From jorgen.larsson at chalmers.se Thu Aug 4 10:31:24 2022 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Thu, 4 Aug 2022 08:31:24 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] Flygartiklar Message-ID: <73166b30ffcc4b7482edce184979b8fa@chalmers.se> Jag vet inte om jag mailade ut artikeln om flyg i DN där jag var med på ett hörn, och där våra flygscenarier från miljömålsberedningen redovisades. https://www.dn.se/sverige/experter-sagar-flygets-grona-omstallning/ Sedan hade vi ju en debattartikel i SvD https://www.svd.se/a/Jxkqdj/forskare-bygg-inte-ut-arlanda-om-klimatmal-ska-nas Idag skickar vi in slutreplik /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Mediamedverkan och rapporter * Streamade föredrag om hur semestrandet kan bli klimatmässigt hållbara: turne, UR * TT-artikel Enbart ny teknik räddar inte klimatet - det krävs beteendeförändring" * SVT Agenda Klimatspecial (efter 7:40 och 21:10), se även Aftonbladet * Rapport: Långväga resande i linje med klimatmålen * Rapport: Avveckla slit-och-slängsamhället. In English * Rapport: Konsumtionsbaserade scenarier för Sverige. In English * Rapport: Styrmedel för hållbar matkonsumtion. In English * Rapport: Om att kunna välja förkortad arbetstid Selected peer-reviewed articles: * Are fee-and-dividend schemes the savior of environmental taxation * Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060. * Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior * Public support for aviation policy measures in Sweden * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country's residents. Climate data: * TravelCO2 * Klimatsmart semester * Flightemissionmap E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: Brist på biobränsle bromsar flygets gröna omställning - DN.SE.pdf Type: application/pdf Size: 8483673 bytes Desc: Brist på biobränsle bromsar flygets gröna omställning - DN.SE.pdf URL: From jonas.akerman at abe.kth.se Tue Aug 9 09:03:13 2022 From: jonas.akerman at abe.kth.se (=?Windows-1252?Q?Jonas_=C5kerman?=) Date: Tue, 9 Aug 2022 07:03:13 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?windows-1252?q?Flyget=2C_klimatm=E5len_och_Arlan?= =?windows-1252?q?da?= Message-ID: <959826b7a8394c1dab82165415aa742c@abe.kth.se> Nu finns vår slutreplik om Flyget, klimatmålen och Arlanda på SvDs debattsida: https://www.svd.se/a/g6gEJA/minskat-flygande-ar-nodvandigt-skriver-forskare Hälsningar /Jonas Åkerman Från: Vinnovaflyg För Jörgen Larsson Skickat: den 4 augusti 2022 10:31 Till: Vinnovaflyg (vinnovaflyg at lists.chalmers.se) Ämne: [Vinnovaflyg] Flygartiklar Jag vet inte om jag mailade ut artikeln om flyg i DN där jag var med på ett hörn, och där våra flygscenarier från miljömålsberedningen redovisades. https://www.dn.se/sverige/experter-sagar-flygets-grona-omstallning/ Sedan hade vi ju en debattartikel i SvD https://www.svd.se/a/Jxkqdj/forskare-bygg-inte-ut-arlanda-om-klimatmal-ska-nas Idag skickar vi in slutreplik /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Mediamedverkan och rapporter * Streamade föredrag om hur semestrandet kan bli klimatmässigt hållbara: turne, UR * TT-artikel Enbart ny teknik räddar inte klimatet ? det krävs beteendeförändring? * SVT Agenda Klimatspecial (efter 7:40 och 21:10), se även Aftonbladet * Rapport: Långväga resande i linje med klimatmålen * Rapport: Avveckla slit-och-slängsamhället. In English * Rapport: Konsumtionsbaserade scenarier för Sverige. In English * Rapport: Styrmedel för hållbar matkonsumtion. In English * Rapport: Om att kunna välja förkortad arbetstid Selected peer-reviewed articles: - Are fee-and-dividend schemes the savior of environmental taxation - Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060. - Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior - Public support for aviation policy measures in Sweden - International and National Climate Policies for Aviation: A review - Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country?s residents. Climate data: - TravelCO2 - Klimatsmart semester - Flightemissionmap E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Fri Aug 12 07:42:35 2022 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Fri, 12 Aug 2022 07:42:35 +0200 Subject: [Vinnovaflyg] Flygtrender inom EU Message-ID: Plockade upp den här bilden från Politico. Översta diagrammet visar antalet kommersiella flygningar 2019, 2020, 2021 och 2022. Tjocka lila kurvan är 2022, översta 2019. Vi närmar oss, men väldigt långsamt, 2019 års nivåer, men det verkar samtidigt finnas ett nästan konstant gap upp till 2019 års nivåer. Under stapeldiagrammet visar hur trafikförändringar 2019-2022 ser ut i olika EU-länder. Sverige tillhör de länder där trafiken minskat mest - i Grekland är den större än 2019. Magnus -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: d79935b5.png Type: image/png Size: 88530 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Mon Aug 15 10:42:51 2022 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Mon, 15 Aug 2022 08:42:51 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?iso-8859-1?q?Partiet_Klimatallians_f=F6resl=E5r_?= =?iso-8859-1?q?avgift_=26_utdelning_f=F6r_just_flyg?= Message-ID: <8243d3ec81444f069ecab978c4411ce7@chalmers.se> [cid:image001.png at 01D8B093.C3F36920] /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Mediamedverkan och rapporter * Streamade föredrag om hur semestrandet kan bli klimatmässigt hållbara: turne, UR * TT-artikel Enbart ny teknik räddar inte klimatet - det krävs beteendeförändring" * SVT Agenda Klimatspecial (efter 7:40 och 21:10), se även Aftonbladet * Rapport: Långväga resande i linje med klimatmålen * Rapport: Avveckla slit-och-slängsamhället. In English * Rapport: Konsumtionsbaserade scenarier för Sverige. In English * Rapport: Styrmedel för hållbar matkonsumtion. In English * Rapport: Om att kunna välja förkortad arbetstid Selected peer-reviewed articles: * Are fee-and-dividend schemes the savior of environmental taxation * Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060. * Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior * Public support for aviation policy measures in Sweden * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country's residents. Climate data: * TravelCO2 * Klimatsmart semester * Flightemissionmap E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.png Type: image/png Size: 131310 bytes Desc: image001.png URL: From kamb at kth.se Wed Aug 17 09:45:21 2022 From: kamb at kth.se (Anneli Kamb) Date: Wed, 17 Aug 2022 07:45:21 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?Ny_rapport_fr=C3=A5n_T=26E_-_flygresande?= Message-ID: ?Hej, Skummat en ny rapport från Transport & Environment. Inte kollat vidare på källorna, men här är några relevanta punkter för oss https://www.transportenvironment.org/wp-content/uploads/2022/08/2022August-oil-transport-demand-TE.pdf sid12 Long distance flights should be differentiated due to the fact that while 6% of flights fromEurope are longer than 4000 km, they account for 46% of emissions Of the 64.4 Mtoe reduction in total EU oil consumption in 2020 compared to 2019, 37% was due to the drop in international aviation, despite only representing 6.3% of transport oil consumption. Corporate travel is one of the biggest drivers of aviation demand, estimated at a 27% share of EU emissions sid28 Using the existing high speed rail has the potential to replace short haul flights in the continent, particularly for business trips. While not immediately available for all short haul city pair routes, a recent study showed that 4 to 7 MtCO2 could be saved on intra-EU flights sid 2 ?Immediate reduction Action by governments at all levels, companies, and individuals to implement short term measures can have a large impact on oil demand immediately. The most effective policies are: 1. Ending the fuel excise duty tax cuts that prop up demand and mostly benefit the rich, could save an estimated 12.9 Mtoe. It is far better to give vulnerable households and small businesses direct cash payments. 2. A combination of homeworking, car free days, speed limits and a shi? to public transport and cycling would deliver savings of 13.7 Mtoe. 3. Reducing corporate flying. Companies should aim to halve their 2019 air travel emissions, locking in the emission saving habits acquired during the pandemic. This could save 6 Mtoe. 4. Efficiency measures for trucks such as lower speed limits (80 km/h), retrofitting of aerodynamic devices and more efficient tyres. These combined measures could save 5 Mtoe, also reducing costs for freight operators Med vänlig hälsning, Anneli -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From kamb at kth.se Wed Aug 17 10:31:38 2022 From: kamb at kth.se (Anneli Kamb) Date: Wed, 17 Aug 2022 08:31:38 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] Flygtrender inom EU In-Reply-To: References: Message-ID: Här är lite data från Eurocontrol som pekar åt samma håll. I grafen ser man att cargo ligger över 2019 års nivåer, stämmer överens med t.ex. IATAs datautskick. De andra ser ut att fortsätta öka. ?Business aviation? ligger över sedan förra sommaren. Intressant tycker jag. Fick läsa på vad det egentligen är, och det verkar vara en del av ?General aviation? och kanske vad jag skulle kalla privatchartrade flygplan. Vad google verkar kunna berätta så är de flesta flygplan i detta segment små. Kanske rimligt att dessa har ökat nu för att personer/företag vill undvika smittorisk i reguljärflyget? https://www.eurocontrol.int/sites/default/files/2022-07/eurocontrol-data-snapshot-31.pdf [cid:image001.png at 01D8B224.58202CA0] [cid:image002.png at 01D8B224.58202CA0] From: Vinnovaflyg on behalf of "magnus at nilssonproduktion.se" Date: Friday, 12 August 2022 at 07:42 To: "vinnovaflyg at lists.chalmers.se" Subject: [Vinnovaflyg] Flygtrender inom EU Plockade upp den här bilden från Politico. Översta diagrammet visar antalet kommersiella flygningar 2019, 2020, 2021 och 2022. Tjocka lila kurvan är 2022, översta 2019. Vi närmar oss, men väldigt långsamt, 2019 års nivåer, men det verkar samtidigt finnas ett nästan konstant gap upp till 2019 års nivåer. Under stapeldiagrammet visar hur trafikförändringar 2019-2022 ser ut i olika EU-länder. Sverige tillhör de länder där trafiken minskat mest - i Grekland är den större än 2019. Magnus [cid:image003.png at 01D8B224.58202CA0] -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.png Type: image/png Size: 256791 bytes Desc: image001.png URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image002.png Type: image/png Size: 109584 bytes Desc: image002.png URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image003.png Type: image/png Size: 88531 bytes Desc: image003.png URL: From magnus at nilssonproduktion.se Wed Aug 17 11:51:51 2022 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Wed, 17 Aug 2022 11:51:51 +0200 Subject: [Vinnovaflyg] Flygtrender inom EU In-Reply-To: References: Message-ID: <46dad30660e11cee62565902262479b8@nilssonproduktion.se> Har inte full koll på definitionerna - som dessutom verkar fladdra lite mellan olika källor definitionerna? Vad är "commercial aviation"? Vad är "business aviation"? Magnus 17.08.2022 10:31 skrev Anneli Kamb: > Här är lite data från Eurocontrol som pekar åt samma håll. I grafen ser > man att cargo ligger över 2019 års nivåer, stämmer överens med t.ex. > IATAs datautskick. De andra ser ut att fortsätta öka. > > "Business aviation" ligger över sedan förra sommaren. Intressant tycker > jag. Fick läsa på vad det egentligen är, och det verkar vara en del av > "General aviation" och kanske vad jag skulle kalla privatchartrade > flygplan. Vad google verkar kunna berätta så är de flesta flygplan i > detta segment små. Kanske rimligt att dessa har ökat nu för att > personer/företag vill undvika smittorisk i reguljärflyget... > > https://www.eurocontrol.int/sites/default/files/2022-07/eurocontrol-data-snapshot-31.pdf > > From: Vinnovaflyg on behalf of > "magnus at nilssonproduktion.se" > Date: Friday, 12 August 2022 at 07:42 > To: "vinnovaflyg at lists.chalmers.se" > Subject: [Vinnovaflyg] Flygtrender inom EU > > Plockade upp den här bilden från Politico. Översta diagrammet visar > antalet kommersiella flygningar 2019, 2020, 2021 och 2022. Tjocka lila > kurvan är 2022, översta 2019. Vi närmar oss, men väldigt långsamt, 2019 > års nivåer, men det verkar samtidigt finnas ett nästan konstant gap upp > till 2019 års nivåer. > > Under stapeldiagrammet visar hur trafikförändringar 2019-2022 ser ut i > olika EU-länder. Sverige tillhör de länder där trafiken minskat mest - > i Grekland är den större än 2019. > > Magnus -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.png Type: image/png Size: 256791 bytes Desc: inte tillgänglig URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image002.png Type: image/png Size: 109584 bytes Desc: inte tillgänglig URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image003.png Type: image/png Size: 88531 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From kamb at kth.se Thu Aug 18 11:42:27 2022 From: kamb at kth.se (Anneli Kamb) Date: Thu, 18 Aug 2022 09:42:27 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] Flygtrender inom EU In-Reply-To: <46dad30660e11cee62565902262479b8@nilssonproduktion.se> References: <46dad30660e11cee62565902262479b8@nilssonproduktion.se> Message-ID: Ja det är lite snårigt med terminologin, och ofta är de dåliga på att faktiskt definiera vad de menar. Som sagt verkar business aviation i det här sammanhanget vara typ privatchartrade flyg, om jag förstår rätt. Men det är otydligt i deras egna underlag, utan en kors-googling. Detta är avgångar/landningar, alltså antal flygplan, så om business aviation är små flygplan står de ändå för små passagerarvolymer. Commercial aviation är väl flygverksamhet som avser att betala för en tjänst, alltså i princip allt passagerarflyg. Private aviation är snarare nöjesflygning. /A From: "magnus at nilssonproduktion.se" Date: Wednesday, 17 August 2022 at 11:51 To: Anneli Kamb Cc: "vinnovaflyg at lists.chalmers.se" Subject: Re: [Vinnovaflyg] Flygtrender inom EU Har inte full koll på definitionerna - som dessutom verkar fladdra lite mellan olika källor definitionerna? Vad är "commercial aviation"? Vad är "business aviation"? Magnus 17.08.2022 10:31 skrev Anneli Kamb: Här är lite data från Eurocontrol som pekar åt samma håll. I grafen ser man att cargo ligger över 2019 års nivåer, stämmer överens med t.ex. IATAs datautskick. De andra ser ut att fortsätta öka. "Business aviation" ligger över sedan förra sommaren. Intressant tycker jag. Fick läsa på vad det egentligen är, och det verkar vara en del av "General aviation" och kanske vad jag skulle kalla privatchartrade flygplan. Vad google verkar kunna berätta så är de flesta flygplan i detta segment små. Kanske rimligt att dessa har ökat nu för att personer/företag vill undvika smittorisk i reguljärflyget... https://www.eurocontrol.int/sites/default/files/2022-07/eurocontrol-data-snapshot-31.pdf [cid:image001.png at 01D8B2F7.96BB4070] [cid:image002.png at 01D8B2F7.96BB4070] From: Vinnovaflyg on behalf of "magnus at nilssonproduktion.se" Date: Friday, 12 August 2022 at 07:42 To: "vinnovaflyg at lists.chalmers.se" Subject: [Vinnovaflyg] Flygtrender inom EU Plockade upp den här bilden från Politico. Översta diagrammet visar antalet kommersiella flygningar 2019, 2020, 2021 och 2022. Tjocka lila kurvan är 2022, översta 2019. Vi närmar oss, men väldigt långsamt, 2019 års nivåer, men det verkar samtidigt finnas ett nästan konstant gap upp till 2019 års nivåer. Under stapeldiagrammet visar hur trafikförändringar 2019-2022 ser ut i olika EU-länder. Sverige tillhör de länder där trafiken minskat mest - i Grekland är den större än 2019. Magnus [cid:image003.png at 01D8B2F7.96BB4070] -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.png Type: image/png Size: 256792 bytes Desc: image001.png URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image002.png Type: image/png Size: 109585 bytes Desc: image002.png URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image003.png Type: image/png Size: 88532 bytes Desc: image003.png URL: