[Vinnovaflyg] Nytt förslag om flygtrafikkontroll - nu med klimat-twitch

Jonas Åkerman jonas.akerman at abe.kth.se
Ons Sep 23 14:25:16 CEST 2020


Bra ambitioner. Dock, man har ju jobbat med detta i många år redan och så här har det gått:


The initiative Single European Sky launched in 1999 aims to improve the performance of air traffic management. The result has, however, so far been modest. Between 2009 and 2016 the horizontal direct en-route extension (compared to minimum distance) decreased from 5.03% to 4.82% (https://www.europarl.europa.eu/factsheets/en/sheet/133/air-transport-single-european-sky)

Jonas


From: Vinnovaflyg <vinnovaflyg-bounces at lists.chalmers.se> On Behalf Of magnus at nilssonproduktion.se
Sent: den 23 september 2020 12:44
To: vinnovaflyg at lists.chalmers.se
Subject: [Vinnovaflyg] Nytt förslag om flygtrafikkontroll - nu med klimat-twitch


Igår publicerade kommissionen sitt nygamla förslag om en "Single European Sky". Tanken är att bryta upp nuvarande uppdelning av luftrummet och göra flygkontrollen mera samordnad. På så sätt ska man kunna utnyttja luftrummet mera effektivt, rakare flygvägar etc. Förslaget berör inte bara EU-länderna utan hela ECAC, vilket inkluderar alla europeiska länder (även Turkiet) utom Ryssland och Belarus.

Teoretiskt påstås nuvarande flygtrafik inom ECAC kunna genomföras med 6 procent lägre bränsleförbrukning (och utsläpp).

I förslaget finns följande passus som öppnar för att differentiera både en route- och gemensamma flygplatsavgifter på ett sätt som styr mot minskad miljöbelastning:

"5. Charges shall be modulated to encourage air navigation service providers, airports and airspace users to support improvements in environmental performance, or service quality such as increased use of sustainable alternative fuels, increased capacity, reduced delays and sustainable development, while maintaining an optimum safety level, in particular for implementing the European ATM Master Plan. The modulation shall consist of financial advantages or disadvantages and shall be revenue neutral for air traffic service providers.’.

https://ec.europa.eu/transport/modes/air/news/2020-09-22-ses-more-sustainable-and-resilient-air-traffic-management_en?utm_source=POLITICO.EU&utm_campaign=3d6006c8bd-EMAIL_CAMPAIGN_2020_09_22_01_51&utm_medium=email&utm_term=0_10959edeb5-3d6006c8bd-189710081

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=SWD:2020:187:FIN&qid=1600857682997&from=SV

Magnus Nilsson

Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker

Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88
magnus at nilssonproduktion.se<mailto:magnus at nilssonproduktion.se> magnus at context.nu<mailto:magnus at context.nu>
www.nilssonproduktion.se<http://www.nilssonproduktion.se> www.context.nu<http://www.context.nu>
Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen<http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/>
-------------- next part --------------
En HTML-bilaga skiljdes ut...
URL: <http://lists.chalmers.se/pipermail/vinnovaflyg/attachments/20200923/fbc65fed/attachment.html>


More information about the Vinnovaflyg mailing list