[Vinnovaflyg] VB: RFI
magnus at nilssonproduktion.se
magnus at nilssonproduktion.se
Tis Apr 27 10:02:42 CEST 2021
Tack. Anmält mig.
Magnus
27.04.2021 09:51 skrev Jörgen Larsson:
> Eurocontrol har intressant seminarium i eftermiddag om non-CO2
> effekter. Tyvärr leder jag workshop då och kan inte vara med. Någon som
> kan och vill? Rapportera gärna efteråt i så fall.
>
> /Jörgen
>
> Från: david at flygreenfund.se <david at flygreenfund.se>
> Skickat: den 27 april 2021 08:35
> Till: Jörgen Larsson <jorgen.larsson at chalmers.se>
> Kopia: 'anneli kamb KTH mail' <kamb at kth.se>
> Ämne: Sv: RFI
>
> Hej på er!
>
> Har ni sett att detta seminarium är idag?
> https://www.eurocontrol.int/event/eurocontrol-stakeholder-forum-aviations-impact-non-co2-emissions
> [1]
>
> Med vänliga hälsningar / Best regards
>
> David Hild
>
> VD / CEO Fly Green Fund
>
> M: +46 (0)739 906 106
>
> E-mail: david at flygreenfund.se
>
> Webpage: www.flygreenfund.se [2]
>
> Från: david at flygreenfund.se <david at flygreenfund.se>
> Skickat: den 23 april 2021 08:42
> Till: 'Jörgen Larsson' <jorgen.larsson at chalmers.se>
> Kopia: 'anneli kamb KTH mail (kamb at kth.se)' <kamb at kth.se>
> Ämne: Sv: RFI
>
> Hej Jörgen!
>
> Problemet är ju att det är alla yttre omständigheter (tid på dygnet,
> årstid, region, meteorologiska förhållanden etc.) som avgör om det är
> ett stort eller litet utsläpp. Allt beror ju på vad det aktuella
> utsläppet faktiskt leder till.
>
> Jag håller inte med om att det inte tillför något. Beskriver man att
> dessa utsläpp bidrar till en klimatpåverkan så väljer den som har
> alternativ kanske inte att bidra till utsläpp av vattenånga, NOx etc i
> stratosfären.
>
> Jag tror det finns mycket att vinna på att inte förenkla en komplex
> fråga utan snarare att utbilda kring den. De flesta har så klart inte
> tid (eller intresse) av att nörda in sig i dessa frågor som vi, men
> möjligheten att göra det ska ju finnas.
>
> Jag återkommer till er jämförelse med utsläppen från vår bilism.
> Effekten av den har tyvärr blivit att vissa politiker tolkat det som
> att de i stället för att ta i en känslig fråga som bilismen tror sig
> kunna uppnå lika stora klimatvinster genom att gå mot ett
> opinionsmässigt mindre hett område som flyget. Sanningen är ju att 10
> miljoner ton CO₂ från bilismen har mycket mer långtgående
> klimatpåverkan än den klimatpåverkan våra flygresor orsakar ett
> normalår. Som jag skrev i mitt svar i DN ackumuleras ju CO₂ till stor
> del vilket ju i princip inte är fallet för höghöjdseffekterna. Vi får
> inte vara rädda för att utrusta konsumenter och beslutsfattare med
> fakta, gör vi det inte kommer det till slut komma tillbaka och bita
> oss. I värsta fall i form av klimatförändringarna, i bästa fall i form
> av förlorat anseende.
>
> Med vänliga hälsningar / Best regards
>
> David Hild
>
> VD / CEO Fly Green Fund
>
> M: +46 (0)739 906 106
>
> E-mail: david at flygreenfund.se
>
> Webpage: www.flygreenfund.se [2]
>
> Från: Jörgen Larsson <jorgen.larsson at chalmers.se>
> Skickat: den 23 april 2021 06:41
> Till: david at flygreenfund.se
> Kopia: anneli kamb KTH mail (kamb at kth.se) <kamb at kth.se>
> Ämne: Sv: RFI
>
> OK då förstår jag vad du menar. En nackdel är ju att i stort sett ingen
> förstår om den uppgivna mängden NOX eller vattenånga är mycket eller
> lite. Om man dessutom inte har någon bra grund för att differentiera
> dessa uppgifter, utan att de bara är proportionerliga i förhållande
> till CO2, så tillför de ingen information som kan hjälpa resenären att
> göra klimatsmarta val.
>
> /Jörgen
>
> Från: david at flygreenfund.se <david at flygreenfund.se>
> Skickat: den 22 april 2021 13:44
> Till: Jörgen Larsson <jorgen.larsson at chalmers.se>
> Ämne: Sv: RFI
>
> Jo absolut även i skattningen av klimatpåverkan för den tänkta resan.
>
> Med vänliga hälsningar / Best regards
>
> David Hild
>
> VD / CEO Fly Green Fund
>
> M: +46 (0)739 906 106
>
> E-mail: david at flygreenfund.se
>
> Webpage: www.flygreenfund.se [2]
>
> Från: Jörgen Larsson <jorgen.larsson at chalmers.se>
> Skickat: den 22 april 2021 13:38
> Till: david at flygreenfund.se
> Ämne: Sv: RFI
>
> Menar du bara i bakomliggande rapport/metodbeskrivning, och inte i
> skattningen av klimatpåverkan för en tänkt flygtur?
>
> /Jörgen
>
> Från: david at flygreenfund.se <david at flygreenfund.se>
> Skickat: den 22 april 2021 13:33
> Till: Jörgen Larsson <jorgen.larsson at chalmers.se>
> Kopia: Christian Azar <christian.azar at chalmers.se>; Daniel Johansson
> <daniel.johansson at chalmers.se>; 'anneli kamb KTH mail' <kamb at kth.se>
> Ämne: Sv: RFI
>
> Hej Jörgen!
>
> Nej så tänker jag mig det inte. Jag tänker mig att ni borde ange hur
> mycket NOx och vattenånga mm som motsvarande bränsleförbränning frigör.
> Typ under rubriken "Höghöjseffektsinducerande utsläpp"...
>
> Med vänliga hälsningar / Best regards
>
> David Hild
>
> VD / CEO Fly Green Fund
>
> M: +46 (0)739 906 106
>
> E-mail: david at flygreenfund.se
>
> Webpage: www.flygreenfund.se [2]
>
> Från: Jörgen Larsson <jorgen.larsson at chalmers.se>
> Skickat: den 22 april 2021 13:25
> Till: david at flygreenfund.se
> Kopia: Christian Azar <christian.azar at chalmers.se>; Daniel Johansson
> <daniel.johansson at chalmers.se>; 'anneli kamb KTH mail' <kamb at kth.se>
> Ämne: Sv: RFI
>
> Hej
>
> Jag antar att du ffa syftar på när utsläppen beräknas i
> klimatkalkylatorer som t ex www.flightemissionmap.org [3], jag ser inte
> hur man skulle kunna särredovisa dem där. Att skriva t ex
>
> 100+70 kg CO2e istället för 170 gör väl ingen nämnvärd skillnad.
>
> /Jörgen
>
> Från: david at flygreenfund.se <david at flygreenfund.se>
> Skickat: den 22 april 2021 09:24
> Till: Jörgen Larsson <jorgen.larsson at chalmers.se>
> Kopia: Christian Azar <christian.azar at chalmers.se>; Daniel Johansson
> <daniel.johansson at chalmers.se>; 'anneli kamb KTH mail' <kamb at kth.se>
> Ämne: Sv: RFI
>
> Hej Jörgen!
>
> Jag tror helt enkelt att det mest rättvisande är att särredovisa
> utsläppen och peka på vilka delar som bidrar till HH-effekterna. Då
> bortser man inte från dem. Som jag skriver i svaret blir det ju felet
> extra tydligt i den jämförelse med bilarnas utsläpp som ni ofta gör.
> Kan mot bakgrund av det inte förstå varför ni gör den jämförelsen.
>
> Det är ju också bra med en förklaring av att ett sätt att minska risken
> för att man bidrar till hh-påverkan är att inte flyga sena
> eftermiddagar eller nätter.
>
> Men jag kan verkligen rekommendera seminariet
> https://www.aerosociety.com/events-calendar/raes-conference-mitigating-the-climate-impact-of-non-co2-aviation-s-low-hanging-fruit/
> [4] . Det finns inspelat och är en guldgruva om man är intresserad av
> dessa effekter.
>
> Med vänliga hälsningar / Best regards
>
> David Hild
>
> VD / CEO Fly Green Fund
>
> M: +46 (0)739 906 106
>
> E-mail: david at flygreenfund.se
>
> Webpage: www.flygreenfund.se [2]
>
> Från: Jörgen Larsson <jorgen.larsson at chalmers.se>
> Skickat: den 22 april 2021 09:09
> Till: david at flygreenfund.se
> Kopia: Christian Azar <christian.azar at chalmers.se>; Daniel Johansson
> <daniel.johansson at chalmers.se>; 'anneli kamb KTH mail' <kamb at kth.se>
> Ämne: Sv: RFI
>
> Hej David
>
> Jo det stämmer att det bara är en liten andel av flygningarna som
> orsakar merparten av flygets höghöjdseffekter. Detta innebär att CO2
> inte är en optimal grund för allokering av höghöjdseffekterna. Jag
> känner dock inte till någon bättre allokeringsgrund. Vi har dock planer
> om att försöka analysera detta, t.ex. genom att ta fram olika siffror
> för olika längd på flygningen (baserat på flyghöjd). Att inte räkna med
> dem alls skulle innebära att man bortser från dem (och det ville ju
> inte du heller). Återkom gärna om du har förslag/källor på alternativ
> allokeringsgrund.
>
> Mvh
>
> Jörgen
>
> Från: david at flygreenfund.se <david at flygreenfund.se>
> Skickat: den 21 april 2021 18:38
> Till: Jörgen Larsson <jorgen.larsson at chalmers.se>
> Kopia: Christian Azar <christian.azar at chalmers.se>; Daniel Johansson
> <daniel.johansson at chalmers.se>; 'anneli kamb KTH mail' <kamb at kth.se>
> Ämne: Sv: RFI
>
> Hej Jörgen och tack för ditt mail!
>
> Tack också för påpekandet. I sak har det nog mindre betydelse.
> Problemet med att använda CO₂ som beräkningsgrund för enskilda
> flygningars hh-påverkan är det samma. Höghöjdseffekterna från enskilda
> flygningar orsakar ju en puls som lokalt, men under mycket begränsad
> tid, påverkar temperaturen.
>
> Jag lyssnade in på Royal Aeronautical Society's konferens på temat
> höghöjdseffekter. Har ni åtta timmar över så kan jag starkt
> rekommendera det. Där nämns bland annat att 1 - 2% av den totala flugna
> sträckan globalt orsakar de mest kritiska kondensstrimmorna.
>
> Vad som också blev tydligt, och som jag vill mena ytterligare talar
> emot CO₂ som beräkningsgrund för hh-effekter, var att när de
> diskuterade vilka åtgärder som kan vidtas för att undvika ice super
> saturated areas och bildandet av kondensstrimmeinducerade cirrusmoln
> (ursäkta direktöversättningen) så var man enig om att detta bara är
> vettigt om det inte ökar CO₂-utsläppet. Står det mellan CO₂ och
> cirrusmoln skulle CO₂ prioriteras. Här uppstod intressanta diskussioner
> om det var möjligt att undvika kritiska områden utan att öka utsläppen.
> Jag uppfattade som om de flesta var eniga om att det trots allt var
> möjligt.
>
> Vet inte om ni sett denna studie. Den är väldigt spännande och det blir
> spännande att följa när de nu kommer titta på fler områden för att se
> om deras resultat håller.
>
> Jag vill understryka att jag inte tycker att man ska bortse från dessa
> effekter och flyget måste arbeta med dem. Genom användning av
> alternativa bränslen, motorer som orsakar mindre sot och genom mycket
> mer forskning så att vi har prognoser som gör att kritiska områden
> (primärt flyghöjder) kan undvikas.
>
> Med vänliga hälsningar / Best regards
>
> David Hild
>
> VD / CEO Fly Green Fund
>
> M: +46 (0)739 906 106
>
> E-mail: david at flygreenfund.se
>
> Webpage: www.flygreenfund.se [2]
>
> Från: Jörgen Larsson <jorgen.larsson at chalmers.se>
> Skickat: den 21 april 2021 16:15
> Till: david at flygreenfund.se
> Kopia: Christian Azar <christian.azar at chalmers.se>; Daniel Johansson
> <daniel.johansson at chalmers.se>; anneli kamb KTH mail (kamb at kth.se)
> <kamb at kth.se>
> Ämne: RFI
>
> Hej David
>
> Du nämner i din replik I DN att vi använder RFI men det stämmer inte.
> Vi skriver tydligt i rapporten "Vi använder den mest etablerade
> vetenskapliga uppskattningen och den är, mätt med GWP100,...."..
>
> David Lee har helt rätt i att det är fel att använda RFI. Mina kollegor
> Christian Azar och Daniel Johansson lyfter också fram detta i sin
> artikel om höghöjdseffekten:
>
> "The RFI has been misunderstood by many including policy makers and
> others. The
>
> index has been interpreted as the "CO2-equivalent" EWF from aviation.
> The index has been
>
> used in this way by many carbon offset initiatives and carbon footprint
> calculators. For
>
> example, the Swedish government offsets its aviation related emissions
> by assuming that
>
> CO2 emissions from aviation should be multiplied by a factor of 2.5.
> However, this
>
> interpretation is erroneous since the RFI gives the radiative forcing
> ratio in
>
> a particular year caused by all historic emissions from aviation up
> until that year (see
>
> Forster et al. 2006; Fuglestvedt et al. 2010). RFI is a backward
> looking perspective
>
> depending on past and current emissions, whereas calculating the
> CO2-equivalent emissions
>
> from aviation requires a forward looking perspective, taking into
> account the current and
>
> future impact of current aviation on the climate."
>
> /Jörgen Larsson
>
> -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>
> Associate Professor in Sustainable Consumption patterns
>
> Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and
> Environment
>
> Phone +46 708 833370
>
> Recent academic output:
>
> * Potentials for reducing climate impact from tourism transport
> behavior [5]
> * Styrmedel för hållbar matkonsumtion [6]
> * Public support for aviation policy measures in Sweden [7]
> * Konsumtionens klimatpåverkan - trender, mål, styrmedel (kapitel i
> denna rapport [8])
> * Climate footprint from Swedish residents' air travel. [9]
> * International and National Climate Policies for Aviation: A review
> [10]
> * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a
> country's residents [11].
>
> Climate calculators:
>
> * www.travelandclimate.org [12], www.klimatsmartsemester.se [13]
> * www.flightemissionmap.org [14]
>
> E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here [15].
Links:
------
[1]
https://www.eurocontrol.int/event/eurocontrol-stakeholder-forum-aviations-impact-non-co2-emissions
[2]
https://eur03.safelinks.protection.outlook.com/?url=http%3A%2F%2Fwww.flygreenfund.se%2F&data=04%7C01%7CDavid.Mosley%40bp.com%7Ca623b86342fb42724a0008d881812a45%7Cea80952ea47642d4aaf45457852b0f7e%7C0%7C0%7C637401739052974499%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJWIjoiMC4wLjAwMDAiLCJQIjoiV2luMzIiLCJBTiI6Ik1haWwiLCJXVCI6Mn0%3D%7C1000&sdata=zg2huhtc3PFMKVsL9TK497PPhWXlIC5zpiozdK22zFE%3D&reserved=0
[3] http://www.flightemissionmap.org
[4]
https://www.aerosociety.com/events-calendar/raes-conference-mitigating-the-climate-impact-of-non-co2-aviation-s-low-hanging-fruit/
[5]
https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/09669582.2020.1855436?scroll=top&needAccess=true
[6]
http://www.sustainableconsumption.se/wp-content/uploads/sites/34/2020/06/StyrmedelForHallbarMatkonsumtion.pdf
[7]
https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/14693062.2020.1759499?scroll=top&needAccess=true
[8] https://cfk.gu.se/publikationer/konsumtionsrapporten
[9] https://research.chalmers.se/publication/508693
[10] http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14693062.2018.1562871
[11] http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195925517303116
[12] http://www.travelandclimate.org/
[13] http://www.klimatsmartsemester.se/
[14] http://www.flightemissionmap.org/
[15] https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat
-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20210427/a6c11f0e/attachment.html>
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: image001.jpg
Type: image/jpeg
Size: 5641 bytes
Desc: inte tillgänglig
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20210427/a6c11f0e/attachment.jpg>
More information about the Vinnovaflyg
mailing list