[flygochklimat] Gratistilldelningen av utsläppsrätter till flyget inom EU gav 2020 extratillskott på ca 320 miljoner euro

magnus at nilssonproduktion.se magnus at nilssonproduktion.se
Tis Apr 6 11:16:40 CEST 2021


Hej

Alla redovisade utsläppssiffror från EUs utsläppshandel skulle 
egentligen ha publicerats i torsdags, 1 april, men det tycks ha blivit 
något strul. Man kan dock plocka ut det mesta från det offentliga 
registret. Enligt T&E var flygets utsläpp inom EU/EES 2020 24-25 
miljoner ton, 64 procent lägre än 2019. 
https://www.transportenvironment.org/press/green-recovery-necessary-after-airline-pollution-fell-64-last-year

Det betyder bl a att gratistilldelningen av "luftfartsutsläppsrätter" 
(EUAA) (ca 32 miljoner) 2020 för första gången var större än 
flygbolagens förbrukning. Det betyder i sin tur att flygbolagen inte 
behövde köpa in några "reguljära" utsläppsrätter (EUA) för att täcka 
sina utsläpp, utan istället har kunnat "bunkra" utsläppsrätter till ett 
sammanlagt värde på för närvarande drygt 300 miljoner euro (8 miljoner x 
40 euro = 320 miljoner euro), ett intäktstillskott som säkerligen 
välkomnas av prövade flygbolagsledningar.

Att bolagen 2020 inte behövde köpa EUA för att täcka sina utsläpp får i 
sin tur effekter på den stora megaannulleringen av reguljära 
utsläppsrätter som ska ske 2023/24. Att flyget inte efterfrågade några 
EUA betyder att flygtrafikens omfattning 2020 inte inverkade på priset 
på "reguljära" utsläppsrätter och därmed inte heller storleken på 
utsläppen från de stationära anläggningarna inom EU ETS. I slutändan 
betyder det att flygets utsläpp 2020 inte påverkar den s k 
"MSR-mekanismen" effekter, dvs hur många EUA som kommer att annulleras 
automatiskt vid årsskiftet 2023/24.

Nedan siffrorna för SAS.

Magnus Nilsson
Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker

Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm 
Tfn. +46-(0)708-99 66 88
magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu
www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2]
Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och 
naturvårdsbloggen [3]

"If the transition will not be just, there will just be no transition."
Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär

Links:
------
[1] http://www.nilssonproduktion.se
[2] http://www.context.nu
[3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/
-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/flygochklimat/attachments/20210406/005b4a90/attachment.html>


More information about the flygochklimat mailing list