[Driftstörning] Arbete avklarat ( Störningar på många IT-tjänster 13-14 juni / Many IT outages 13-14 June)

Karl-Johan Holmstrand kjh at chalmers.se
Mon Juni 15 10:38:54 CEST 2015


Hej.

Vi tänkte meddela att helgens arbeten blivit genomförda. Arbetet gick bra
och alla system nu skall fungera som vanligt.

Hi,

We are just informing that the maintenance work went well and that all the
systems now should be back to normal.

Med vänlig hälsning /Kind regards

Chalmers Servicedesk, IT-avdelningen / IT Office

Karl-Johan
WEB: http://www.chalmers.se/its
E-mail: support at chalmers.se
Tel: 031-772 6600 (031-772 6500 for students)
Tel. 031-772 5999 Telephone support

Blogg: http://www.chalmers.se/driftinfo
Facebook: http://www.chalmers.se/servicedesk-facebook



On 2015-05-27 15:56, "Fredrik Mellström" <traal at chalmers.se> wrote:

>(Translation in English below.)
>
>
>
>*Byte av datanät i IT-avdelningens datorhallar 13-14/6 (lör‹sön v24)*
>
>Lördagen och söndagen den 13-14/6 kommer datanätet att uppgraderas i
>IT-avdelningens datorhallar.  Detta kommer att medföra störningar på de
>flesta av Chalmers IT-system och tjänster.
>
>Arbetet kommer att pågå under hela helgen, men vi räknar med att
>individuella system kommer att vara otillgängliga bara under delar av
>helgen, inte hela tiden.  Vi försöker hålla avbrotten så korta som
>möjligt för varje tjänst.
>
>Det som kommer att göras är utbyte av nätverksutrustning i
>IT-avdelningens datorhallar.  Detta är ett relativt komplicerat arbete,
>och bästa sättet är att byta all utrustning vid samma tillfälle.
>
>Vår ambition är att alla IT-system ska fungera normalt igen på måndag
>morgon (15:e juni), så vi är tacksamma för felrapporter på eventuella
>kvarvarande problem som vi inte själva har upptäckt.
>
>Här är några exempel på IT-tjänster som kommer att påverkas:
>
>* Wi-Fi (Eduroam/Nomad), både på Campus och utanför
>
>* Stationära CDA-datorer, både Windows och Linux.  Vänligen stäng av
>dessa på fredag om möjligt, eller starta om dem på måndagen.
>
>* Kortare störningar för åtkomst till Internet (beror på
>nätverkstjänster som DNS/DHCP)
>
>* Inloggning till interna och externa IT-system med Chalmerskonto via
>IDP, till exempel Box, Ping-pong, Adobe Connect, med flera.
>
>* Licensservrar för nätverkslicenser; programvara som tappar kontakten
>med servern kanske kan drabbas av avbrott i längre beräkningsjobb, så
>tänk på det om du kör viktiga beräkningar över helgen.
>
>* De flesta IT-tjänster/e-tjänster på Chalmers, till exempel; PA-system,
>filservrar, e-post, Chalmers webbplatser (www.chalmers.se och
>Studentportal)
>
>* Flera andra tjänster kan också komma att påverkas.
>
>
>----------
>
>
>*Major IT Maintenance at Chalmers, 13-14 June 2015*
>
>On Saturday and Sunday 13--14 June 2015, Chalmers IT Office will upgrade
>network equipment in our server rooms.  This will cause disturbances for
>most (if not all) of Chalmers central IT systems and services.
>
>Maintenance is scheduled for the entire weekend, but most services
>should only be down for shorter periods, and not the whole time.  We
>will try to interrupt each service as little as possible.
>
>We will change network switches and routers in IT Office server rooms.
>Because this procedure is relatively complicated, the best strategy is
>to change all equipment during the same weekend.
>
>We intend for all IT systems to be back to normal by Monday morning (on
>15 June 2015), so please contact us and report any remaining problems.
>
>Some examples of IT services that will be affected:
>
>* Wi-Fi (Eduroam/Nomad); both on Campus, and outside
>
>* Stationary CDA computers, both Windows and Linux.  Please shut off
>these computers on Friday if possible, or restart them on Monday.
>
>* Short network outages for access to external Internet (due to network
>services such as DNS/DHCP)
>
>* Login for internal and external systems with a Chalmers account
>through IDP, e.g. Box, Ping-pong, Adobe Connect, and many others.
>
>* License servers for network licenses; software that loses contact with
>the server might cause interrupted simulations or computing jobs. Please
>consider this if running important computations over the weekend.
>
>* Most IT systems and e-services at Chalmers, such as; HR systems, file
>servers, e-mail, Chalmers web sites (e.g. www.chalmers.se and the
>Student Portal)
>
>* Other services might also be affected.
>
>
>
>Med vänlig hälsning / Kind Regards
>Chalmers Servicedesk, IT-avdelningen / IT Office
>Fredrik Mellström
>WEB: http://www.chalmers.se/its
>E-mail: support at chalmers.se
>Tel: 031-772 6600 (031-772 6500 for students)
>Blogg: http://www.chalmers.se/driftinfo
>Facebook: http://www.facebook.com/chalmers.servicedesk
>Twitter: http://twitter.com/chalmers_its
>

-------------- next part --------------
_______________________________________________
driftstorning mailing list
driftstorning at lists.chalmers.se
https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/driftstorning


More information about the driftstorning mailing list