[Vinnovaflyg] Transportstyrelsens förslag om klimatdifferentierade start- och landningsavgifter på remiss

Jörgen Larsson jorgen.larsson at chalmers.se
Tis Sep 8 16:32:59 CEST 2020

För min del så tror jag det är enklast att vara med som individuell forskare, att få det till Chalmers officiella remissyttrande tror jag inte att jag orkar med. Möjligtvis så kan jag fråga om Tomas Grönstedt vill skriva under också.

En grundläggande fråga är om kunskaperna kring höghöjdseffekterna är tillräckliga för att över huvud taget använda som differentiering av styrmedel. I vissa fall kan det ju styra så att CO2 utsläpp ökar, men i det här fallet så gynnar det ju propellerplan som väl dessutom ofta släpper ut mindre än jet-plan. Eller finns det risk för att det bidrar till ökade CO2-utsläpp?

Nästa fråga är om vi tycker att t ex andel av flygsträcka som är över 8000 m är en tillräckligt robust grund för att differentiering.

Jörgen