From kamb at kth.se Tue Nov 1 08:35:04 2022 From: kamb at kth.se (Anneli Kamb) Date: Tue, 1 Nov 2022 07:35:04 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] nya momsregler Message-ID: <45AFA5B3-A999-49D8-B4EF-FE72578F14A5@kth.se> Hmm? Den första verkar ju undanröja möjligheten att ha lägre moms på flygresor (tolkar ni det så också?). Men jag är inte helt säker på att jag förstår vad den andra säger. /A From: Vinnovaflyg on behalf of Jörgen Larsson Date: Monday, 31 October 2022 at 09:27 To: "Vinnovaflyg (vinnovaflyg at lists.chalmers.se)" Subject: [Vinnovaflyg] nya momsregler EU har beslutat om att ändra momsdirektivet https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/sv/ip_21_6608. Vad tänker ni att nedanstående innebär när det gäller moms på inrikesflyg och flyg inom EU? De skriver: ? Genom att senast 2030 avskaffa möjligheten för medlemsländerna att tillämpa reducerade skattesatser och undantag för varor och tjänster som bedöms vara skadliga för miljön och för EU:s mål i fråga om klimatförändringarna. ? Genom att göra undantag för vissa varor och tjänster, som för närvarande gäller i vissa medlemsländer av historiska skäl, tillgängliga för alla länder för att säkerställa likabehandling och undvika snedvridning av konkurrensen. Befintliga undantag som inte är motiverade av allmänpolitiska mål ? andra än de som stöder EU:s klimatåtgärder ? måste emellertid upphöra att gälla senast 2032. /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Mediamedverkan och rapporter * Streamade föredrag om hur semestrandet kan bli klimatmässigt hållbara: turne, UR * TT-artikel Enbart ny teknik räddar inte klimatet ? det krävs beteendeförändring? * SVT Agenda Klimatspecial (efter 7:40 och 21:10), se även Aftonbladet * Rapport: Långväga resande i linje med klimatmålen * Rapport: Avveckla slit-och-slängsamhället. In English * Rapport: Konsumtionsbaserade scenarier för Sverige. In English * Rapport: Styrmedel för hållbar matkonsumtion. In English * Rapport: Om att kunna välja förkortad arbetstid Selected peer-reviewed articles: * Are fee-and-dividend schemes the savior of environmental taxation * Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060. * Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior * Public support for aviation policy measures in Sweden * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country?s residents. Climate data: * TravelCO2 * Klimatsmart semester * Flightemissionmap E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Tue Nov 1 09:47:51 2022 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?utf-8?B?SsO2cmdlbiBMYXJzc29u?=) Date: Tue, 1 Nov 2022 08:47:51 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] nya momsregler In-Reply-To: <45AFA5B3-A999-49D8-B4EF-FE72578F14A5@kth.se> References: <45AFA5B3-A999-49D8-B4EF-FE72578F14A5@kth.se> Message-ID: <586b7a2bd9014b46a6e22b1baf28f8d9@chalmers.se> Ja, man kan väl knappast motivera momssänkningen av flyg med att det stödjer EU:s klimatåtgärder. Hur tolkar du detta Magnus? /Jörgen From: Anneli Kamb Sent: den 1 november 2022 08:35 To: Jörgen Larsson ; Vinnovaflyg (vinnovaflyg at lists.chalmers.se) Subject: Re: [Vinnovaflyg] nya momsregler Hmm? Den första verkar ju undanröja möjligheten att ha lägre moms på flygresor (tolkar ni det så också?). Men jag är inte helt säker på att jag förstår vad den andra säger. /A From: Vinnovaflyg > on behalf of Jörgen Larsson > Date: Monday, 31 October 2022 at 09:27 To: "Vinnovaflyg (vinnovaflyg at lists.chalmers.se)" > Subject: [Vinnovaflyg] nya momsregler EU har beslutat om att ändra momsdirektivet https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/sv/ip_21_6608. Vad tänker ni att nedanstående innebär när det gäller moms på inrikesflyg och flyg inom EU? De skriver: ? Genom att senast 2030 avskaffa möjligheten för medlemsländerna att tillämpa reducerade skattesatser och undantag för varor och tjänster som bedöms vara skadliga för miljön och för EU:s mål i fråga om klimatförändringarna. ? Genom att göra undantag för vissa varor och tjänster, som för närvarande gäller i vissa medlemsländer av historiska skäl, tillgängliga för alla länder för att säkerställa likabehandling och undvika snedvridning av konkurrensen. Befintliga undantag som inte är motiverade av allmänpolitiska mål ? andra än de som stöder EU:s klimatåtgärder ? måste emellertid upphöra att gälla senast 2032. /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Mediamedverkan och rapporter * Streamade föredrag om hur semestrandet kan bli klimatmässigt hållbara: turne, UR * TT-artikel Enbart ny teknik räddar inte klimatet ? det krävs beteendeförändring? * SVT Agenda Klimatspecial (efter 7:40 och 21:10), se även Aftonbladet * Rapport: Långväga resande i linje med klimatmålen * Rapport: Avveckla slit-och-slängsamhället. In English * Rapport: Konsumtionsbaserade scenarier för Sverige. In English * Rapport: Styrmedel för hållbar matkonsumtion. In English * Rapport: Om att kunna välja förkortad arbetstid Selected peer-reviewed articles: * Are fee-and-dividend schemes the savior of environmental taxation * Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060. * Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior * Public support for aviation policy measures in Sweden * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country?s residents. Climate data: * TravelCO2 * Klimatsmart semester * Flightemissionmap E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From kamb at kth.se Fri Nov 11 16:52:45 2022 From: kamb at kth.se (Anneli Kamb) Date: Fri, 11 Nov 2022 15:52:45 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?Ny_prognos_f=C3=B6r_flyget_fr=C3=A5n_Eur?= =?utf-8?q?ocontrol?= Message-ID: <6C003970-21D4-40C0-9AAC-BF353AB9B3A0@kth.se> Hej Har plöjt gamla nyhetsbrev, så här kommer lite mer gotteri. Eurocontrol kom med en ny prognos för flyget i oktober. Enligt deras prognos kommer inte antalet flighter i Sverige återhämta sig innan 2028 i deras basscenario. Alltså sämre än för i Europa i helhet. https://www.eurocontrol.int/sites/default/files/2022-10/eurocontrol-seven-year-forecast-2022-2028-october-2022.pdf [cid:image001.png at 01D8F5E5.2978FB20] [cid:image002.png at 01D8F5E5.2978FB20] -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.png Type: image/png Size: 120690 bytes Desc: image001.png URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image002.png Type: image/png Size: 44651 bytes Desc: image002.png URL: From kamb at kth.se Fri Nov 11 16:52:46 2022 From: kamb at kth.se (Anneli Kamb) Date: Fri, 11 Nov 2022 15:52:46 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] OECD flygstatistik Message-ID: <52F1540B-45C3-49AD-8636-134BE503F053@kth.se> Hej, Jag snubblade över OECDs statistik över flygutsläpp. De har ett mått de kallar ?residence emissions?. Det är baserat på var flygbolagen är registrerade. Det kanske inte har så mycket relevans för oss, men kan vara bra att känna till. Figuren nedan visar kvoten mellan residence och ?territory? som är avgående flygplan, och det blir såklart stora skillnader. Att Ungern och Irland hamnar så högt ska väl tolkas som att de har många flygbolag registrerade hos sig. Irland kände jag till, men inte Ungern. Statistik: https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=AIRTRANS_CO2 Metod och utfall: CO2 Emissions from air transport : A near-real-time global database for policy analysis [cid:image001.png at 01D8F5E4.C2D92930] -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.png Type: image/png Size: 147941 bytes Desc: image001.png URL: From jonas.nassen at chalmers.se Fri Nov 11 16:58:51 2022 From: jonas.nassen at chalmers.se (=?utf-8?B?Sm9uYXMgTsOkc3PDqW4=?=) Date: Fri, 11 Nov 2022 15:58:51 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] OECD flygstatistik In-Reply-To: <52F1540B-45C3-49AD-8636-134BE503F053@kth.se> References: <52F1540B-45C3-49AD-8636-134BE503F053@kth.se> Message-ID: <0db0eb20ca0144c1b66c278be56b8066@chalmers.se> Wizz är ju ungerskt och påminner om Ryan air. Flyger på Landvetter bland annat. /Jonas From: Vinnovaflyg On Behalf Of Anneli Kamb Sent: den 11 november 2022 16:53 To: Vinnovaflyg (vinnovaflyg at lists.chalmers.se) Subject: [Vinnovaflyg] OECD flygstatistik Hej, Jag snubblade över OECDs statistik över flygutsläpp. De har ett mått de kallar ?residence emissions?. Det är baserat på var flygbolagen är registrerade. Det kanske inte har så mycket relevans för oss, men kan vara bra att känna till. Figuren nedan visar kvoten mellan residence och ?territory? som är avgående flygplan, och det blir såklart stora skillnader. Att Ungern och Irland hamnar så högt ska väl tolkas som att de har många flygbolag registrerade hos sig. Irland kände jag till, men inte Ungern. Statistik: https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=AIRTRANS_CO2 Metod och utfall: CO2 Emissions from air transport : A near-real-time global database for policy analysis [cid:image001.png at 01D8F5EE.DF501A60] -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.png Type: image/png Size: 147941 bytes Desc: image001.png URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Thu Nov 17 10:55:19 2022 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Thu, 17 Nov 2022 09:55:19 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?iso-8859-1?q?Heart_aerospace_satsar_p=E5_30-pers?= =?iso-8859-1?q?oners_flygplan_ist=E4llet?= Message-ID: <10a6a87cf4c44d4fb666941acc791665@chalmers.se> Som också har en förbränningsmotor. Räckvidd på enbart el-drift är 200 km så nu har de skruvat ner siffrorna jämfört med tidigare. https://www.greenairnews.com/?p=3435 /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Mediamedverkan och rapporter * Streamade föredrag om hur semestrandet kan bli klimatmässigt hållbara: turne, UR * TT-artikel Enbart ny teknik räddar inte klimatet - det krävs beteendeförändring" * SVT Agenda Klimatspecial (efter 7:40 och 21:10), se även Aftonbladet * Rapport: Långväga resande i linje med klimatmålen * Rapport: Avveckla slit-och-slängsamhället. In English * Rapport: Konsumtionsbaserade scenarier för Sverige. In English * Rapport: Styrmedel för hållbar matkonsumtion. In English * Rapport: Om att kunna välja förkortad arbetstid Selected peer-reviewed articles: * Are fee-and-dividend schemes the savior of environmental taxation * Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060. * Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior * Public support for aviation policy measures in Sweden * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country's residents. Climate data: * TravelCO2 * Klimatsmart semester * Flightemissionmap E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jonas.akerman at abe.kth.se Thu Nov 17 11:13:56 2022 From: jonas.akerman at abe.kth.se (=?Windows-1252?Q?Jonas_=C5kerman?=) Date: Thu, 17 Nov 2022 10:13:56 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?windows-1252?q?Heart_aerospace_satsar_p=E5_30-pe?= =?windows-1252?q?rsoners_flygplan_ist=E4llet?= In-Reply-To: <10a6a87cf4c44d4fb666941acc791665@chalmers.se> References: <10a6a87cf4c44d4fb666941acc791665@chalmers.se> Message-ID: <0dcf77839cbd4258a2a62ac0d191df39@abe.kth.se> Ja de har blivit mer realistiska. I princip klokt att gå över till hybrid. Ett stort problem med ren eldrift är ju att flygplan behöver kunna ta sig till en reservflygplats vid dåligt väder. Vilket kan innebära att ett flygplan med totalt 200 km räckvidd på el i praktiken har nära noll räckvidd, då en stor del av (eller alla) 200 km måste finnas i reserv. Heart säger också att räckvidd inkl förbränningsmotor är upp till 800 km. Vid de distanserna är det dock tveksamt om de överhuvudtaget är bättre än konventionella flygplan eftersom de de sista 600 km har en extravikt på 5 ton tomma batterier att bära på. Så, bra att utveckla dessa flygplan, som kan förbättra tillgänglighet i vissa (delvis nya) resrelationer, men effekten på flygets utsläpp blir sannolikt liten inom överskådlig tid. Jonas Från: Vinnovaflyg För Jörgen Larsson Skickat: den 17 november 2022 10:55 Till: Vinnovaflyg (vinnovaflyg at lists.chalmers.se) Ämne: [Vinnovaflyg] Heart aerospace satsar på 30-personers flygplan istället Som också har en förbränningsmotor. Räckvidd på enbart el-drift är 200 km så nu har de skruvat ner siffrorna jämfört med tidigare. https://www.greenairnews.com/?p=3435 /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Mediamedverkan och rapporter * Streamade föredrag om hur semestrandet kan bli klimatmässigt hållbara: turne, UR * TT-artikel Enbart ny teknik räddar inte klimatet ? det krävs beteendeförändring? * SVT Agenda Klimatspecial (efter 7:40 och 21:10), se även Aftonbladet * Rapport: Långväga resande i linje med klimatmålen * Rapport: Avveckla slit-och-slängsamhället. In English * Rapport: Konsumtionsbaserade scenarier för Sverige. In English * Rapport: Styrmedel för hållbar matkonsumtion. In English * Rapport: Om att kunna välja förkortad arbetstid Selected peer-reviewed articles: - Are fee-and-dividend schemes the savior of environmental taxation - Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060. - Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior - Public support for aviation policy measures in Sweden - International and National Climate Policies for Aviation: A review - Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country?s residents. Climate data: - TravelCO2 - Klimatsmart semester - Flightemissionmap E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From daniel.johansson at chalmers.se Wed Nov 23 13:22:00 2022 From: daniel.johansson at chalmers.se (Daniel Johansson) Date: Wed, 23 Nov 2022 12:22:00 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?windows-1252?q?Intressant_besl=E4ktat_projekt?= Message-ID: https://environment.leeds.ac.uk/faculty/dir-record/research-projects/1752/tozca-towards-zero-carbon-aviation Mvh Daniel ******************************** Daniel Johansson Associate Professor Division of Physical Resource Theory Department of Space, Earth and Environment Chalmers University of Technology SE-412 96 Göteborg, Sweden Selection of recent papers: Morfeldt, J., Johansson, D.J.A. Impacts of shared mobility on vehicle lifetimes and on the carbon footprint of electric vehicles. Nat Commun 13, 6400 (2022). https://doi.org/10.1038/s41467-022-33666-2 Johansson, D.J.A. The question of overshoot. Nat. Clim. Chang. 11, 1021?1022 (2021). https://doi.org/10.1038/s41558-021-01229-w Hänsel, M.C., Drupp, M.A., Johansson, D.J.A. et al. Climate economics support for the UN climate targets. Nat. Clim. Chang. 10, 781?789 (2020). https://doi.org/10.1038/s41558-020-0833-x -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: