From magnus at nilssonproduktion.se Tue Apr 6 11:15:47 2021 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Tue, 06 Apr 2021 11:15:47 +0200 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?Gratistilldelningen_av_utsl=C3=A4ppsr?= =?utf-8?q?=C3=A4tter_till_flyget_inom_EU_gav_2020_extratillskott_p=C3=A5_?= =?utf-8?q?ca_320_miljoner_euro?= Message-ID: Alla redovisade utsläppssiffror från EUs utsläppshandel skulle egentligen ha publicerats i torsdags, 1 april, men det tycks ha blivit något strul. Man kan dock plocka ut det mesta från det offentliga registret. Enligt T&E var flygets utsläpp inom EU/EES 2020 24-25 miljoner ton, 64 procent lägre än 2019. https://www.transportenvironment.org/press/green-recovery-necessary-after-airline-pollution-fell-64-last-year Det betyder bl a att gratistilldelningen av "luftfartsutsläppsrätter" (EUAA) (ca 32 miljoner) 2020 för första gången var större än flygbolagens förbrukning. Det betyder i sin tur att flygbolagen inte behövde köpa in några "reguljära" utsläppsrätter (EUA) för att täcka sina utsläpp, utan istället har kunnat "bunkra" utsläppsrätter till ett sammanlagt värde på för närvarande drygt 300 miljoner euro (8 miljoner x 40 euro = 320 miljoner euro), ett intäktstillskott som säkerligen välkomnas av prövade flygbolagsledningar. Att bolagen 2020 inte behövde köpa EUA för att täcka sina utsläpp får i sin tur effekter på den stora megaannulleringen av reguljära utsläppsrätter som ska ske 2023/24. Att flyget inte efterfrågade några EUA betyder att flygtrafikens omfattning 2020 inte inverkade på priset på "reguljära" utsläppsrätter och därmed inte heller storleken på utsläppen från de stationära anläggningarna inom EU ETS. I slutändan betyder det att flygets utsläpp 2020 inte påverkar den s k "MSR-mekanismen" effekter, dvs hur många EUA som kommer att annulleras automatiskt vid årsskiftet 2023/24. Nedan siffrorna för SAS. Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: 05697842.png Type: image/png Size: 8686 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Mon Apr 12 12:19:00 2021 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?utf-8?B?SsO2cmdlbiBMYXJzc29u?=) Date: Mon, 12 Apr 2021 10:19:00 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?V=C3=A4tgasflyg?= Message-ID: <71d127702273469498209de19141d1c0@chalmers.se> Vätgasflyg med 19 passagerare till 2024. test med mindre plan redan nu https://sifted.eu/articles/british-airways-invests-in-hydrogen-aviation-startup-zeroavia/ Här mer om Airbus vätgasplaner https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-9082533/Airbus-reveals-radical-design-detachable-hydrogen-fuel-cell-wing-pods.html /Jörgen -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Tue Apr 27 09:51:44 2021 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?utf-8?B?SsO2cmdlbiBMYXJzc29u?=) Date: Tue, 27 Apr 2021 07:51:44 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] VB: RFI In-Reply-To: <003a01d73b2f$6e5a91d0$4b0fb570$@flygreenfund.se> References: <005401d736cc$bf435c10$3dca1430$@flygreenfund.se> <0677ec7b044743be9fab8413eb856959@chalmers.se> <007701d73748$78882400$69986c00$@flygreenfund.se> <00e301d7376b$327bc700$97735500$@flygreenfund.se> <7239a57ae1ae46c18169c4dbda460324@chalmers.se> <00fd01d7376c$c480f3e0$4d82dba0$@flygreenfund.se> <97ca4607f5224f2fb74a0c0ac89bf322@chalmers.se> <003a01d73b2f$6e5a91d0$4b0fb570$@flygreenfund.se> Message-ID: Eurocontrol har intressant seminarium i eftermiddag om non-CO2 effekter. Tyvärr leder jag workshop då och kan inte vara med. Någon som kan och vill? Rapportera gärna efteråt i så fall. /Jörgen Från: david at flygreenfund.se Skickat: den 27 april 2021 08:35 Till: Jörgen Larsson Kopia: 'anneli kamb KTH mail' Ämne: Sv: RFI Hej på er! Har ni sett att detta seminarium är idag? https://www.eurocontrol.int/event/eurocontrol-stakeholder-forum-aviations-impact-non-co2-emissions Med vänliga hälsningar / Best regards David Hild VD / CEO Fly Green Fund M: +46 (0)739 906 106 E-mail: david at flygreenfund.se Webpage: www.flygreenfund.se [cid:image001.jpg at 01D73B40.315886F0] Från: david at flygreenfund.se > Skickat: den 23 april 2021 08:42 Till: 'Jörgen Larsson' > Kopia: 'anneli kamb KTH mail (kamb at kth.se)' > Ämne: Sv: RFI Hej Jörgen! Problemet är ju att det är alla yttre omständigheter (tid på dygnet, årstid, region, meteorologiska förhållanden etc.) som avgör om det är ett stort eller litet utsläpp. Allt beror ju på vad det aktuella utsläppet faktiskt leder till. Jag håller inte med om att det inte tillför något. Beskriver man att dessa utsläpp bidrar till en klimatpåverkan så väljer den som har alternativ kanske inte att bidra till utsläpp av vattenånga, NOx etc i stratosfären. Jag tror det finns mycket att vinna på att inte förenkla en komplex fråga utan snarare att utbilda kring den. De flesta har så klart inte tid (eller intresse) av att nörda in sig i dessa frågor som vi, men möjligheten att göra det ska ju finnas. Jag återkommer till er jämförelse med utsläppen från vår bilism. Effekten av den har tyvärr blivit att vissa politiker tolkat det som att de i stället för att ta i en känslig fråga som bilismen tror sig kunna uppnå lika stora klimatvinster genom att gå mot ett opinionsmässigt mindre hett område som flyget. Sanningen är ju att 10 miljoner ton CO? från bilismen har mycket mer långtgående klimatpåverkan än den klimatpåverkan våra flygresor orsakar ett normalår. Som jag skrev i mitt svar i DN ackumuleras ju CO? till stor del vilket ju i princip inte är fallet för höghöjdseffekterna. Vi får inte vara rädda för att utrusta konsumenter och beslutsfattare med fakta, gör vi det inte kommer det till slut komma tillbaka och bita oss. I värsta fall i form av klimatförändringarna, i bästa fall i form av förlorat anseende. Med vänliga hälsningar / Best regards David Hild VD / CEO Fly Green Fund M: +46 (0)739 906 106 E-mail: david at flygreenfund.se Webpage: www.flygreenfund.se [cid:image001.jpg at 01D73B40.315886F0] Från: Jörgen Larsson > Skickat: den 23 april 2021 06:41 Till: david at flygreenfund.se Kopia: anneli kamb KTH mail (kamb at kth.se) > Ämne: Sv: RFI OK då förstår jag vad du menar. En nackdel är ju att i stort sett ingen förstår om den uppgivna mängden NOX eller vattenånga är mycket eller lite. Om man dessutom inte har någon bra grund för att differentiera dessa uppgifter, utan att de bara är proportionerliga i förhållande till CO2, så tillför de ingen information som kan hjälpa resenären att göra klimatsmarta val. /Jörgen Från: david at flygreenfund.se > Skickat: den 22 april 2021 13:44 Till: Jörgen Larsson > Ämne: Sv: RFI Jo absolut även i skattningen av klimatpåverkan för den tänkta resan. Med vänliga hälsningar / Best regards David Hild VD / CEO Fly Green Fund M: +46 (0)739 906 106 E-mail: david at flygreenfund.se Webpage: www.flygreenfund.se [cid:image001.jpg at 01D73B40.315886F0] Från: Jörgen Larsson > Skickat: den 22 april 2021 13:38 Till: david at flygreenfund.se Ämne: Sv: RFI Menar du bara i bakomliggande rapport/metodbeskrivning, och inte i skattningen av klimatpåverkan för en tänkt flygtur? /Jörgen Från: david at flygreenfund.se > Skickat: den 22 april 2021 13:33 Till: Jörgen Larsson > Kopia: Christian Azar >; Daniel Johansson >; 'anneli kamb KTH mail' > Ämne: Sv: RFI Hej Jörgen! Nej så tänker jag mig det inte. Jag tänker mig att ni borde ange hur mycket NOx och vattenånga mm som motsvarande bränsleförbränning frigör. Typ under rubriken ?Höghöjseffektsinducerande utsläpp?? Med vänliga hälsningar / Best regards David Hild VD / CEO Fly Green Fund M: +46 (0)739 906 106 E-mail: david at flygreenfund.se Webpage: www.flygreenfund.se [cid:image001.jpg at 01D73B40.315886F0] Från: Jörgen Larsson > Skickat: den 22 april 2021 13:25 Till: david at flygreenfund.se Kopia: Christian Azar >; Daniel Johansson >; 'anneli kamb KTH mail' > Ämne: Sv: RFI Hej Jag antar att du ffa syftar på när utsläppen beräknas i klimatkalkylatorer som t ex www.flightemissionmap.org, jag ser inte hur man skulle kunna särredovisa dem där. Att skriva t ex 100+70 kg CO2e istället för 170 gör väl ingen nämnvärd skillnad. /Jörgen Från: david at flygreenfund.se > Skickat: den 22 april 2021 09:24 Till: Jörgen Larsson > Kopia: Christian Azar >; Daniel Johansson >; 'anneli kamb KTH mail' > Ämne: Sv: RFI Hej Jörgen! Jag tror helt enkelt att det mest rättvisande är att särredovisa utsläppen och peka på vilka delar som bidrar till HH-effekterna. Då bortser man inte från dem. Som jag skriver i svaret blir det ju felet extra tydligt i den jämförelse med bilarnas utsläpp som ni ofta gör. Kan mot bakgrund av det inte förstå varför ni gör den jämförelsen. Det är ju också bra med en förklaring av att ett sätt att minska risken för att man bidrar till hh-påverkan är att inte flyga sena eftermiddagar eller nätter. Men jag kan verkligen rekommendera seminariet https://www.aerosociety.com/events-calendar/raes-conference-mitigating-the-climate-impact-of-non-co2-aviation-s-low-hanging-fruit/ . Det finns inspelat och är en guldgruva om man är intresserad av dessa effekter. Med vänliga hälsningar / Best regards David Hild VD / CEO Fly Green Fund M: +46 (0)739 906 106 E-mail: david at flygreenfund.se Webpage: www.flygreenfund.se [cid:image001.jpg at 01D73B40.315886F0] Från: Jörgen Larsson > Skickat: den 22 april 2021 09:09 Till: david at flygreenfund.se Kopia: Christian Azar >; Daniel Johansson >; 'anneli kamb KTH mail' > Ämne: Sv: RFI Hej David Jo det stämmer att det bara är en liten andel av flygningarna som orsakar merparten av flygets höghöjdseffekter. Detta innebär att CO2 inte är en optimal grund för allokering av höghöjdseffekterna. Jag känner dock inte till någon bättre allokeringsgrund. Vi har dock planer om att försöka analysera detta, t.ex. genom att ta fram olika siffror för olika längd på flygningen (baserat på flyghöjd). Att inte räkna med dem alls skulle innebära att man bortser från dem (och det ville ju inte du heller). Återkom gärna om du har förslag/källor på alternativ allokeringsgrund. Mvh Jörgen Från: david at flygreenfund.se > Skickat: den 21 april 2021 18:38 Till: Jörgen Larsson > Kopia: Christian Azar >; Daniel Johansson >; 'anneli kamb KTH mail' > Ämne: Sv: RFI Hej Jörgen och tack för ditt mail! Tack också för påpekandet. I sak har det nog mindre betydelse. Problemet med att använda CO? som beräkningsgrund för enskilda flygningars hh-påverkan är det samma. Höghöjdseffekterna från enskilda flygningar orsakar ju en puls som lokalt, men under mycket begränsad tid, påverkar temperaturen. Jag lyssnade in på Royal Aeronautical Society?s konferens på temat höghöjdseffekter. Har ni åtta timmar över så kan jag starkt rekommendera det. Där nämns bland annat att 1 ? 2% av den totala flugna sträckan globalt orsakar de mest kritiska kondensstrimmorna. Vad som också blev tydligt, och som jag vill mena ytterligare talar emot CO? som beräkningsgrund för hh-effekter, var att när de diskuterade vilka åtgärder som kan vidtas för att undvika ice super saturated areas och bildandet av kondensstrimmeinducerade cirrusmoln (ursäkta direktöversättningen) så var man enig om att detta bara är vettigt om det inte ökar CO?-utsläppet. Står det mellan CO? och cirrusmoln skulle CO? prioriteras. Här uppstod intressanta diskussioner om det var möjligt att undvika kritiska områden utan att öka utsläppen. Jag uppfattade som om de flesta var eniga om att det trots allt var möjligt. Vet inte om ni sett denna studie. Den är väldigt spännande och det blir spännande att följa när de nu kommer titta på fler områden för att se om deras resultat håller. Jag vill understryka att jag inte tycker att man ska bortse från dessa effekter och flyget måste arbeta med dem. Genom användning av alternativa bränslen, motorer som orsakar mindre sot och genom mycket mer forskning så att vi har prognoser som gör att kritiska områden (primärt flyghöjder) kan undvikas. Med vänliga hälsningar / Best regards David Hild VD / CEO Fly Green Fund M: +46 (0)739 906 106 E-mail: david at flygreenfund.se Webpage: www.flygreenfund.se [cid:image001.jpg at 01D73B40.315886F0] Från: Jörgen Larsson > Skickat: den 21 april 2021 16:15 Till: david at flygreenfund.se Kopia: Christian Azar >; Daniel Johansson >; anneli kamb KTH mail (kamb at kth.se) > Ämne: RFI Hej David Du nämner i din replik I DN att vi använder RFI men det stämmer inte. Vi skriver tydligt i rapporten ?Vi använder den mest etablerade vetenskapliga uppskattningen och den är, mätt med GWP100,?.?.. David Lee har helt rätt i att det är fel att använda RFI. Mina kollegor Christian Azar och Daniel Johansson lyfter också fram detta i sin artikel om höghöjdseffekten: ?The RFI has been misunderstood by many including policy makers and others. The index has been interpreted as the ?CO2-equivalent? EWF from aviation. The index has been used in this way by many carbon offset initiatives and carbon footprint calculators. For example, the Swedish government offsets its aviation related emissions by assuming that CO2 emissions from aviation should be multiplied by a factor of 2.5. However, this interpretation is erroneous since the RFI gives the radiative forcing ratio in a particular year caused by all historic emissions from aviation up until that year (see Forster et al. 2006; Fuglestvedt et al. 2010). RFI is a backward looking perspective depending on past and current emissions, whereas calculating the CO2-equivalent emissions from aviation requires a forward looking perspective, taking into account the current and future impact of current aviation on the climate.? /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Recent academic output: * Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior * Styrmedel för hållbar matkonsumtion * Public support for aviation policy measures in Sweden * Konsumtionens klimatpåverkan - trender, mål, styrmedel (kapitel i denna rapport) * Climate footprint from Swedish residents? air travel. * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country?s residents. Climate calculators: * www.travelandclimate.org, www.klimatsmartsemester.se * www.flightemissionmap.org E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.jpg Type: image/jpeg Size: 5641 bytes Desc: image001.jpg URL: From magnus at nilssonproduktion.se Tue Apr 27 10:02:42 2021 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Tue, 27 Apr 2021 10:02:42 +0200 Subject: [Vinnovaflyg] VB: RFI In-Reply-To: References: <005401d736cc$bf435c10$3dca1430$@flygreenfund.se> <0677ec7b044743be9fab8413eb856959@chalmers.se> <007701d73748$78882400$69986c00$@flygreenfund.se> <00e301d7376b$327bc700$97735500$@flygreenfund.se> <7239a57ae1ae46c18169c4dbda460324@chalmers.se> <00fd01d7376c$c480f3e0$4d82dba0$@flygreenfund.se> <97ca4607f5224f2fb74a0c0ac89bf322@chalmers.se> <003a01d73b2f$6e5a91d0$4b0fb570$@flygreenfund.se> Message-ID: <9f9c6f73e47d7121a664659006e77560@nilssonproduktion.se> Tack. Anmält mig. Magnus 27.04.2021 09:51 skrev Jörgen Larsson: > Eurocontrol har intressant seminarium i eftermiddag om non-CO2 > effekter. Tyvärr leder jag workshop då och kan inte vara med. Någon som > kan och vill? Rapportera gärna efteråt i så fall. > > /Jörgen > > Från: david at flygreenfund.se > Skickat: den 27 april 2021 08:35 > Till: Jörgen Larsson > Kopia: 'anneli kamb KTH mail' > Ämne: Sv: RFI > > Hej på er! > > Har ni sett att detta seminarium är idag? > https://www.eurocontrol.int/event/eurocontrol-stakeholder-forum-aviations-impact-non-co2-emissions > [1] > > Med vänliga hälsningar / Best regards > > David Hild > > VD / CEO Fly Green Fund > > M: +46 (0)739 906 106 > > E-mail: david at flygreenfund.se > > Webpage: www.flygreenfund.se [2] > > Från: david at flygreenfund.se > Skickat: den 23 april 2021 08:42 > Till: 'Jörgen Larsson' > Kopia: 'anneli kamb KTH mail (kamb at kth.se)' > Ämne: Sv: RFI > > Hej Jörgen! > > Problemet är ju att det är alla yttre omständigheter (tid på dygnet, > årstid, region, meteorologiska förhållanden etc.) som avgör om det är > ett stort eller litet utsläpp. Allt beror ju på vad det aktuella > utsläppet faktiskt leder till. > > Jag håller inte med om att det inte tillför något. Beskriver man att > dessa utsläpp bidrar till en klimatpåverkan så väljer den som har > alternativ kanske inte att bidra till utsläpp av vattenånga, NOx etc i > stratosfären. > > Jag tror det finns mycket att vinna på att inte förenkla en komplex > fråga utan snarare att utbilda kring den. De flesta har så klart inte > tid (eller intresse) av att nörda in sig i dessa frågor som vi, men > möjligheten att göra det ska ju finnas. > > Jag återkommer till er jämförelse med utsläppen från vår bilism. > Effekten av den har tyvärr blivit att vissa politiker tolkat det som > att de i stället för att ta i en känslig fråga som bilismen tror sig > kunna uppnå lika stora klimatvinster genom att gå mot ett > opinionsmässigt mindre hett område som flyget. Sanningen är ju att 10 > miljoner ton CO? från bilismen har mycket mer långtgående > klimatpåverkan än den klimatpåverkan våra flygresor orsakar ett > normalår. Som jag skrev i mitt svar i DN ackumuleras ju CO? till stor > del vilket ju i princip inte är fallet för höghöjdseffekterna. Vi får > inte vara rädda för att utrusta konsumenter och beslutsfattare med > fakta, gör vi det inte kommer det till slut komma tillbaka och bita > oss. I värsta fall i form av klimatförändringarna, i bästa fall i form > av förlorat anseende. > > Med vänliga hälsningar / Best regards > > David Hild > > VD / CEO Fly Green Fund > > M: +46 (0)739 906 106 > > E-mail: david at flygreenfund.se > > Webpage: www.flygreenfund.se [2] > > Från: Jörgen Larsson > Skickat: den 23 april 2021 06:41 > Till: david at flygreenfund.se > Kopia: anneli kamb KTH mail (kamb at kth.se) > Ämne: Sv: RFI > > OK då förstår jag vad du menar. En nackdel är ju att i stort sett ingen > förstår om den uppgivna mängden NOX eller vattenånga är mycket eller > lite. Om man dessutom inte har någon bra grund för att differentiera > dessa uppgifter, utan att de bara är proportionerliga i förhållande > till CO2, så tillför de ingen information som kan hjälpa resenären att > göra klimatsmarta val. > > /Jörgen > > Från: david at flygreenfund.se > Skickat: den 22 april 2021 13:44 > Till: Jörgen Larsson > Ämne: Sv: RFI > > Jo absolut även i skattningen av klimatpåverkan för den tänkta resan. > > Med vänliga hälsningar / Best regards > > David Hild > > VD / CEO Fly Green Fund > > M: +46 (0)739 906 106 > > E-mail: david at flygreenfund.se > > Webpage: www.flygreenfund.se [2] > > Från: Jörgen Larsson > Skickat: den 22 april 2021 13:38 > Till: david at flygreenfund.se > Ämne: Sv: RFI > > Menar du bara i bakomliggande rapport/metodbeskrivning, och inte i > skattningen av klimatpåverkan för en tänkt flygtur? > > /Jörgen > > Från: david at flygreenfund.se > Skickat: den 22 april 2021 13:33 > Till: Jörgen Larsson > Kopia: Christian Azar ; Daniel Johansson > ; 'anneli kamb KTH mail' > Ämne: Sv: RFI > > Hej Jörgen! > > Nej så tänker jag mig det inte. Jag tänker mig att ni borde ange hur > mycket NOx och vattenånga mm som motsvarande bränsleförbränning frigör. > Typ under rubriken "Höghöjseffektsinducerande utsläpp"... > > Med vänliga hälsningar / Best regards > > David Hild > > VD / CEO Fly Green Fund > > M: +46 (0)739 906 106 > > E-mail: david at flygreenfund.se > > Webpage: www.flygreenfund.se [2] > > Från: Jörgen Larsson > Skickat: den 22 april 2021 13:25 > Till: david at flygreenfund.se > Kopia: Christian Azar ; Daniel Johansson > ; 'anneli kamb KTH mail' > Ämne: Sv: RFI > > Hej > > Jag antar att du ffa syftar på när utsläppen beräknas i > klimatkalkylatorer som t ex www.flightemissionmap.org [3], jag ser inte > hur man skulle kunna särredovisa dem där. Att skriva t ex > > 100+70 kg CO2e istället för 170 gör väl ingen nämnvärd skillnad. > > /Jörgen > > Från: david at flygreenfund.se > Skickat: den 22 april 2021 09:24 > Till: Jörgen Larsson > Kopia: Christian Azar ; Daniel Johansson > ; 'anneli kamb KTH mail' > Ämne: Sv: RFI > > Hej Jörgen! > > Jag tror helt enkelt att det mest rättvisande är att särredovisa > utsläppen och peka på vilka delar som bidrar till HH-effekterna. Då > bortser man inte från dem. Som jag skriver i svaret blir det ju felet > extra tydligt i den jämförelse med bilarnas utsläpp som ni ofta gör. > Kan mot bakgrund av det inte förstå varför ni gör den jämförelsen. > > Det är ju också bra med en förklaring av att ett sätt att minska risken > för att man bidrar till hh-påverkan är att inte flyga sena > eftermiddagar eller nätter. > > Men jag kan verkligen rekommendera seminariet > https://www.aerosociety.com/events-calendar/raes-conference-mitigating-the-climate-impact-of-non-co2-aviation-s-low-hanging-fruit/ > [4] . Det finns inspelat och är en guldgruva om man är intresserad av > dessa effekter. > > Med vänliga hälsningar / Best regards > > David Hild > > VD / CEO Fly Green Fund > > M: +46 (0)739 906 106 > > E-mail: david at flygreenfund.se > > Webpage: www.flygreenfund.se [2] > > Från: Jörgen Larsson > Skickat: den 22 april 2021 09:09 > Till: david at flygreenfund.se > Kopia: Christian Azar ; Daniel Johansson > ; 'anneli kamb KTH mail' > Ämne: Sv: RFI > > Hej David > > Jo det stämmer att det bara är en liten andel av flygningarna som > orsakar merparten av flygets höghöjdseffekter. Detta innebär att CO2 > inte är en optimal grund för allokering av höghöjdseffekterna. Jag > känner dock inte till någon bättre allokeringsgrund. Vi har dock planer > om att försöka analysera detta, t.ex. genom att ta fram olika siffror > för olika längd på flygningen (baserat på flyghöjd). Att inte räkna med > dem alls skulle innebära att man bortser från dem (och det ville ju > inte du heller). Återkom gärna om du har förslag/källor på alternativ > allokeringsgrund. > > Mvh > > Jörgen > > Från: david at flygreenfund.se > Skickat: den 21 april 2021 18:38 > Till: Jörgen Larsson > Kopia: Christian Azar ; Daniel Johansson > ; 'anneli kamb KTH mail' > Ämne: Sv: RFI > > Hej Jörgen och tack för ditt mail! > > Tack också för påpekandet. I sak har det nog mindre betydelse. > Problemet med att använda CO? som beräkningsgrund för enskilda > flygningars hh-påverkan är det samma. Höghöjdseffekterna från enskilda > flygningar orsakar ju en puls som lokalt, men under mycket begränsad > tid, påverkar temperaturen. > > Jag lyssnade in på Royal Aeronautical Society's konferens på temat > höghöjdseffekter. Har ni åtta timmar över så kan jag starkt > rekommendera det. Där nämns bland annat att 1 - 2% av den totala flugna > sträckan globalt orsakar de mest kritiska kondensstrimmorna. > > Vad som också blev tydligt, och som jag vill mena ytterligare talar > emot CO? som beräkningsgrund för hh-effekter, var att när de > diskuterade vilka åtgärder som kan vidtas för att undvika ice super > saturated areas och bildandet av kondensstrimmeinducerade cirrusmoln > (ursäkta direktöversättningen) så var man enig om att detta bara är > vettigt om det inte ökar CO?-utsläppet. Står det mellan CO? och > cirrusmoln skulle CO? prioriteras. Här uppstod intressanta diskussioner > om det var möjligt att undvika kritiska områden utan att öka utsläppen. > Jag uppfattade som om de flesta var eniga om att det trots allt var > möjligt. > > Vet inte om ni sett denna studie. Den är väldigt spännande och det blir > spännande att följa när de nu kommer titta på fler områden för att se > om deras resultat håller. > > Jag vill understryka att jag inte tycker att man ska bortse från dessa > effekter och flyget måste arbeta med dem. Genom användning av > alternativa bränslen, motorer som orsakar mindre sot och genom mycket > mer forskning så att vi har prognoser som gör att kritiska områden > (primärt flyghöjder) kan undvikas. > > Med vänliga hälsningar / Best regards > > David Hild > > VD / CEO Fly Green Fund > > M: +46 (0)739 906 106 > > E-mail: david at flygreenfund.se > > Webpage: www.flygreenfund.se [2] > > Från: Jörgen Larsson > Skickat: den 21 april 2021 16:15 > Till: david at flygreenfund.se > Kopia: Christian Azar ; Daniel Johansson > ; anneli kamb KTH mail (kamb at kth.se) > > Ämne: RFI > > Hej David > > Du nämner i din replik I DN att vi använder RFI men det stämmer inte. > Vi skriver tydligt i rapporten "Vi använder den mest etablerade > vetenskapliga uppskattningen och den är, mätt med GWP100,....".. > > David Lee har helt rätt i att det är fel att använda RFI. Mina kollegor > Christian Azar och Daniel Johansson lyfter också fram detta i sin > artikel om höghöjdseffekten: > > "The RFI has been misunderstood by many including policy makers and > others. The > > index has been interpreted as the "CO2-equivalent" EWF from aviation. > The index has been > > used in this way by many carbon offset initiatives and carbon footprint > calculators. For > > example, the Swedish government offsets its aviation related emissions > by assuming that > > CO2 emissions from aviation should be multiplied by a factor of 2.5. > However, this > > interpretation is erroneous since the RFI gives the radiative forcing > ratio in > > a particular year caused by all historic emissions from aviation up > until that year (see > > Forster et al. 2006; Fuglestvedt et al. 2010). RFI is a backward > looking perspective > > depending on past and current emissions, whereas calculating the > CO2-equivalent emissions > > from aviation requires a forward looking perspective, taking into > account the current and > > future impact of current aviation on the climate." > > /Jörgen Larsson > > ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- > > Associate Professor in Sustainable Consumption patterns > > Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and > Environment > > Phone +46 708 833370 > > Recent academic output: > > * Potentials for reducing climate impact from tourism transport > behavior [5] > * Styrmedel för hållbar matkonsumtion [6] > * Public support for aviation policy measures in Sweden [7] > * Konsumtionens klimatpåverkan - trender, mål, styrmedel (kapitel i > denna rapport [8]) > * Climate footprint from Swedish residents' air travel. [9] > * International and National Climate Policies for Aviation: A review > [10] > * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a > country's residents [11]. > > Climate calculators: > > * www.travelandclimate.org [12], www.klimatsmartsemester.se [13] > * www.flightemissionmap.org [14] > > E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here [15]. Links: ------ [1] https://www.eurocontrol.int/event/eurocontrol-stakeholder-forum-aviations-impact-non-co2-emissions [2] https://eur03.safelinks.protection.outlook.com/?url=http%3A%2F%2Fwww.flygreenfund.se%2F&data=04%7C01%7CDavid.Mosley%40bp.com%7Ca623b86342fb42724a0008d881812a45%7Cea80952ea47642d4aaf45457852b0f7e%7C0%7C0%7C637401739052974499%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJWIjoiMC4wLjAwMDAiLCJQIjoiV2luMzIiLCJBTiI6Ik1haWwiLCJXVCI6Mn0%3D%7C1000&sdata=zg2huhtc3PFMKVsL9TK497PPhWXlIC5zpiozdK22zFE%3D&reserved=0 [3] http://www.flightemissionmap.org [4] https://www.aerosociety.com/events-calendar/raes-conference-mitigating-the-climate-impact-of-non-co2-aviation-s-low-hanging-fruit/ [5] https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/09669582.2020.1855436?scroll=top&needAccess=true [6] http://www.sustainableconsumption.se/wp-content/uploads/sites/34/2020/06/StyrmedelForHallbarMatkonsumtion.pdf [7] https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/14693062.2020.1759499?scroll=top&needAccess=true [8] https://cfk.gu.se/publikationer/konsumtionsrapporten [9] https://research.chalmers.se/publication/508693 [10] http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14693062.2018.1562871 [11] http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195925517303116 [12] http://www.travelandclimate.org/ [13] http://www.klimatsmartsemester.se/ [14] http://www.flightemissionmap.org/ [15] https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.jpg Type: image/jpeg Size: 5641 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From magnus at nilssonproduktion.se Wed Apr 28 11:28:30 2021 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Wed, 28 Apr 2021 11:28:30 +0200 Subject: [Vinnovaflyg] Fwd: Event - Fuelling Flight: A vision of the sustainable aviation fuels of the future 12/05/2021 In-Reply-To: References: Message-ID: 12 maj hålls ett seminarium om alternativa flygbränslen apropå kommissionens planer på att rätt snart införa någon typ av kvotplikt för Sustainable Aviation Fuels inom EU. Magnus -------- Ursprungligt meddelande -------- ÄMNE: Event - Fuelling Flight: A vision of the sustainable aviation fuels of the future 12/05/2021 DATUM: 28.04.2021 09:59 AVSÄNDARE: Transport & Environment MOTTAGARE: Webinar invitation View in your browser [1] (RE)FUELLING FLIGHT: A VISION OF THE SUSTAINABLE FUELS OF THE FUTURE 12/05/2021 14:00-15:30 CET Dear Madam, Sir, If aviation is to decarbonise by 2050, we need a strong aviation fuel policy. With the European Union set to unveil targets for sustainable aviation fuel in 2021, a group of major European aviation companies, as well as research organisations and environmental groups, are calling for a more stringent approach to sustainability. Please join us for our rearranged webinar (Re)Fuelling Flight to learn how we can ensure aviation uses only the most sustainable fuels to future-proof the sector. The event will be hosted by MEP Johan Danielsson, member of the European Parliament's Committee on Transport and Tourism and S&D coordinator. _Key questions to explore:_ * Is the current EU policy approach fit for ensuring sustainability in future? * What does this mean for investments by airlines, airports and fuel suppliers? * What lessons can we learn from the past? Speakers include: * Johan Danielsson, member of the European Parliament's Committee on Transport and Tourism * Pascal Canfin, Chair of the European Parliament's Environment Committee * Pete Harrison, Executive Director for EU Policy at the European Climate Foundation * Andrew Murphy, Director of Aviation at Transport & Environment * Ruben Alblas, Manager Public Affairs, KLM Royal Dutch Airlines * Maarten van Dijk, Managing Director of SkyNRG * Denise Pronk, Manager Corporate Responsibility, Schipol * Filip Cornelis, Director for Aviation, European Commission's Directorate-General for Mobility and Transport Click here to register [2] You can read more about the Fuelling Flight Initiative here [3]. This email has been forwarded to you and you would like to receive our next alerts? Click here [4]. Follow T&E news on: [5] [6] [7] [8] Click here to update your preferences or to unsubscribe [9] [10] You are receiving this email because of your interest in sustainable transport. Our mailing address is: Transport & Environment 18 Square de Meeûs Brussels 1050 Belgium Add us to your address book [11] Want to change how you receive these emails? You can update your preferences [9] or unsubscribe from this list [12] Links: ------ [1] https://mailchi.mp/transportenvironment.org/webinar-fuelling-flight?e=6aa36c1f8f [2] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/track/click?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=5bf96bef27&e=6aa36c1f8f [3] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/track/click?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=91a66dff5e&e=6aa36c1f8f [4] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/track/click?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=1e6c513897&e=6aa36c1f8f [5] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/track/click?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=f546ce1d3c&e=6aa36c1f8f [6] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/track/click?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=092edb50ce&e=6aa36c1f8f [7] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/track/click?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=4a99d6693f&e=6aa36c1f8f [8] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/track/click?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=80cb289072&e=6aa36c1f8f [9] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/profile?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=50e72c3d00&e=6aa36c1f8f&c=165db526b3 [10] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/track/click?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=7f8029babb&e=6aa36c1f8f [11] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/vcard?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=50e72c3d00 [12] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/unsubscribe?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=50e72c3d00&e=6aa36c1f8f&c=165db526b3 -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From kamb at kth.se Thu Apr 29 10:13:16 2021 From: kamb at kth.se (Anneli Kamb) Date: Thu, 29 Apr 2021 08:13:16 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?Kartellbildning_t=C3=A5gbolag?= Message-ID: <6ED45120-0FBB-407B-8A80-AC37C6EBCD55@kth.se> Kartellbildning i Europas tågbolag fram till 2014. Det var väl 2014 som de sista nattågen från Köpenhamn las ner? Statliga tågbolag får dryga EU-böter för kartellbildning De statliga järnvägsbolagen i Tyskland, Österrike och Belgien straffas med mångmiljonböter i euro för att ha gjort upp sinsemellan om fraktpriser. ?Rättvis konkurrens är viktig för att ge konsumenterna bästa möjliga bud när de använder hållbara transporter. En kartell mellan de nyckeloperatörer som erbjuder frakttjänster på nödvändiga järnvägskorridorer genom EU går helt emot det här målet?, säger EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager i ett uttalande. Kartellverksamheten pågick fram till 2014 och omfattade främst tyska DB och österrikiska ÖBB. Sistnämnda bolags samarbete med utredarna har dock gjort att de slipper böter över huvud taget, medan DB får betala 48 miljoner euro, mot endast 270.000 euro för belgiska SNCB. https://www.travelnews.se/ovrigt/statliga-tagbolag-far-dryga-eu-boter-for-kartellbildning/?utm_source=rule&utm_medium=email&utm_campaign=vi%20analyserar%20Brommas%20nedläggning%3A%20Det%20blir%20ingen%20fjärde%20bana%20på%20Arlanda&utm_custom[rm]=154487140 -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: