[Vinnovaflyg] VB: Den globala opinionen är intressant

Magnus Nilsson magnus at nilssonproduktion.se
Ons May 6 09:04:08 CEST 2020

Det där med ökat medvetande och idealistiska beteendeförändringar är jag intuitivt skeptisk till. Politikerna älskar det eftersom det innebär att de inte behöver agera...

Jo, vi har sett en flygskam-effekt. Den bidrog nog på något sätt till att EU-flygets utsläpp 2019 ökad med bara 1 procent (kan vi slå en forsk på detta inom vårt projekt?). På sikt och kvantitativt verkar det dock väldigt osannolikt att effekterna skulle kunna bli särskilt stora annat än i sådana relationer där det är enkelt att byta till tåg.

Magnus