[Driftstörning] FIXAT: Problem med PDB/CDKS

Fredrik Mellström traal at chalmers.se
Tors Jan 22 11:27:34 CET 2015


(Translation in English below.)


Hej!

I samband med gårdagens planerade driftsättning av PDB/CDKS lyckades vi 
identifiera och fixa det problem som hade gjort tjänsten långsam och 
opålitlig denna veckan.

Orsaken var en integration som triggade en bugg i servern.  Detta 
märktes först vid terminsstarten, då den stora mängden 
kursregistreringar i kombination med buggen gjorde så att tjänsten 
förbrukade allt minne och hängde sig.

Problemen uppstod strax efter midnatt, morgonen måndag 2015-01-19.

Vi löste problemet igår eftermiddag genom att:

- Köra integrationen mot en separat server som inte påverkar prestanda 
på CDKS-webben.

- Fixa buggen på servern

- Ändra integrationen så att den undviker stora, långsamma sökningar


Hi,

During the scheduled upgrade of PDB/CDKS yesterday, we successfully 
identified and fixed the problem that had caused the service to be slow 
and unreliable this week.

The cause was an integration that triggered a server bug.  This wasn't 
noticed until the start of the study semester, when a large number of 
course registrations combined with the bug caused the service to use up 
all available memory and hang.

The problems started soon after midnight, Monday 19 January.

We did the following to fix the problems yesterday afternoon:

- Direct the integration to a separate server, which does not affect 
CDKS-web performance.

- Fix the server bug

- Change the integration, to avoid large, slow searches.


Med vänlig hälsning / Kind Regards
Chalmers ServiceDesk, IT-Service
Fredrik Mellström
WEB: http://www.chalmers.se/its
E-mail: support at chalmers.se
Tel: 031-772 6600 (031-772 6500 for students)
Blogg: http://www.chalmers.se/driftinfo
Facebook: http://www.facebook.com/chalmers.servicedesk
Twitter: http://twitter.com/chalmers_its



On 2015-01-21 10:47, Fredrik Mellström wrote:
> (Translation in English below.)
>
>
> Hej!
>
> Det är problem med PDB/CDKS.  De senaste dagarna har tjänsten gått
> långsamt och ibland kraschat helt, och vi har felsökt och försökt hitta
> problemet.
>
> Vi tror att felet är identifierat, så vi försöker genomföra en lösning
> nu under förmiddagen.
>
>
> Hi,
>
> Right now there are problems with PDB/CDKS (the Chalmers computer
> account system).  The last few days the service has been slow, or
> sometimes completely unavailable, and we have tried to find the problem.
>
> Now we believe we have identified the cause of these problems, and will
> try to implement a fix before noon today.


More information about the driftstorning mailing list