[Driftstörning] Fortfarande problem med Chalmers gemensamma filtjänst

Einar Blåberg eb at chalmers.se
Tors Sep 25 12:17:41 CEST 2008


Vi har prestandaproblem på den nuvarande gemensamma filservern.
Problemen är störst under de tider då många teknologer loggar in
på studentdatorsystemen.

Ett flertal förbättringar på filservern och studentdatorsystemet är
gjorda sedan problemet uppstod vid terminsstarten, detta har inte tagit
bort problemet men minskat konsekvenserna. Vi fortsätter göra 
förändringar i tjänsten och hoppas att problemen kommer minska 
ytterliggare den närmaste tiden. Denna veckan kommer mjukvaran på 
filservern uppdateras torsdag kväll och vi kommer i helgen byta delar av 
hårdvaran.

IT-Service håller på att ta fram en ny filservertjänst, ett arbete som 
ingår i det normala underhållet. Arbetet har prioriterats upp på grund 
av de problemen vi har med nuvarande tjänst.

Vi ser allvaret i situationen och förstår väl hur det drabbar våra
kunder. Vi har prioriterat ner eller helt bort andra arbetsuppgifter för
att felsöka och åtgärda problemen med filtjänsten.

Problemen med filservern diskuteras inom förvaltningsgruppen för 
gemensamma system.

Saker du kan göra själv:
- Internet Explorer lastar filservern mindre och går snabbare än Firefox
- Om du har många ikoner på skrivbordet så flytta de till din hemkatalog 
eller till en mapp på skrivbordet

Mvh
Einar Blåberg
IT-Service



More information about the Driftstorning mailing list