[Vinnovaflyg] Flygtrender inom EU

Anneli Kamb kamb at kth.se
Tors Aug 18 11:42:27 CEST 2022


Ja det är lite snårigt med terminologin, och ofta är de dåliga på att faktiskt definiera vad de menar.

Som sagt verkar business aviation i det här sammanhanget vara typ privatchartrade flyg, om jag förstår rätt. Men det är otydligt i deras egna underlag, utan en kors-googling. Detta är avgångar/landningar, alltså antal flygplan, så om business aviation är små flygplan står de ändå för små passagerarvolymer.

Commercial aviation är väl flygverksamhet som avser att betala för en tjänst, alltså i princip allt passagerarflyg. Private aviation är snarare nöjesflygning.

/A

From: "magnus at nilssonproduktion.se" <magnus at nilssonproduktion.se>
Date: Wednesday, 17 August 2022 at 11:51
To: Anneli Kamb <kamb at kth.se>
Cc: "vinnovaflyg at lists.chalmers.se" <vinnovaflyg at lists.chalmers.se>
Subject: Re: [Vinnovaflyg] Flygtrender inom EU


Har inte full koll på definitionerna - som dessutom verkar fladdra lite mellan olika källor definitionerna?

Vad är "commercial aviation"? Vad är "business aviation"?

Magnus



17.08.2022 10:31 skrev Anneli Kamb:

Här är lite data från Eurocontrol som pekar åt samma håll. I grafen ser man att cargo ligger över 2019 års nivåer, stämmer överens med t.ex. IATAs datautskick. De andra ser ut att fortsätta öka.



"Business aviation" ligger över sedan förra sommaren. Intressant tycker jag. Fick läsa på vad det egentligen är, och det verkar vara en del av "General aviation" och kanske vad jag skulle kalla privatchartrade flygplan. Vad google verkar kunna berätta så är de flesta flygplan i detta segment små. Kanske rimligt att dessa har ökat nu för att personer/företag vill undvika smittorisk i reguljärflyget...



https://www.eurocontrol.int/sites/default/files/2022-07/eurocontrol-data-snapshot-31.pdf





[cid:image001.png at 01D8B2F7.96BB4070]

[cid:image002.png at 01D8B2F7.96BB4070]





From: Vinnovaflyg <vinnovaflyg-bounces at lists.chalmers.se> on behalf of "magnus at nilssonproduktion.se" <magnus at nilssonproduktion.se>
Date: Friday, 12 August 2022 at 07:42
To: "vinnovaflyg at lists.chalmers.se" <vinnovaflyg at lists.chalmers.se>
Subject: [Vinnovaflyg] Flygtrender inom EU



Plockade upp den här bilden från Politico. Översta diagrammet visar antalet kommersiella flygningar 2019, 2020, 2021 och 2022. Tjocka lila kurvan är 2022, översta 2019. Vi närmar oss, men väldigt långsamt, 2019 års nivåer, men det verkar samtidigt finnas ett nästan konstant gap upp till 2019 års nivåer.

Under stapeldiagrammet visar hur trafikförändringar 2019-2022 ser ut i olika EU-länder. Sverige tillhör de länder där trafiken minskat mest - i Grekland är den större än 2019.



Magnus

[cid:image003.png at 01D8B2F7.96BB4070]
-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20220818/c1054994/attachment-0001.html>
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: image001.png
Type: image/png
Size: 256792 bytes
Desc: image001.png
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20220818/c1054994/attachment-0003.png>
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: image002.png
Type: image/png
Size: 109585 bytes
Desc: image002.png
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20220818/c1054994/attachment-0004.png>
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: image003.png
Type: image/png
Size: 88532 bytes
Desc: image003.png
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20220818/c1054994/attachment-0005.png>


More information about the Vinnovaflyg mailing list