[Vinnovaflyg] Biojetproduktion i Östersund

Jonas Åkerman jonas.akerman at abe.kth.se
Tors Feb 11 11:39:07 CET 2021


Ja, intressant!
Möjligen kan båda linjerna lyckas. Vätgas är ju långsiktigt medan det krävs en överbryggning de närmaste decennierna. En fråga är vem som vill investera stort i en teknik som blir överspelad om/när väte slår igenom. Möjligen kan elektrobränsle då hitta annat användningsområde t ex sjöfart, men där är betalningsviljan rätt låg för ett mkt dyrt bränsle…
Man bör också fråga sig varför man ska använda elektro när det är ca 3 gånger billigare att använda fossilt i kombination med att man köper CCS/BECCS. Man får då exakt samma positiva klimateffekt (och använder samma koildioxidflöde).
Jonas

From: Vinnovaflyg <vinnovaflyg-bounces at lists.chalmers.se> On Behalf Of magnus at nilssonproduktion.se
Sent: den 11 februari 2021 11:08
To: vinnovaflyg at lists.chalmers.se
Subject: Re: [Vinnovaflyg] Biojetproduktion i Östersund


Kollade i måndags ett webinarium arrangerat av nederländska regeringen. Syftet var uppenbarligen att lansera Nederländerna som centrum för produktion av syntetiskt förnybart flygbränsle. Med hjälp av el från vindkraft ska man koka ihop flygbränsle som motsvarar existerande tekniska krav. Samma som i Östersund, fast inte baserat på biomassa.

Lite längre söderut, i Frankrike, satsar Airbus stenhårt längs ett helt annat spår - vätgas. Om jag förstått rätt tänker man sig att planen både ska ha förbränningsmotorer, där man förbränner vätgas, och bränsleceller.

Spaningen är att det verkar arta sig till ett stort strategiskt krig mellan två utvecklingslinjer varav nog bara den ena kan överleva. Den nederländska handlar om det kortsiktiga perspektivet, befintliga plan, den franska om helt nya generationer flygplan.

Magnus

11.02.2021 10:06 skrev Anneli Kamb:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/intresset-ar-jattestort


-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20210211/92a2bb8b/attachment.html>


More information about the Vinnovaflyg mailing list