om flygets klimatpåverkan! Vi ser fram emot att träffa er.
>
> Förbered er gärna inför workshopen genom att fundera igenom följande
> frågor:
>
> * Klimatmål:
>
> * Hur skulle ett eller flera klimatmål för flyget kunna se ut?
> * Vilka för- och nackdelar, synergier och konflikter ser ni på
> förslagen?
> * Vad skulle ni föredra och varför?
> * Med eller utan etappmål på vägen?
> * Bör höghöjdseffekter vara med eller hanteras separat?
>
> Här är de möjligheter som vi har identifierat:
>
> * Inkludera utsläpp från bunkring i Sverige till utrikes flyg i
> Sveriges befintliga klimatmål 2045
> * Inkludera inrikes och/eller utrikes flyg i transportmålet 2030
> * Nytt klimatmål för fossilfritt inrikes och/eller utrikes flyg
> 2040/2045
> * Nytt långsiktigt klimatmål för klimatpåverkan från befolkningens
> flygresor 2040/2045
> * Nytt mål om fossilfritt flyg inom offentlig upphandling 2040/2045
> * Nytt teknikspecifikt mål om elflyg inrikes 2040 och/eller vätgasflyg
> EU 2045
>
> * Åtgärder och styrmedel:
>
> * Vilken balans kan finnas mellan transporteffektivitet,
> energieffektiva flygplan, el- och vätgasflygplan samt förnybara
> drivmedel för att nå målet/n?
> * Vilka är de viktigaste aktörer som kan bidra till omställningen?
> Vilka hinder och möjligheter har dessa aktörer?
> * Vilken styrning skulle kunna bidra till att minska flygets
> klimatpåverkan, på kort och lång sikt?
> * Vilka behov finns det av förändringar och justeringar i t.ex.
> lagstiftning, ekonomiska styrmedel, regleringar, ansvarsområden,
> samarbetsformer, kunskapsförmedling, utbildning m.m.?
>
> Här är några av de styrmedel som vi har identifierat som viktiga att
> diskutera:
>
> * ICAO: LTAG, Corsia, standarder…
> * EU: LRF, fri tilldelning, energiskattedirektivet, RefuelEU Aviation,
> forskning…
> * Sverige: flygskatt, moms, reduktionsplikt, energiskatt,
> klimatdeklaration, flygplatsavgifter, design av flygrummet,
> flygledning, forskning, upphandling, tåginfrastruktur, beställarnätverk
> för distansarbete…
>
> Nedan finns länk för att ansluta till Skype-mötet. Det finns även
> instruktioner för att ansluta via webb eller telefon.
>
> /Jörgen Larsson
>
> -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>
> Associate Professor in Sustainable Consumption patterns
>
> Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and
> Environment
>
> Phone +46 708 833370
>
> Recent academic output:
>
> * Low-carbon senarios for long-distance travel 2060 [1]
> * Potentials for reducing climate impact from tourism transport
> behavior [2]
> * Styrmedel för hållbar matkonsumtion [3]
> * Public support for aviation policy measures in Sweden [4]
> * Konsumtionens klimatpåverkan - trender, mål, styrmedel (kapitel i
> denna rapport [5])
> * Climate footprint from Swedish residents' air travel. [6]
> * International and National Climate Policies for Aviation: A review
> [7]
> * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a
> country's residents [8].
>
> Climate calculators:
>
> * www.travelandclimate.org [9], www.klimatsmartsemester.se [10]
> * www.flightemissionmap.org [11]
>
> E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here [12].
Links:
------
[1] https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1361920921003084
[2]
https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/09669582.2020.1855436?scroll=top&needAccess=true
[3]
http://www.sustainableconsumption.se/wp-content/uploads/sites/34/2020/06/StyrmedelForHallbarMatkonsumtion.pdf
[4]
https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/14693062.2020.1759499?scroll=top&needAccess=true
[5] https://cfk.gu.se/publikationer/konsumtionsrapporten
[6] https://research.chalmers.se/publication/508693
[7] http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14693062.2018.1562871
[8] http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195925517303116
[9] http://www.travelandclimate.org/
[10] http://www.klimatsmartsemester.se/
[11] http://www.flightemissionmap.org/
[12] https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat
-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20210915/b09df196/attachment.html>
More information about the Vinnovaflyg
mailing list