[Vinnovaflyg] Flygindustrin vill ha dialog
magnus at nilssonproduktion.se
magnus at nilssonproduktion.se
Tors Mars 4 08:21:33 CET 2021
https://www.altinget.se/miljo/artikel/debatt-det-behovs-dialog-mellan-flyget-och-miljororelsen?SNSubscribed=true&ref=newsletter&refid=altinget-se-miljo-och-energi-105&utm_campaign=Altinget%20SE%20-%20Milj%C3%B6%20och%20Energi&utm_medium=e-mail&utm_source=nyhedsbrev
David Hild, ny VD på Fly green fund, skriver en ganska klyftigg och
välinfomerat inlägg på Altinget.
----------------------------
Nyligen kom nyheten att några av Europas största flygbolag,
miljörörelser och bränsleproducenter enats om vilka krav som EU:s
direktiv för förnybar energi bör ställa för att räkna ett flygbränsle
som hållbart. Tyvärr gick det svenska medier förbi. Just i Sverige,
flygskammens hemland, borde detta vara en stor nyhet.
FLYGET BEHÖVS
Vi är många som arbetar med flygets klimatomställning och som hoppas
kunna bidra till en dialog med den svenska miljörörelsen i hopp om att
en liknande nyhet blir verklighet även här. Miljörörelsens beskrivning
av flyget bygger inte sällan på missförstånd. Missförstånd som förtjänar
att redas ut för att miljörörelsen inte ska hamna lika fel i
omställningsarbetet som flygbranschen hade gjort om klimatfrågan inte
var ledande i dess tekniska utveckling.
Flyg och hållbarhet hade inte varit ett tema om flyget inte behövdes,
men det gör det. Och coronapandemin har tydliggjort detta. Mångas värld
blev mindre när pandemin tvingade flygplanen kvar på marken. Samtidigt
har pandemin medfört ett stort behov av snabba världsomspännande
transporter som bara kan ske med flyg. Sjukvårdsutrustning, patienter,
mediciner och vaccin - utan flygtransporter hade pandemin blivit etter
värre.
VAD VI VILL FÖRKLARA
I den konstruktiva dialog som vi nu vill inleda med den svenska
miljörörelsen, hoppas vi kunna förmedla att en flygresa till medelhavet
inte orsakar motsvarande ett tons koldioxidutsläpp. De vanligaste
charterflygplanen får nämligen inte plats med den mängd bränsle som
skulle krävas för att orsaka så stora utsläpp per passagerare.
Vi skulle vilja diskutera höghöjdseffekter, det vill säga den relativt
outforskade men av allt att döma betydande klimateffekt från flyget och
som kan uppstå när utsläppen sker på hög höjd. Vi vill beskriva hur vi,
genom bättre planering, kan styra om de 2,5 procent av flygningarna som
enligt studier orsakar 80 procent av dessa effekter.
Vi hoppas kunna förklara varför alternativa bränslen, vid sidan av en
koldioxidreduktion på 80 procent eller mer, minskar höghöjdseffekterna
och till och med flygplanens bränsleförbrukning. Flygplanen är tekniskt
sett redo för bränslebytet så låt oss berätta hur det ska gå till utan
att det orsakar kalhyggen eller matbrist. Vi varken vill eller har råd
att byta ett dåligt bränsle mot ett lika dåligt eller sämre alternativ.
Vi vill förklara hur det kan komma sig att ett modernt flygplan i dag
kan transportera oss i över 800 kilometer per timme men förbruka så lite
som 0,2 liter per passagerarmil, 20 procent mindre än för tjugo år
sedan, och mer energieffektivt än ett snabbtåg i 300 kilometer per
timme.
Hur denna tekniska utveckling som möjliggjort att även om svenskarna
flyger nästan dubbelt så mycket nu som vid sekelskiftet så har våra
utsläpp inte ökat under samma period. Denna utveckling har inte på något
sätt avstannat och Sverige är drivande i den. Och när kommer
vätgasflyget samt hur kommer elflyget hållbart och säkert förbinda
mindre orter med varandra? Låt oss berätta.
KRÄVS EN DIALOG
Utan dialog riskerar vi ett teknikförnekande som kommer göra lika mycket
skada för omställningsarbetet som klimatförnekandet gjort. Det har vi
inte tid med.
---------------------------------
Magnus Nilsson
Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker
Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm
Tfn. +46-(0)708-99 66 88
magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu
www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2]
Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och
naturvårdsbloggen [3]
"If the transition will not be just, there will just be no transition."
Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär
Links:
------
[1] http://www.nilssonproduktion.se
[2] http://www.context.nu
[3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/
-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20210304/aa8eb0e8/attachment.html>
More information about the Vinnovaflyg
mailing list