From jorgen.larsson at chalmers.se Tue Dec 6 13:20:13 2022 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Tue, 6 Dec 2022 12:20:13 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] Debattartiklar om flygskatt In-Reply-To: <355bb4882a62449c91d848ee27d23f37@chalmers.se> References: <355bb4882a62449c91d848ee27d23f37@chalmers.se> Message-ID: <981a020938db40e8ae45cbe8156f3d67@chalmers.se> Mattias Goldmann och David Hild gav i en debattartikel i Ny Teknik regeringen rådet Behåll flygskatten - använd pengarna till elflyg och bioflygbränsle". Idag publicerade Jonas Åkerman och jag en replik som de gav rubriken Överväg att höja flygskatten för dem som flyger ofta /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Mediamedverkan och rapporter * Streamade föredrag om hur semestrandet kan bli klimatmässigt hållbara: turne, UR * TT-artikel Enbart ny teknik räddar inte klimatet - det krävs beteendeförändring" * SVT Agenda Klimatspecial (efter 7:40 och 21:10), se även Aftonbladet * Rapport: Långväga resande i linje med klimatmålen * Rapport: Avveckla slit-och-slängsamhället. In English * Rapport: Konsumtionsbaserade scenarier för Sverige. In English * Rapport: Styrmedel för hållbar matkonsumtion. In English * Rapport: Om att kunna välja förkortad arbetstid Selected peer-reviewed articles: * Are fee-and-dividend schemes the savior of environmental taxation * Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060. * Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior * Public support for aviation policy measures in Sweden * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country's residents. Climate data: * TravelCO2 * Klimatsmart semester * Flightemissionmap E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Fri Dec 16 09:38:25 2022 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Fri, 16 Dec 2022 08:38:25 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] EUs flygbeslut Message-ID: Magnus, stämmer det att flygbolagen kommer att få dra av merkostnaden för SAF från kostnaden för sina utsläppsrätter? Då blir det ju ingen nettokostnad för SAF och dess priser kommer väl att skjuta i höjden ännu mer? https://www.di.se/hallbart-naringsliv/sas-och-norwegian-kan-bli-vinnare-pa-nya-utslappsregler/ /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Mediamedverkan och rapporter * Streamade föredrag om hur semestrandet kan bli klimatmässigt hållbara: turne, UR * TT-artikel Enbart ny teknik räddar inte klimatet - det krävs beteendeförändring" * SVT Agenda Klimatspecial (efter 7:40 och 21:10), se även Aftonbladet * Rapport: Långväga resande i linje med klimatmålen * Rapport: Avveckla slit-och-slängsamhället. In English * Rapport: Konsumtionsbaserade scenarier för Sverige. In English * Rapport: Styrmedel för hållbar matkonsumtion. In English * Rapport: Om att kunna välja förkortad arbetstid Selected peer-reviewed articles: * Are fee-and-dividend schemes the savior of environmental taxation * Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060. * Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior * Public support for aviation policy measures in Sweden * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country's residents. Climate data: * TravelCO2 * Klimatsmart semester * Flightemissionmap E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: