From jorgen.larsson at chalmers.se Fri Oct 15 12:55:24 2021 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Fri, 15 Oct 2021 10:55:24 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?iso-8859-1?q?br=E4nslealternativ_f=F6r_flyg_=28o?= =?iso-8859-1?q?ch_f=E4rja=29?= Message-ID: Hej Selma brynolf presenterade på lunch om e-fuels, bl a i flyg. Intressanta att de inte bara tittar på bränslekostnad utan också övriga kostnader för att få en helhet. Direct operating cost inkluderar investeringskostnad för t ex flygplanen. Det verkar på detta som att en övergång till e-fuels eller vätgas i flygsektorn skulle innebära cirka en 50% höjning av totalkostnaden (och flygbiljettpriset om det överförs till kund). Se inkopierade slides. Kanske kan det vara relevant för din artikeln Anneli om medium range, och för ev. kommande x-jobb om färjor. /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Recent academic output: * Low-carbon senarios for long-distance travel 2060 * Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior * Styrmedel för hållbar matkonsumtion * Public support for aviation policy measures in Sweden * Konsumtionens klimatpåverkan - trender, mål, styrmedel (kapitel i denna rapport) * Climate footprint from Swedish residents' air travel. * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country's residents. Climate calculators: * www.travelandclimate.org, www.klimatsmartsemester.se * www.flightemissionmap.org E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: efuels av Selma Brynolf.docx Type: application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document Size: 1531850 bytes Desc: efuels av Selma Brynolf.docx URL: From magnus at nilssonproduktion.se Sat Oct 16 07:45:40 2021 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Sat, 16 Oct 2021 07:45:40 +0200 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?Ekonomibyr=C3=A5n?= Message-ID: <74656df8a0975006d3c2cee9b99bfd03@nilssonproduktion.se> https://www.svtplay.se/video/32734811/ekonomibyran/ekonomibyran-sasong-4-nar-lyfter-flyget?id=8q22YGz Riktigt bra flygdiskusssion i SVTs Ekonomibyrån. Bl a intervju med hon som hittade på begreppet "flygskam". Som vanligt missade man EU - de liggande förslagen om kvotplikt/tankningstvång och skatt på flygbränsle som kan vara på plats om 2 år. Det stora är inte kvotplikten utan ländernas möjlighet att beskatta flygbränslet. IATAs prognos att flyget mot slutet av 2023 är tillbaka på nivån 2019, bekräftar att CORSIA inte kommer att ha någon betydelse alls förrän tidigast från perioden 2024-2027. Magnud -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Wed Oct 20 08:06:51 2021 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?utf-8?B?SsO2cmdlbiBMYXJzc29u?=) Date: Wed, 20 Oct 2021 06:06:51 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?Milj=C3=B6m=C3=A5lsberedningen?= Message-ID: <376d2360ecfc45c0b6658f3b8bcb7e18@chalmers.se> Jonas Å och jag skickade just in bifogade sida om klimatmål till miljömålsberedningen (vi som är experter har uppmanats om att göra det om vi har åsikter i någon specifik fråga). Sedan publicerade vi ju vår rapport åt miljömålsberedningen i förrgår. Idag ska TT skriva om den så den kanske når ut brett. /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Recent academic output: * Low-carbon senarios for long-distance travel 2060 * Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior * Styrmedel för hållbar matkonsumtion * Public support for aviation policy measures in Sweden * Konsumtionens klimatpåverkan - trender, mål, styrmedel (kapitel i denna rapport) * Climate footprint from Swedish residents? air travel. * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country?s residents. Climate calculators: * www.travelandclimate.org, www.klimatsmartsemester.se * www.flightemissionmap.org E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: Till miljömålsberendningen om klimatmål för flyg Larsson och Åkerman 211020.pdf Type: application/pdf Size: 49476 bytes Desc: Till miljömålsberendningen om klimatmål för flyg Larsson och Åkerman 211020.pdf URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: Konsumtionsbaserade scenarier fo?r Sverige Larsson Morfeldt 2021.pdf Type: application/pdf Size: 11415002 bytes Desc: Konsumtionsbaserade scenarier fo?r Sverige Larsson Morfeldt 2021.pdf URL: