[Vinnovaflyg] Flygindustrin vill ha dialog

magnus at nilssonproduktion.se magnus at nilssonproduktion.se
Tors Mars 4 08:21:33 CET 2021


https://www.altinget.se/miljo/artikel/debatt-det-behovs-dialog-mellan-flyget-och-miljororelsen?SNSubscribed=true&ref=newsletter&refid=altinget-se-miljo-och-energi-105&utm_campaign=Altinget%20SE%20-%20Milj%C3%B6%20och%20Energi&utm_medium=e-mail&utm_source=nyhedsbrev

David Hild, ny VD på Fly green fund, skriver en ganska klyftigg och 
välinfomerat inlägg på Altinget.

----------------------------

Nyligen kom nyheten att några av Europas största flygbolag, 
miljörörelser och bränsleproducenter enats om vilka krav som EU:s 
direktiv för förnybar energi bör ställa för att räkna ett flygbränsle 
som hållbart. Tyvärr gick det svenska medier förbi. Just i Sverige, 
flygskammens hemland, borde detta vara en stor nyhet.

FLYGET BEHÖVS

Vi är många som arbetar med flygets klimatomställning och som hoppas 
kunna bidra till en dialog med den svenska miljörörelsen i hopp om att 
en liknande nyhet blir verklighet även här. Miljörörelsens beskrivning 
av flyget bygger inte sällan på missförstånd. Missförstånd som förtjänar 
att redas ut för att miljörörelsen inte ska hamna lika fel i 
omställningsarbetet som flygbranschen hade gjort om klimatfrågan inte 
var ledande i dess tekniska utveckling.

Flyg och hållbarhet hade inte varit ett tema om flyget inte behövdes, 
men det gör det. Och coronapandemin har tydliggjort detta. Mångas värld 
blev mindre när pandemin tvingade flygplanen kvar på marken. Samtidigt 
har pandemin medfört ett stort behov av snabba världsomspännande 
transporter som bara kan ske med flyg. Sjukvårdsutrustning, patienter, 
mediciner och vaccin - utan flygtransporter hade pandemin blivit etter 
värre.

VAD VI VILL FÖRKLARA

I den konstruktiva dialog som vi nu vill inleda med den svenska 
miljörörelsen, hoppas vi kunna förmedla att en flygresa till medelhavet 
inte orsakar motsvarande ett tons koldioxidutsläpp. De vanligaste 
charterflygplanen får nämligen inte plats med den mängd bränsle som 
skulle krävas för att orsaka så stora utsläpp per passagerare.

Vi skulle vilja diskutera höghöjdseffekter, det vill säga den relativt 
outforskade men av allt att döma betydande klimateffekt från flyget och 
som kan uppstå när utsläppen sker på hög höjd. Vi vill beskriva hur vi, 
genom bättre planering, kan styra om de 2,5 procent av flygningarna som 
enligt studier orsakar 80 procent av dessa effekter.

Vi hoppas kunna förklara varför alternativa bränslen, vid sidan av en 
koldioxidreduktion på 80 procent eller mer, minskar höghöjdseffekterna 
och till och med flygplanens bränsleförbrukning. Flygplanen är tekniskt 
sett redo för bränslebytet så låt oss berätta hur det ska gå till utan 
att det orsakar kalhyggen eller matbrist. Vi varken vill eller har råd 
att byta ett dåligt bränsle mot ett lika dåligt eller sämre alternativ.

Vi vill förklara hur det kan komma sig att ett modernt flygplan i dag 
kan transportera oss i över 800 kilometer per timme men förbruka så lite 
som 0,2 liter per passagerarmil, 20 procent mindre än för tjugo år 
sedan, och mer energieffektivt än ett snabbtåg i 300 kilometer per 
timme.

Hur denna tekniska utveckling som möjliggjort att även om svenskarna 
flyger nästan dubbelt så mycket nu som vid sekelskiftet så har våra 
utsläpp inte ökat under samma period. Denna utveckling har inte på något 
sätt avstannat och Sverige är drivande i den. Och när kommer 
vätgasflyget samt hur kommer elflyget hållbart och säkert förbinda 
mindre orter med varandra? Låt oss berätta.

KRÄVS EN DIALOG

Utan dialog riskerar vi ett teknikförnekande som kommer göra lika mycket 
skada för omställningsarbetet som klimatförnekandet gjort. Det har vi 
inte tid med.

---------------------------------

Magnus Nilsson
Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker

Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm 
Tfn. +46-(0)708-99 66 88
magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu
www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2]
Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och 
naturvårdsbloggen [3]

"If the transition will not be just, there will just be no transition."
Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär

Links:
------
[1] http://www.nilssonproduktion.se
[2] http://www.context.nu
[3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/
-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20210304/aa8eb0e8/attachment.html>


More information about the Vinnovaflyg mailing list