[Vinnovaflyg] reduktionsplikt

magnus at nilssonproduktion.se magnus at nilssonproduktion.se
Fre Feb 26 09:24:34 CET 2021

Har flera synpunkter på svaret.

Det ena är att man kan fråga sig vad det blir av allt detta. För att
minska utsläppen utanför utsläppshandeln så mycket som krävs duger
uppenbarligen inte nuvarande EU-lagstiftning. Mitt tips är att det
skapas en separat utsläppshandelsbubbla inom EU för den
fossilbränsleanvändning som inte ingår i nuvarande handel. Gissar att
även flyget och sjöfarten förs dit. I så fall förlorar en svensk
reduktionsplikt sin poäng som klimatpolitiskt styrmedel. Detta är ingen
kritik mot remissvaret, men jag tror att detta är vad vi kommer att få
se.

Det andra är att en del saker beskrivs på ett lite konstigt sätt i
svaret. T ex är det inte så att klimatkraven är olika för hög- resp.
låginblandat. För bägge drivmedelstyperna gäller att de måste klara
förnybartdirektivets hållbarhetskriterier för att komma i fråga. Att
höginblandat generellt de facto har sämre klimatprestanda än det
låginblandade beror på att för att få skatterabatten räcker det att
höginblandat klarar kraven i direktivet, medan reduktionsplikten är
konstruerad så att drivmedel med lägre livscykelutsläpp gynnas.
Konsekvensen har blivit att drivmedelsbolagen använder de bästa
biodrivmedlen för att uppfylla reduktionsplikten (då kan de hålla nere
inblandningsandelen, dvs öka andelen billigare fossil soppa) medan den
klimatmässigt sämsta soppan säljs som höginblandat. Men detta beror
alltså inte på olika klimatkrav utan på att det inte finns incitament
att göra höginblandat bättre än direktivet kräver.

Hänvisningen till Fossilfritt Sverige är inte jättelyckad. De siffror
som cirkulerar om 75 TWh är en enkel addition alla alla branschers
önskelista. Gjordes för några år sedan. Många av respondenterna riktar
nog idag sina blickar åt annat håll.

Min bild är att elektrifieringen och vätgasen är på väg att alldeles
köra över förbränningsmotorn och därmed de flytande drivmedlen. En annan
trend är att på de nya områden för biodrivmedelsanvändning som nämns i
remissvaret verkar huvudintresset istället riktas mot elektrobränslen.
Såg att Jämtkraft och IVL gjorde försök att tillverka flygbränsle.
Trodde det handlade om biodrivmedel, men det visade sig vara baserat på
koldioxidutsläppet från värmeverket i Östersund som kokades ihop med
vätgas från jag förstod inte var. Följde ett stort event i Nederländerna
om flyget här om veckan - handlade uteslutande om elektrobränsle. I
Frankrike satsar man istället på vätgas. den ena lösningen är kanske den
kortsiktiga (drop-in), den andra kanske den långsiktiga.

Min prognos är att EU - för att säkra inre marknaden, lastbilars
rörlighet över hela kontinenten - kommer att driva fram heltäckande
distributionssystem för el och vätgas. Pumparna för flytande drivmedel
kommer till sist att bli så få att marknaden brakar samman.

Vi får se hur det blir.

Magnus

Links:
------