From magnus at nilssonproduktion.se Thu Mar 4 08:21:33 2021 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Thu, 04 Mar 2021 08:21:33 +0100 Subject: [Vinnovaflyg] Flygindustrin vill ha dialog Message-ID: https://www.altinget.se/miljo/artikel/debatt-det-behovs-dialog-mellan-flyget-och-miljororelsen?SNSubscribed=true&ref=newsletter&refid=altinget-se-miljo-och-energi-105&utm_campaign=Altinget%20SE%20-%20Milj%C3%B6%20och%20Energi&utm_medium=e-mail&utm_source=nyhedsbrev David Hild, ny VD på Fly green fund, skriver en ganska klyftigg och välinfomerat inlägg på Altinget. ---------------------------- Nyligen kom nyheten att några av Europas största flygbolag, miljörörelser och bränsleproducenter enats om vilka krav som EU:s direktiv för förnybar energi bör ställa för att räkna ett flygbränsle som hållbart. Tyvärr gick det svenska medier förbi. Just i Sverige, flygskammens hemland, borde detta vara en stor nyhet. FLYGET BEHÖVS Vi är många som arbetar med flygets klimatomställning och som hoppas kunna bidra till en dialog med den svenska miljörörelsen i hopp om att en liknande nyhet blir verklighet även här. Miljörörelsens beskrivning av flyget bygger inte sällan på missförstånd. Missförstånd som förtjänar att redas ut för att miljörörelsen inte ska hamna lika fel i omställningsarbetet som flygbranschen hade gjort om klimatfrågan inte var ledande i dess tekniska utveckling. Flyg och hållbarhet hade inte varit ett tema om flyget inte behövdes, men det gör det. Och coronapandemin har tydliggjort detta. Mångas värld blev mindre när pandemin tvingade flygplanen kvar på marken. Samtidigt har pandemin medfört ett stort behov av snabba världsomspännande transporter som bara kan ske med flyg. Sjukvårdsutrustning, patienter, mediciner och vaccin - utan flygtransporter hade pandemin blivit etter värre. VAD VI VILL FÖRKLARA I den konstruktiva dialog som vi nu vill inleda med den svenska miljörörelsen, hoppas vi kunna förmedla att en flygresa till medelhavet inte orsakar motsvarande ett tons koldioxidutsläpp. De vanligaste charterflygplanen får nämligen inte plats med den mängd bränsle som skulle krävas för att orsaka så stora utsläpp per passagerare. Vi skulle vilja diskutera höghöjdseffekter, det vill säga den relativt outforskade men av allt att döma betydande klimateffekt från flyget och som kan uppstå när utsläppen sker på hög höjd. Vi vill beskriva hur vi, genom bättre planering, kan styra om de 2,5 procent av flygningarna som enligt studier orsakar 80 procent av dessa effekter. Vi hoppas kunna förklara varför alternativa bränslen, vid sidan av en koldioxidreduktion på 80 procent eller mer, minskar höghöjdseffekterna och till och med flygplanens bränsleförbrukning. Flygplanen är tekniskt sett redo för bränslebytet så låt oss berätta hur det ska gå till utan att det orsakar kalhyggen eller matbrist. Vi varken vill eller har råd att byta ett dåligt bränsle mot ett lika dåligt eller sämre alternativ. Vi vill förklara hur det kan komma sig att ett modernt flygplan i dag kan transportera oss i över 800 kilometer per timme men förbruka så lite som 0,2 liter per passagerarmil, 20 procent mindre än för tjugo år sedan, och mer energieffektivt än ett snabbtåg i 300 kilometer per timme. Hur denna tekniska utveckling som möjliggjort att även om svenskarna flyger nästan dubbelt så mycket nu som vid sekelskiftet så har våra utsläpp inte ökat under samma period. Denna utveckling har inte på något sätt avstannat och Sverige är drivande i den. Och när kommer vätgasflyget samt hur kommer elflyget hållbart och säkert förbinda mindre orter med varandra? Låt oss berätta. KRÄVS EN DIALOG Utan dialog riskerar vi ett teknikförnekande som kommer göra lika mycket skada för omställningsarbetet som klimatförnekandet gjort. Det har vi inte tid med. --------------------------------- Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From kamb at kth.se Thu Mar 4 09:32:39 2021 From: kamb at kth.se (Anneli Kamb) Date: Thu, 4 Mar 2021 08:32:39 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?FW=3A_Registration_Open_-=C2=A02021_ICAO?= =?utf-8?q?_Stocktaking_on_aviation_in-sector_CO=E2=82=82_emissions_reduct?= =?utf-8?q?ions?= In-Reply-To: References: Message-ID: <90974990-45FF-441A-9744-D8A3303C6D28@kth.se> ICAO håller en rad seminarier under året på temat hållbart flyg. Det första om elflyg om ett par veckor. /Anneli From: ICAO Events Reply to: ICAO Events Date: Tuesday, 2 March 2021 at 18:08 To: Anneli Kamb Subject: Registration Open - 2021 ICAO Stocktaking on aviation in-sector CO? emissions reductions View this email in your browser [https://mcusercontent.com/ca89133312bd10bdbf3c24f4a/images/a4e810b7-9ca0-4585-a0b4-2bc9aec22db9.png] #SustainableAviation [https://mcusercontent.com/ca89133312bd10bdbf3c24f4a/images/12dd6930-4b52-4eb4-be3f-d9550bb70b97.png] DON?T MISS THE PRE-STOCKTAKING SERIES o Battery technology, fueling aviation electrification - 16 March 2021 o Hydrogen, getting to zero carbon flights - 15 April 2021 o Synthetic fuels for aviation - 6 May 2021 o e-VTOL and urban air mobility ? a new systemic and sustainable approach for air travel - 4 June 2021 o Infrastructure development for supplying clean energy for air travel - 27 July 2021 o ICAO Stocktaking Seminar preview - 10 August 2021 [https://mcusercontent.com/ca89133312bd10bdbf3c24f4a/images/0ce2e280-874d-4c6b-b34f-e634d07a9a67.png] The 2021 ICAO Stocktaking, to be held on 31 August - 3 September 2021, is one of the most important global event of the year on the decarbonisation of the aviation sector. The first three days will provide a forum for the exchange and collection of information and data between all aviation stakeholders, covering the three areas for in-sector reductions: technologies, operations, and Sustainable Aviation Fuels. The final day of the event will be devoted to polices on Green Aviation Recovery. During the event aeronautical pioneers, industry leaders, technical experts, researchers, innovators, civil society advocates, and States, will illustrate their concrete and ambitious plans for decarbonizing international aviation. The event will conclude with a policy day, featuring high-level interventions to discuss the link between the post-pandemic green recovery and the future of sustainable aviation. Starting from March 2021 to August 2021, a series of ICAO Pre-Stocktaking monthly webinars will pave the way to the 2021 Stocktaking, representing unique opportunities to discuss ahead of the event important challenges and tools of action associated with a decarbonised future for the aviation sector. Each webinar will be 90 minutes long and be available on ICAO TV, live and replay. The first webinar will discuss Battery technology, fueling aviation electrification on Tuesday, 16 March 2021 at 10:00, UTC -05.00. It is coming soon, so make sure to reserve your spot. All details on the 2021 Stocktaking and the six Pre-Stocktaking webinars can be found on the ICAO website. Reserve My Seat [Twitter] [Facebook] [Website] [LinkedIn] [Instagram] International Civil Aviation Organization 999 Robert-Bourassa Boulevard, H3C 5H7, Montréal, Quebec, Canada You can update your preferences or unsubscribe from this list. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Wed Mar 10 10:30:18 2021 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Wed, 10 Mar 2021 09:30:18 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] Radio Message-ID: Pratade flyg på Studio ett idag. Inslaget börjar efter 1 timme och 36 minuter https://sverigesradio.se/avsnitt/1685506 /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Recent academic output: * Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior * Styrmedel för hållbar matkonsumtion * Public support for aviation policy measures in Sweden * Konsumtionens klimatpåverkan - trender, mål, styrmedel (kapitel i denna rapport) * Climate footprint from Swedish residents' air travel. * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country's residents. Climate calculators: * www.travelandclimate.org, www.klimatsmartsemester.se * www.flightemissionmap.org E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Wed Mar 17 16:25:29 2021 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Wed, 17 Mar 2021 15:25:29 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?iso-8859-1?q?G=F6ssling?= Message-ID: Såg denna blänkare om ännu en grej från Gössling. Sökte på Google scholar och han hade redan 10!! Publikationer 2021. Någon som orkar leta rätt på just denna? /Jörgen Turismforskare: Så kan flyget ställa om Stefan Gössling, professor i turismvetenskap vid Linnéuniversitetet, har tagit fram modeller för framtidens flygtrafik år 2022-2050. Och enligt honom kan den pågående covid-19-pandemin vara en möjlighet för flyget att ställa om. Enligt Stefan Gössling krävs det både dyrare flygbiljetter och politiska åtgärder för att få det att hända. "Att ställa om flygtrafiken skulle bli en stor vinst för klimatet. Det som behövs är en massiv politisk insats för att göra det möjligt", säger han i en kommentar. Stefan Gössling och hans forskargrupp har använt data från bland annat FN:s organ för internationell civil luftfart, Icao, för att modellera en flygtrafik där omställningen bygger på att successivt byta ut det fossila bränslet mot syntetiska bränslen. Vidare har de bland annat analyserat hur stor efterfrågan kommer att vara de kommande 30 åren. Enligt forskarna kommer efterfrågan på flygresor att fortsätta öka i framtiden men lite långsammare eftersom priset på flygbiljetter väntas öka med ungefär 35 procent. Forskarna konstaterar att det faktiskt är möjligt för flygtrafiken att ställa om. Detta trots att en stor del mark skulle behövas för att producera syntetiskt flygbränsle med hjälp av till exempel solceller. "Flygtrafikens omställning är nödvändig för att minska utsläppen och sakta in klimatförändringarna. Det är också vad som krävs för att nå de mål som flera av världens länder satt till framtiden - att vara koldioxidneutrala", säger Stefan Gössling i en kommentar. Rapport lyfter två lönsamma cirkulära affärsmodeller för klädföretag De senaste åren har ett stort antal cirkulära initiativ lanserats av världens klädföretag. Få företag kan dock visa på lönsamhet i sina cirkulära affärsmodelller. Nu presenteras emellertid en ny brittisk studie där outdoor-märket FW och e-handelsklädföretaget Farfetch visar på tydlig ekonomisk lönsamhet i två cirkulära projekt. Studien bygger på pilotprojekt som pågått under två år och visar bland annat att FW under provperioden minskade kostnaderna kopplade till returer under garantitiden med 60 procent. Under det pågående pilotprojektet valde kunderna i högre grad att välja att reparera sina kläder istället för att kräva återbetalning eller utbyte. I det andra pilotprojektet kunde e-handelsplattformen Farfetch presentera svarta siffror för en affärsmodell där kunderna erbjöds att sälja designerhandväskor i utbyte mot krediter på sajten i kombination med att Farfetch donerade pengar till välgörenhet. Båda pilotprojekten genomfördes i samarbete med det brittiska cirkulära nätverket Relondon som också står bakom rapporten. "Exakt vilken cirkulär affärsmodell som passar ditt företag beror på en rad olika saker. Men med så många olika cirkulära affärsmodeller som det i dag finns att välja på så finns det med högsta sannolikhet en affärsmodell som är lönsam också för ditt företag", skriver Relondon i rapporten. Läs "Fashion that doesn't cost the earth" Dokument och media MP vill se "Robin Hood-skatt" på elslukande produkter (Dagens industri) Sverige har satsat mindre än andra på grön omstart (Svenska Dagbladet) [https://images.red.bbmbonnier.se/EloquaImages/clients/BonnierBusinessMediaAB/%7B4b6d3099-40f4-42cb-8a65-8dd6d4335091%7D_AHCustLogoKarri%C3%A4r%28150px%29.png] Projektledare till Vattenkraftens Miljöfond Erfaren Miljö- och hållbarhetssamordnare till FMV Hållbarhetsutvecklare till Svenska kyrkan i Örebro Chef till naturanalysenheten, Naturvårdsverket Engagerad chef till enheten för Miljö- och klimatsamverkan, Länsstyrelsen Västra Götaland Luftvårdshandläggare till miljöorganisationen AirClim Hållbarhetsstrateg till Stockholm Vatten och Avfall Se alla lediga jobb Detta material är upphovsrättsligt skyddat, vilket bland annat innebär att det inte får visas, spridas eller mångfaldigas genom exempelvis vidarebefordran av e-post utan inhämtat tillstånd. Ansvarig utgivare: Mikael Salo Redaktion: Jon Röhne, Daniel Boman, Björn Anderberg, Pernilla Strid För kontakt med redaktören, ring 072-544 64 71 eller maila jon.rohne at aktuellhallbarhet.se Bonnier Business Sustainability | 112 60 Stockholm | Besök webbplats Avanmäl dig här. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From kamb at kth.se Mon Mar 22 14:16:35 2021 From: kamb at kth.se (Anneli Kamb) Date: Mon, 22 Mar 2021 13:16:35 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?Efterfr=C3=A5gan_p=C3=A5_resor_=C3=B6kar?= Message-ID: <4719352D-09EA-448B-9E52-078C5C6B8015@kth.se> ?Revanschresenärerna? har redan packat sina resväskor https://www.travelnews.se/flyg/ny-studie-turisterna-langtar-efter-att-kunna-resa-igen/?utm_source=rule&utm_medium=email&utm_campaign=fredagskrönikan%2FFredagspanelen%2FSAS%20trafiksiffror%20för%20februari%20och%20vaccinationsbevis%20istället%20för%20covid-pass&utm_custom[rm]=154487140 -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Mon Mar 22 14:33:36 2021 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Mon, 22 Mar 2021 14:33:36 +0100 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?Efterfr=C3=A5gan_p=C3=A5_resor_=C3=B6kar?= In-Reply-To: <4719352D-09EA-448B-9E52-078C5C6B8015@kth.se> References: <4719352D-09EA-448B-9E52-078C5C6B8015@kth.se> Message-ID: <1c217f237d57d556987c77827aba3b78@nilssonproduktion.se> Två nya regeringsinitiativ: Swedavia ges möjlighet att (om flygbolagen är med på noterna) klimatdifferentiera start- och landningsavgifterna på Arlanda och Landvetter: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/03/miljostyrande-start--och-landningsavgifter-pa-flygplatser/ Proposition om att reduktionsplikten även ska omfatta flygfotogen: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/03/flygets-klimatpaverkan-ska-minska-med-nytt-regeringsforslag/ Detta med reduktionsplikten lär nog dock snart bli överspelat av planerna på en EU-omfattande motsvarighet. Dock grälas det om EU-kravet enbart ska gälla intra-EES-flyg eller generellt: https://www.trafa.se/luftfart/inblandning-av-hallbara-branslen-aven-for-langdistansflyg-fran-eu-12120/ Magnus 22.03.2021 14:16 skrev Anneli Kamb: > "Revanschresenärerna" har redan packat sina resväskor > > https://www.travelnews.se/flyg/ny-studie-turisterna-langtar-efter-att-kunna-resa-igen/?utm_source=rule&utm_medium=email&utm_campaign=fredagskrönikan%2FFredagspanelen%2FSAS%20trafiksiffror%20för%20februari%20och%20vaccinationsbevis%20istället%20för%20covid-pass&utm_custom[rm]=154487140 > [1] Links: ------ [1] https://www.travelnews.se/flyg/ny-studie-turisterna-langtar-efter-att-kunna-resa-igen/?utm_source=rule&utm_medium=email&utm_campaign=fredagskrönikan%2FFredagspanelen%2FSAS%20trafiksiffror%20för%20februari%20och%20vaccinationsbevis%20istället%20för%20covid-pass&utm_custom%5brm%5d=154487140 -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From kamb at kth.se Wed Mar 24 11:06:24 2021 From: kamb at kth.se (Anneli Kamb) Date: Wed, 24 Mar 2021 10:06:24 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?WWF_unders=C3=B6kning_om_flyg_och_klimat?= Message-ID: <6CCADDC6-E6E6-42BE-8998-B30A60AB8FBE@kth.se> Hej WWF har gjort en undersökning om klimatet. En del matnyttigt för oss om resvanor och flyg. Och om att välja tåget, aktuellt för Choice modelling studien. Bifogat alla frågor och resultat. WWFs pressmeddelande och data https://www.wwf.se/pressmeddelande/okad-oro-for-klimatet-och-naturen-under-pandemin-3920434/ Svd artikel: https://www.svd.se/allt-fler-svenskar-oroar-sig-for-klimatkrisen/i/senaste/om/sverige De mest relevanta frågorna: [cid:image001.png at 01D7209D.B9CDB720] [cid:image002.png at 01D7209D.B9CDB720] [cid:image003.png at 01D7209D.B9CDB720] [cid:image004.png at 01D7209D.B9CDB720] -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.png Type: image/png Size: 283639 bytes Desc: image001.png URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image002.png Type: image/png Size: 402683 bytes Desc: image002.png URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image003.png Type: image/png Size: 258801 bytes Desc: image003.png URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image004.png Type: image/png Size: 279374 bytes Desc: image004.png URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: wwf-klimatbarometern-1.xlsx Type: application/vnd.openxmlformats-officedocument.spreadsheetml.sheet Size: 122477 bytes Desc: wwf-klimatbarometern-1.xlsx URL: