[Vinnovaflyg] Transportstyrelsens förslag om klimatdifferentierade start- och landningsavgifter på remiss

Magnus Nilsson magnus at nilssonproduktion.se
Tis Sep 8 18:16:39 CEST 2020


1. Jag tycker inte vi i ett remissvar behöver ge svaren. Viktigare är att peka på svagheter i utredningen, saker som borde utredas. Vi borde kunna föreslå att man prövar konceptet över/respektive under 8 000 meter utan att för den skull ha någon bestämd uppfattning. 
2. Beträffande CO2-utsläpp som sker inom EES så tycker jag att utsläppshandeln fångar detta tillräckligt bra för att man beträffande dessa destinationer inte ska behöva hantera denna parameter med start- och landningsavgifter. Knepigare kan bli att parera för negativa nettoeffekter beträffande flyg till/från destinationer utanför EES om man inför ett system som uppmuntrar till flygning på lägre nivåer - fast uppriktigt sagt kan jag inte föreställa mig att Thailandsflyget skulle ändra sina flyghöjder på grund av flygplatsavgiften i Sverige. Däremot skulle vi få ett visst litet prisincitament mot långväga flyg.

Jag börjar skissa på ett yttrande som vi kan bolla.

Magnus


> Den den 8 september 2020 klockan 16:32 skrev Jörgen Larsson <jorgen.larsson at chalmers.se>:
> 
> 
> För min del så tror jag det är enklast att vara med som individuell forskare, att få det till Chalmers officiella remissyttrande tror jag inte att jag orkar med. Möjligtvis så kan jag fråga om Tomas Grönstedt vill skriva under också. 
> 
> En grundläggande fråga är om kunskaperna kring höghöjdseffekterna är tillräckliga för att över huvud taget använda som differentiering av styrmedel. I vissa fall kan det ju styra så att CO2 utsläpp ökar, men i det här fallet så gynnar det ju propellerplan som väl dessutom ofta släpper ut mindre än jet-plan. Eller finns det risk för att det bidrar till ökade CO2-utsläpp?
> 
> Nästa fråga är om vi tycker att t ex andel av flygsträcka som är över 8000 m är en tillräckligt robust grund för att differentiering. 
> 
> Jörgen
> 
> -----Ursprungligt meddelande-----
> Från: Vinnovaflyg <vinnovaflyg-bounces at lists.chalmers.se> För Jonas Åkerman
> Skickat: den 8 september 2020 12:01
> Till: Magnus Nilsson <magnus at nilssonproduktion.se>; vinnovaflyg at lists.chalmers.se
> Ämne: Re: [Vinnovaflyg] Transportstyrelsens förslag om klimatdifferentierade start- och landningsavgifter på remiss
> 
> Hej Magnus/alla
> Bra att du håller koll!
> Spontant (utan betänketid) tycker jag det vore bra om både KTH och Chalmers kunde lämna samma synpunkter, dvs våra, men är osäker på hur KTH (för vår del) ställer sig till icke-obligatoriska remisssvar.
> Jag kan kolla med Göran Finnveden om ni andra tycker det är en bra ide.
> Jonas
> 
> -----Original Message-----
> From: Vinnovaflyg <vinnovaflyg-bounces at lists.chalmers.se> On Behalf Of Magnus Nilsson
> Sent: den 8 september 2020 10:45
> To: vinnovaflyg at lists.chalmers.se
> Subject: [Vinnovaflyg] Transportstyrelsens förslag om klimatdifferentierade start- och landningsavgifter på remiss
> 
> Transportstyrelsens förslag om miljöstyrande start- och landningsavgifter sänds nu på remiss. Varken Chalmers eller KTH finns bland de officiella remissinstanserna, men vem som helst är dock fri att lämna synpunkter.
> 
> Det bästa vore om vi som grupp reagerade, men det kanske kräver att ledningarna på KTH och Chalmers kopplas in. Funkar inte det, skriver jag nog ett svar i eget namn, men gärna efter råd från er.
> 
> Rapporten är en väldigt trött produkt som ägnar mycket utrymme åt att fundera på hur man kan differentiera efter olika drivmedel. Den klimatmässigt enklaste och smartaste differentieringen - den mellan turoboprop och jet för att motverka höghöjdseffekter - diskuterar man väldigt kortfattat, och avvisar den med argumentet att styrmedlen måste vara teknikneutrala. I nästa mening föreslår man att elflygplan ska befrias från avgift - vadå teknikneutralitet? I mina ögon gör man en ganska konstig tolkning av begreppet "teknikneutral" när man bortser från att vissa plan aldrig kan orsaka höghöjdseffekter. Detta är bör påpekas, vilket jag är osäker på om andra instanser gör.
> 
> Om man anser det tveksamt att differentiera efter motorteknik (inrikes jetflighter orsakar ju rätt små höghöjdseffekter), skulle man kunna tänka sig att istället på något sätt differentiera efter hur stor del av flygsträckan som ägt rum över 8000 meter, oavsett motorteknik. Tekniskt bökigare, men inte omöjligt.
> 
> Synpunkter?
> 
> https://www.altinget.se/miljo/artikel/tidigare-allians-flygforslag-testar-vingarna
> 
> https://www.regeringen.se/4a4a01/contentassets/09ed791b5a89482bb99e33fdf1e92d2e/remiss-transportstyrelsens-uppdrag-om-miljostyrande-start--och-landningstider
> 
> https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/luftfart/redovisning-regeringsuppdrag-miljostyrande-start-och-landningsavgifter-200630.pdf
> 
> 
> Magnus Nilsson
> 
> 
> Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker
> 
> 
> Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88
> magnus at nilssonproduktion.se               magnus at context.nu
> [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se)                        [www.context.nu](http://www.context.nu)
> Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/
> -- 
> Vinnovaflyg mailing list
> Vinnovaflyg at lists.chalmers.se
> https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/vinnovaflyg
> -- 
> Vinnovaflyg mailing list
> Vinnovaflyg at lists.chalmers.se
> https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/vinnovaflyg

Magnus Nilsson


Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker


Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88
magnus at nilssonproduktion.se               magnus at context.nu
[www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se)                        [www.context.nu](http://www.context.nu)
Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/


More information about the Vinnovaflyg mailing list