[Vinnovaflyg] Flygtrender inom EU

Anneli Kamb kamb at kth.se
Ons Aug 17 10:31:38 CEST 2022

Här är lite data från Eurocontrol som pekar åt samma håll. I grafen ser man att cargo ligger över 2019 års nivåer, stämmer överens med t.ex. IATAs datautskick. De andra ser ut att fortsätta öka.

”Business aviation” ligger över sedan förra sommaren. Intressant tycker jag. Fick läsa på vad det egentligen är, och det verkar vara en del av ”General aviation” och kanske vad jag skulle kalla privatchartrade flygplan. Vad google verkar kunna berätta så är de flesta flygplan i detta segment små. Kanske rimligt att dessa har ökat nu för att personer/företag vill undvika smittorisk i reguljärflyget…

https://www.eurocontrol.int/sites/default/files/2022-07/eurocontrol-data-snapshot-31.pdf

[cid:image001.png at 01D8B224.58202CA0]
[cid:image002.png at 01D8B224.58202CA0]