[Driftstörning] (no subject)
Viktor Fougstedt
viktor at chalmers.se
Fre Jan 11 15:54:01 CET 2008
Hej.
Som de flesta märkt är det problem med Chalmers gemensamma epost-
server, och har varit så sedan innan jul. Problemen yttrar sig i att
det ofta går väldigt långsamt.
Dessa problem beror på att användningen av epost ökat i högre takt än
vad som förutsetts, och den centrala epost-servern är därför för
liten i förhållande till vad som behövs. Den orkar helt enkelt inte med.
Den dator som sköter de mest centrala delarna av epost-tjänsten
håller på att bytas ut enligt underhållsplanen, dock med ökat tempo i
ljus av problemen. Tyvärr ökade användningen av tjänsten mer än vi
förutsett, och de sista månaderna har nu därför behoven överstigit
vad epost-tjänsten kan leverera.
Problemen förvärrades också av att den tidigare separata epost-
servern på Campus Lindholmen slutade fungera. Alla dess användare
blev därför tvugna att flyttas till den centrala servern, som redan
innan låg på gränsen för sin kapacitet. Eftersom de som använde
Lindholmens epostserver inte kunde lämnas utan epostmöjligheter, var
enda möjligheten att vi alla fick trängas lite extra tills den nya
servern blivit färdig.
Sedan den nya datorn levererades i mellandagarna har arbetet pågått
att iordningställa den. Det är, som med alla saker som används av
20.000 personer, en hel del saker att ställa in rätt för att se till
att allt kommer att fungera.
Vi hoppas att under de närmaste veckorna ha det arbetet färdigt, och
kommer då omedelbart att byta ut den befintliga epost-servern. Detta
byte kommer att informeras om i god tid med ett
driftstörningsmeddelande. Ingenting märks för de som använder
tjänsten, annat än att den förhoppningsvis inte längre tar så lång
tid på sig att svara.
Händelserna har också föranlett oss att se över våra analyser av
framtida behov, så att vi framgent kan försöka agera redan innan
problem uppstår.
Mailgruppen,
ITS
More information about the Driftstorning
mailing list