[Vinnovaflyg] På gränsen till priskollaps för flygets utsläppsrätter

Magnus Nilsson magnus at nilssonproduktion.se
Tors May 7 08:59:57 CEST 2020


VARNING. Nu blir det nörd-nytt om flyget.
------------------------
Igår genomfördes två auktioner av utsläppsrätter vid börsen EEX i Leipzig.
- Vid den ena såldes de speciella utsläppsrätterna för flyget (EUAA). Pris 17,25 euro per utsläppsrätt.
- Vid den andra såldes reguljära utsläppsrätter (EUA, som får utnyttjas för att täcka utsläpp såväl från stationära anläggningar som från flyget). Pris 18,25 euro per styck.

https://www.eex.com/en/ (klicka på "Emissions")

Det är första gången i utsläppshandelns historia som priset på de bägge typerna av utsläppsrätter skiljer sig. Normalt brukar utgivningen av EUAA inte räcka för att täcka flygbolagens behov, utan flyget går in och "kompletteringsköper" EUA. Vilket leder till att priserna blir de samma för bägge typerna. (2019 gavs det ut ca 38 miljoner nya EUAA, men utsläppet var 68 miljoner ton, vilket betyder att flyget täckte nästan hälften av sina utsläpp med EUA). 

Att EUAA nu blivit billigare än EUA är rätt extremt. Fram till nyår kan EUAA enbart utnyttjas av flygbolagen, men därefter får de även nyttjas av stationära anläggningar. Det borde betyda att priserna senast från årsskiftet åter blir lika.

Bakom prisfallet ligger antagligen att flygbolagen är så desperata i sin jakt på pengar att de (vid sidan av auktionerna) dumpar allt de har i sina garderober på marknaden, inklusive outnyttjade, gratistilldelade utsläppsrätter. Det enda som förhindrar en totala priskollaps är antagligen att en del spekulanter (+ vissa ägare till fasta anläggningar, sannolikt främst kolkraftverk) nu går in och "rea-shoppar" till extrapris. Men även de tvekar uppenbarligen eftersom utsläppen faller även från de stationära anläggningarna (mest industrin), vilket sänker den generella efterfrågan. Det enda som förhindrar den totala priskraschen på EUAA är "the Swedish solution" som innebär att ju mindre som släpps ut, desto fler outnyttjade utsläppsrätter kommer automatiskt att annulleras vid årsskiftet 2023/24. Flygstoppet och den ekonomiska nedgången gör att fler, redan utgivna utsläppsrätter, då kommer att plockas bort från marknaden.

Dramatiska tider vi lever i...


Magnus Nilsson


Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker


Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88
magnus at nilssonproduktion.se               magnus at context.nu
[www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se)                        [www.context.nu](http://www.context.nu)
Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/


More information about the Vinnovaflyg mailing list