[Vinnovaflyg] VB: Ny rapport med förslag kring mål och styrmedel för konsumtionsutsläppen släpps idag

Jörgen Larsson jorgen.larsson at chalmers.se
Fre Nov 26 07:28:18 CET 2021


Förslag på mål från Global utmaning

Målförslag för flygets utsläpp

– 100% av flygplansbränsle som tankas i Sverige ska vara bio- eller elektrobränslen till år 2045. Reduktionsplikt för flygplansbränsle är redan infört, och utsläppen från flygfotogen börjar på 0,8 procent 2021 för att öka till 27 procent 2030. Detta bör höjas till 100 procent 2045 i linje med den statliga utredningen Biojet för flygets förslag.Förutom biobränslen så är elektrobränslen tillverkade av koldioxid från biogent ursprung eller från direkt infångning från luft en lovande väg framåt.

– Minska även koldioxidutsläppen från svenskarnas totala flygande med 25% till 2030 jämfört med 2019 års nivåer. Detta kan genomföras med hjälp av höjd flygskatt och informationsstyrmedel samt mätas med den metod forskare på Chalmers tagit fram.Det finns skäl att tro att målet kan uppnås, flygbolaget SAS har satt samma mål för sina absoluta utsläpp46.

Från: Robert Höglund <robert.d.hoglund at gmail.com>
Skickat: den 26 november 2021 06:20
Till: Maria Wolrath-Söderberg <maria.wolrath-soderberg at sh.se>; cecilia.soler at handels.gu.se; maria.ivansson at klimatkommunerna.se; Selma Brynolf <selma.brynolf at chalmers.se>; jonna.bornemark at sh.se; Oksana Mont <oksana.mont at iiiee.lu.se>; Åsa Svenfelt <asa.svenfelt at abe.kth.se>; tina.thorsell at transportforetagen.se; Anders.ivarsson.westerberg at sh.se; jonas.ebbesson at juridicum.su.se; Jörgen Larsson <jorgen.larsson at chalmers.se>; Jonas Åkerman <jonas.akerman at abe.kth.se>; johan falk <johan.falk at exponentialroadmap.org>; Lars Zetterberg <lars.zetterberg at ivl.se>; David Kihlberg <david.kihlberg at naturskyddsforeningen.se>; jesper.gyberg at svensktnaringsliv.se; fredrik.larsson at sweship.se; Dag Waldenström <dag.waldenstrom at svensktflyg.se>; Christian Azar <christian.azar at chalmers.se>; ase.classon at helasverige.se; Viveke Ihd <viveke.ihd at recycling.se>; nina.ekelund at hagainitiativet.se; victoria.thuillier at lrf.se; andreas.hagnell at skr.se; Ola Hansén <ola.hansen at wwf.se>; Emma Nohrén <emma.nohren at regeringskansliet.se>; Julien Morel <julien.morel at regeringskansliet.se>; Elisa Abascal Reyes <elisa.abascal.reyes at regeringskansliet.se>; Hanna Nilo <hanna.nilo at regeringskansliet.se>; Jonas Allerup <jonas.allerup at regeringskansliet.se>; Christine Annemalm <christine.annemalm at regeringskansliet.se>
Ämne: Ny rapport med förslag kring mål och styrmedel för konsumtionsutsläppen släpps idag

Till kansliet och expertgruppen i Miljömålsberedningen.

Hej! idag släpps en rapporten om mål och styrmedel för konsumtionsutsläppen som Global Utmaning ger ut. Målförslagen är inkopierade nedan och rapporten hittas här: https://globalutmaning.se/wp-content/uploads/2021/11/20211125-Konsumtion.pdf

Samtidigt publicerar vi idag en debattartikel tillsammans med andra organisationer i Aktuell Hållbarhet med de huvudsakliga förslagen.

En viktig poäng är att sektorsmål behövs för att kunna följa klimatpåverkan mer noggrant och se effekten av styrmedel. Särskilt viktigt tror vi att det är för offentliga utsläpp samt för bygg- och infrastruktur.  Vi listar även en rad styrmedel i rapporten, några av de viktigaste är regleringsbrev till myndigheter om att sätta siffersatta klimatmål. Skärpta gränsvärden för klimatpåverkan på bostäder enligt Boverkets förslag, (och att de inkluderar invändiga installationer med mera där de importerade utsläppen ofta finns), 100% kvotplikt för fossilfria bränslen för flyg, och mycket mer.

Rapporten går även igenom forskningsläget för hur konsumtionsutsläpp kan minska och pekar även på att nettonollmål inte behöver vara svårt att nå Det är inte orimligt att tänka att bara 15–20 procent av dagens svenska konsumtionsutsläpp kvarstår vid mitten av seklet om vi och våra handelspartners når våra territoriella mål. Sektorsmål, nya styrmedel för skiftade konsumtionsmönster i Sverige, ett aktivt arbete från svenska företag, och ett utökat ansvar för negativa utsläpp kan rimligtvis ta hand om de kvarvarande konsumtionsutsläppen och uppnå nettonoll utan att utgöra en stor börda eller leda till negativ påverkan på internationell handel. Dessutom kan vårt arbete för hållbar konsumtion i Sverige påskynda omställningen i andra länder och hjälpa dem nå sina mål.

Syftet med mål för konsumtionsutsläppen är att ta vår del av ansvaret, och att inte lämna effektiva åtgärder på bordet bara för att de inte är måluppfyllande. Det finns många relativt enkla åtgärder inom hållbar konsumtion vi kan genomföra, men som idag faller mellan stolarna.

Jag tar gärna möten för att diskutera rapportens innehåll, och eller svarar på frågor via mail.

Bästa hälsningar
Robert Höglund
Rapportförfattare för Global utmanings räkning
www.twitter.com/roberthoglund<http://www.twitter.com/roberthoglund>
www.linkedin.com/in/roberthoglund<http://www.linkedin.com/in/roberthoglund>
+46 8 559 25 515

[cid:ii_kwenteh71]
[cid:ii_kwenurp92]



-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20211126/5b589fd0/attachment.html>


More information about the Vinnovaflyg mailing list