From daniel.johansson at chalmers.se Thu Sep 3 11:49:07 2020 From: daniel.johansson at chalmers.se (Daniel Johansson) Date: Thu, 3 Sep 2020 09:49:07 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?iso-8859-1?q?Artikeln_som_vi_alla_v=E4ntat_p=E5?= In-Reply-To: References: Message-ID: <8f33d45a46ba4b6cafe50af883f8af00@chalmers.se> är bifogad. Mvh Daniel ******************************** Daniel Johansson Associate Professor & Unit Head Division of Physical Resource Theory Department of Space, Earth and Environment Chalmers University of Technology SE-412 96 Göteborg, Sweden -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: Lee et al -2020 - The contribution of global aviation to anthropogenic climate forcing for 2000 to 2018 -AE.pdf Type: application/pdf Size: 5857858 bytes Desc: Lee et al -2020 - The contribution of global aviation to anthropogenic climate forcing for 2000 to 2018 -AE.pdf URL: From magnus at nilssonproduktion.se Thu Sep 3 12:00:29 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Thu, 3 Sep 2020 12:00:29 +0200 (CEST) Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?Artikeln_som_vi_alla_v=C3=A4ntat_p=C3=A5?= In-Reply-To: <8f33d45a46ba4b6cafe50af883f8af00@chalmers.se> References: <8f33d45a46ba4b6cafe50af883f8af00@chalmers.se> Message-ID: <2010669667.611836.1599127229494@webmail.surftown.com> Har tidigare tipsat några av er om en annan spännande sak som också just kommit. Ett gäng på forskningsinstitutet Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt, DLR, har på uppdrag av tyska Naturvårdsverket UBA rett ut hur styrmedel för att få ned höghöjdseffekterna skulle kunna/borde se ut. Hyfsat lättläst, mycket initierat och väldigt kreativt. Det var väl ungefär denna rapport i ämnet som Kommissionen enligt utsläppshandelsdirektivet skulle ha levererat vid det gångna årsskiftet, men som fortfaran ingen har sett röken av... https://www.umweltbundesamt.de/sites/default/files/medien/1410/publikationen/2020-07-28_climatechange_20-2020_integrationofnonco2effects_finalreport_.pdf Magnus > Den den 3 september 2020 klockan 11:49 skrev Daniel Johansson : > > > är bifogad. > > > Mvh > > Daniel > > > ******************************** > Daniel Johansson > Associate Professor & Unit Head > Division of Physical Resource Theory > Department of Space, Earth and Environment > Chalmers University of Technology > SE-412 96 Göteborg, Sweden > > > -- > Vinnovaflyg mailing list > Vinnovaflyg at lists.chalmers.se > https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/vinnovaflyg Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ From jonas.nassen at chalmers.se Thu Sep 3 12:24:14 2020 From: jonas.nassen at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?Jonas_N=E4ss=E9n?=) Date: Thu, 3 Sep 2020 10:24:14 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?iso-8859-1?q?Artikeln_som_vi_alla_v=E4ntat_p=E5?= In-Reply-To: <8f33d45a46ba4b6cafe50af883f8af00@chalmers.se> References: <8f33d45a46ba4b6cafe50af883f8af00@chalmers.se> Message-ID: Inte läst, men tittar på tabellen på sida 35. Tolkar det som "höghöjdsfaktor" GWP-100 på 1.7. Eller vad betyder GWP*-100 3.0 i den högra kolumnen? /Jonas From: Vinnovaflyg On Behalf Of Daniel Johansson Sent: den 3 september 2020 11:49 To: Vinnovaflyg (vinnovaflyg at lists.chalmers.se) ; Christian Azar Subject: [Vinnovaflyg] Artikeln som vi alla väntat på är bifogad. Mvh Daniel ******************************** Daniel Johansson Associate Professor & Unit Head Division of Physical Resource Theory Department of Space, Earth and Environment Chalmers University of Technology SE-412 96 Göteborg, Sweden -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From daniel.johansson at chalmers.se Thu Sep 3 12:40:52 2020 From: daniel.johansson at chalmers.se (Daniel Johansson) Date: Thu, 3 Sep 2020 10:40:52 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?windows-1252?q?Artikeln_som_vi_alla_v=E4ntat_p?= =?windows-1252?q?=E5?= In-Reply-To: References: <8f33d45a46ba4b6cafe50af883f8af00@chalmers.se>, Message-ID: <5f4ad2c93d8242f5b5d54961d936ce9e@chalmers.se> Yes, deras nya höghöjdsfaktor är 1.7 givet GWP-100. GWP* är en alternativ metrik som jag tycker personligen är väldigt förvirrande och egentligen helt irrelevant i sammanhanget... Myles Allen är en stark förespråkare för GWP*, då han är fjärdenamn på artikeln så förmodar jag att han har pressat in det... Daniel ******************************** Daniel Johansson Associate Professor & Unit Head Division of Physical Resource Theory Department of Space, Earth and Environment Chalmers University of Technology SE-412 96 Göteborg, Sweden ________________________________ From: Jonas Nässén Sent: 03 September 2020 12:24 To: Daniel Johansson; Vinnovaflyg (vinnovaflyg at lists.chalmers.se); Christian Azar Subject: RE: Artikeln som vi alla väntat på Inte läst, men tittar på tabellen på sida 35. Tolkar det som ?höghöjdsfaktor? GWP-100 på 1.7. Eller vad betyder GWP*-100 3.0 i den högra kolumnen? /Jonas From: Vinnovaflyg On Behalf Of Daniel Johansson Sent: den 3 september 2020 11:49 To: Vinnovaflyg (vinnovaflyg at lists.chalmers.se) ; Christian Azar Subject: [Vinnovaflyg] Artikeln som vi alla väntat på är bifogad. Mvh Daniel ******************************** Daniel Johansson Associate Professor & Unit Head Division of Physical Resource Theory Department of Space, Earth and Environment Chalmers University of Technology SE-412 96 Göteborg, Sweden -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Thu Sep 3 12:55:27 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Thu, 3 Sep 2020 12:55:27 +0200 (CEST) Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?Artikeln_som_vi_alla_v=C3=A4ntat_p=C3=A5?= In-Reply-To: References: <8f33d45a46ba4b6cafe50af883f8af00@chalmers.se> Message-ID: <1330781289.611976.1599130527725@webmail.surftown.com> I den inledande "Abstract" sägs: "aviation emissions are currently warming the climate at approximately three times the rate of that associated with aviation CO2 emissions alone." Magnus > Den den 3 september 2020 klockan 12:24 skrev Jonas Nässén : > > > Inte läst, men tittar på tabellen på sida 35. Tolkar det som "höghöjdsfaktor" GWP-100 på 1.7. Eller vad betyder GWP*-100 3.0 i den högra kolumnen? > /Jonas > > From: Vinnovaflyg On Behalf Of Daniel Johansson > Sent: den 3 september 2020 11:49 > To: Vinnovaflyg (vinnovaflyg at lists.chalmers.se) ; Christian Azar > Subject: [Vinnovaflyg] Artikeln som vi alla väntat på > > > är bifogad. > > > > Mvh > > Daniel > > > ******************************** > Daniel Johansson > Associate Professor & Unit Head > Division of Physical Resource Theory > Department of Space, Earth and Environment > Chalmers University of Technology > SE-412 96 Göteborg, Sweden > > > -- > Vinnovaflyg mailing list > Vinnovaflyg at lists.chalmers.se > https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/vinnovaflyg Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ From daniel.johansson at chalmers.se Thu Sep 3 13:32:22 2020 From: daniel.johansson at chalmers.se (Daniel Johansson) Date: Thu, 3 Sep 2020 11:32:22 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?Artikeln_som_vi_alla_v=C3=A4ntat_p=C3=A5?= In-Reply-To: <1330781289.611976.1599130527725@webmail.surftown.com> References: <8f33d45a46ba4b6cafe50af883f8af00@chalmers.se> , <1330781289.611976.1599130527725@webmail.surftown.com> Message-ID: <6048b7c6c0e5456a9a36b2e2d94e570a@chalmers.se> Baseras på GWP* som baseras på beräkning som beskrivs på rad 1777-1785. Överslagsberäkning baserad på figurerna i artikeln ger göljande när det gäller GWP*(använder https://acp.copernicus.org/articles/13/2793/2013/acp-13-2793-2013.pdf för AGWP för CO2): delta-F(non-CO2)=20 mW/w2, delta_t=18 yr, , AGWP-CO2_100=92.5 10^?15 yr W ^?2 kg-CO2^?1 VIlket ger E_CO2eq (nonCO2)=delta_F/delta_t*100/AGWP-CO2_100=1.2*10^12 kg CO2 (eller 1200 Tg CO2). CO2 utsläppen från flyg över samma period har varit har i genomsnitt E_CO2(CO2)=750 TG/yr, dvs E_CO2eq (nonCO2)+E_CO2(CO2)=cirka=2000 Tg CO2 => Höghöjdsfaktor baserat på GWP*-100=2000/750= cirka=2.7, dvs i princip 3 ggr som de anger. Daniel ******************************** Daniel Johansson Associate Professor & Unit Head Division of Physical Resource Theory Department of Space, Earth and Environment Chalmers University of Technology SE-412 96 Göteborg, Sweden ________________________________ From: Magnus Nilsson Sent: 03 September 2020 12:55 To: Vinnovaflyg (vinnovaflyg at lists.chalmers.se); Christian Azar; Daniel Johansson Subject: Re: [Vinnovaflyg] Artikeln som vi alla väntat på I den inledande "Abstract" sägs: "aviation emissions are currently warming the climate at approximately three times the rate of that associated with aviation CO2 emissions alone." Magnus > Den den 3 september 2020 klockan 12:24 skrev Jonas Nässén : > > > Inte läst, men tittar på tabellen på sida 35. Tolkar det som "höghöjdsfaktor" GWP-100 på 1.7. Eller vad betyder GWP*-100 3.0 i den högra kolumnen? > /Jonas > > From: Vinnovaflyg On Behalf Of Daniel Johansson > Sent: den 3 september 2020 11:49 > To: Vinnovaflyg (vinnovaflyg at lists.chalmers.se) ; Christian Azar > Subject: [Vinnovaflyg] Artikeln som vi alla väntat på > > > är bifogad. > > > > Mvh > > Daniel > > > ******************************** > Daniel Johansson > Associate Professor & Unit Head > Division of Physical Resource Theory > Department of Space, Earth and Environment > Chalmers University of Technology > SE-412 96 Göteborg, Sweden > > > -- > Vinnovaflyg mailing list > Vinnovaflyg at lists.chalmers.se > https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/vinnovaflyg Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From daniel.johansson at chalmers.se Thu Sep 3 13:52:30 2020 From: daniel.johansson at chalmers.se (Daniel Johansson) Date: Thu, 3 Sep 2020 11:52:30 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?Artikeln_som_vi_alla_v=C3=A4ntat_p=C3=A5?= In-Reply-To: <6048b7c6c0e5456a9a36b2e2d94e570a@chalmers.se> References: <8f33d45a46ba4b6cafe50af883f8af00@chalmers.se> , <1330781289.611976.1599130527725@webmail.surftown.com>, <6048b7c6c0e5456a9a36b2e2d94e570a@chalmers.se> Message-ID: Detta säger att om vi fortsätter att öka icke CO2 bidraget till RF varje år på ett liknande sätt som vi gjort i genomsnitt under de senaste 18 åren så motsvarar det en uppvärmning som fås med årliga CO2 utsläpp som är 3ggr större en de faktiska CO2 utsläppen från flyget. Men skulle den årliga icke-CO2 RF ökningen vara noll, dvs konstant RF från flygets icke CO2, så skulle höghöjdsfaktorn med GWP*-100 vara 1, skulle icke-CO2 RF minska skulle höghöjdsfaktorn med GWP*-100 vara mindre än 1. Dvs metriken är fullständigt beroende på RF trenden. Daniel ******************************** Daniel Johansson Associate Professor & Unit Head Division of Physical Resource Theory Department of Space, Earth and Environment Chalmers University of Technology SE-412 96 Göteborg, Sweden ________________________________ From: Vinnovaflyg on behalf of Daniel Johansson Sent: 03 September 2020 13:32 To: Magnus Nilsson; Vinnovaflyg (vinnovaflyg at lists.chalmers.se); Christian Azar Subject: Re: [Vinnovaflyg] Artikeln som vi alla väntat på Baseras på GWP* som baseras på beräkning som beskrivs på rad 1777-1785. Överslagsberäkning baserad på figurerna i artikeln ger göljande när det gäller GWP*(använder https://acp.copernicus.org/articles/13/2793/2013/acp-13-2793-2013.pdf för AGWP för CO2): delta-F(non-CO2)=20 mW/w2, delta_t=18 yr, , AGWP-CO2_100=92.5 10^?15 yr W ^?2 kg-CO2^?1 VIlket ger E_CO2eq (nonCO2)=delta_F/delta_t*100/AGWP-CO2_100=1.2*10^12 kg CO2 (eller 1200 Tg CO2). CO2 utsläppen från flyg över samma period har varit har i genomsnitt E_CO2(CO2)=750 TG/yr, dvs E_CO2eq (nonCO2)+E_CO2(CO2)=cirka=2000 Tg CO2 => Höghöjdsfaktor baserat på GWP*-100=2000/750= cirka=2.7, dvs i princip 3 ggr som de anger. Daniel ******************************** Daniel Johansson Associate Professor & Unit Head Division of Physical Resource Theory Department of Space, Earth and Environment Chalmers University of Technology SE-412 96 Göteborg, Sweden ________________________________ From: Magnus Nilsson Sent: 03 September 2020 12:55 To: Vinnovaflyg (vinnovaflyg at lists.chalmers.se); Christian Azar; Daniel Johansson Subject: Re: [Vinnovaflyg] Artikeln som vi alla väntat på I den inledande "Abstract" sägs: "aviation emissions are currently warming the climate at approximately three times the rate of that associated with aviation CO2 emissions alone." Magnus > Den den 3 september 2020 klockan 12:24 skrev Jonas Nässén : > > > Inte läst, men tittar på tabellen på sida 35. Tolkar det som "höghöjdsfaktor" GWP-100 på 1.7. Eller vad betyder GWP*-100 3.0 i den högra kolumnen? > /Jonas > > From: Vinnovaflyg On Behalf Of Daniel Johansson > Sent: den 3 september 2020 11:49 > To: Vinnovaflyg (vinnovaflyg at lists.chalmers.se) ; Christian Azar > Subject: [Vinnovaflyg] Artikeln som vi alla väntat på > > > är bifogad. > > > > Mvh > > Daniel > > > ******************************** > Daniel Johansson > Associate Professor & Unit Head > Division of Physical Resource Theory > Department of Space, Earth and Environment > Chalmers University of Technology > SE-412 96 Göteborg, Sweden > > > -- > Vinnovaflyg mailing list > Vinnovaflyg at lists.chalmers.se > https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/vinnovaflyg Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From kamb at kth.se Fri Sep 4 13:47:22 2020 From: kamb at kth.se (Anneli Kamb) Date: Fri, 4 Sep 2020 11:47:22 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?Artikeln_som_vi_alla_v=C3=A4ntat_p=C3=A5?= In-Reply-To: References: <8f33d45a46ba4b6cafe50af883f8af00@chalmers.se> <1330781289.611976.1599130527725@webmail.surftown.com> <6048b7c6c0e5456a9a36b2e2d94e570a@chalmers.se> Message-ID: Mkt spännande! Ska se till att läsa noggrant när jag har mer tid om ett par veckor. /Anneli From: Vinnovaflyg on behalf of Daniel Johansson Date: Thursday, 3 September 2020 at 13:52 To: Magnus Nilsson , "Vinnovaflyg (vinnovaflyg at lists.chalmers.se)" , Christian Azar Subject: Re: [Vinnovaflyg] Artikeln som vi alla väntat på Detta säger att om vi fortsätter att öka icke CO2 bidraget till RF varje år på ett liknande sätt som vi gjort i genomsnitt under de senaste 18 åren så motsvarar det en uppvärmning som fås med årliga CO2 utsläpp som är 3ggr större en de faktiska CO2 utsläppen från flyget. Men skulle den årliga icke-CO2 RF ökningen vara noll, dvs konstant RF från flygets icke CO2, så skulle höghöjdsfaktorn med GWP*-100 vara 1, skulle icke-CO2 RF minska skulle höghöjdsfaktorn med GWP*-100 vara mindre än 1. Dvs metriken är fullständigt beroende på RF trenden. Daniel ******************************** Daniel Johansson Associate Professor & Unit Head Division of Physical Resource Theory Department of Space, Earth and Environment Chalmers University of Technology SE-412 96 Göteborg, Sweden ________________________________ From: Vinnovaflyg on behalf of Daniel Johansson Sent: 03 September 2020 13:32 To: Magnus Nilsson; Vinnovaflyg (vinnovaflyg at lists.chalmers.se); Christian Azar Subject: Re: [Vinnovaflyg] Artikeln som vi alla väntat på Baseras på GWP* som baseras på beräkning som beskrivs på rad 1777-1785. Överslagsberäkning baserad på figurerna i artikeln ger göljande när det gäller GWP*(använder https://acp.copernicus.org/articles/13/2793/2013/acp-13-2793-2013.pdf för AGWP för CO2): delta-F(non-CO2)=20 mW/w2, delta_t=18 yr, , AGWP-CO2_100=92.5 10^?15 yr W ^?2 kg-CO2^?1 VIlket ger E_CO2eq (nonCO2)=delta_F/delta_t*100/AGWP-CO2_100=1.2*10^12 kg CO2 (eller 1200 Tg CO2). CO2 utsläppen från flyg över samma period har varit har i genomsnitt E_CO2(CO2)=750 TG/yr, dvs E_CO2eq (nonCO2)+E_CO2(CO2)=cirka=2000 Tg CO2 => Höghöjdsfaktor baserat på GWP*-100=2000/750= cirka=2.7, dvs i princip 3 ggr som de anger. Daniel ******************************** Daniel Johansson Associate Professor & Unit Head Division of Physical Resource Theory Department of Space, Earth and Environment Chalmers University of Technology SE-412 96 Göteborg, Sweden ________________________________ From: Magnus Nilsson Sent: 03 September 2020 12:55 To: Vinnovaflyg (vinnovaflyg at lists.chalmers.se); Christian Azar; Daniel Johansson Subject: Re: [Vinnovaflyg] Artikeln som vi alla väntat på I den inledande "Abstract" sägs: "aviation emissions are currently warming the climate at approximately three times the rate of that associated with aviation CO2 emissions alone." Magnus > Den den 3 september 2020 klockan 12:24 skrev Jonas Nässén : > > > Inte läst, men tittar på tabellen på sida 35. Tolkar det som "höghöjdsfaktor" GWP-100 på 1.7. Eller vad betyder GWP*-100 3.0 i den högra kolumnen? > /Jonas > > From: Vinnovaflyg On Behalf Of Daniel Johansson > Sent: den 3 september 2020 11:49 > To: Vinnovaflyg (vinnovaflyg at lists.chalmers.se) ; Christian Azar > Subject: [Vinnovaflyg] Artikeln som vi alla väntat på > > > är bifogad. > > > > Mvh > > Daniel > > > ******************************** > Daniel Johansson > Associate Professor & Unit Head > Division of Physical Resource Theory > Department of Space, Earth and Environment > Chalmers University of Technology > SE-412 96 Göteborg, Sweden > > > -- > Vinnovaflyg mailing list > Vinnovaflyg at lists.chalmers.se > https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/vinnovaflyg Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Tue Sep 8 10:45:20 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Tue, 8 Sep 2020 10:45:20 +0200 (CEST) Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?Transportstyrelsens_f=C3=B6rslag_om_klim?= =?utf-8?q?atdifferentierade_start-_och_landningsavgifter_p=C3=A5_remiss?= Message-ID: <115421352.630636.1599554720065@webmail.surftown.com> Transportstyrelsens förslag om miljöstyrande start- och landningsavgifter sänds nu på remiss. Varken Chalmers eller KTH finns bland de officiella remissinstanserna, men vem som helst är dock fri att lämna synpunkter. Det bästa vore om vi som grupp reagerade, men det kanske kräver att ledningarna på KTH och Chalmers kopplas in. Funkar inte det, skriver jag nog ett svar i eget namn, men gärna efter råd från er. Rapporten är en väldigt trött produkt som ägnar mycket utrymme åt att fundera på hur man kan differentiera efter olika drivmedel. Den klimatmässigt enklaste och smartaste differentieringen - den mellan turoboprop och jet för att motverka höghöjdseffekter - diskuterar man väldigt kortfattat, och avvisar den med argumentet att styrmedlen måste vara teknikneutrala. I nästa mening föreslår man att elflygplan ska befrias från avgift - vadå teknikneutralitet? I mina ögon gör man en ganska konstig tolkning av begreppet "teknikneutral" när man bortser från att vissa plan aldrig kan orsaka höghöjdseffekter. Detta är bör påpekas, vilket jag är osäker på om andra instanser gör. Om man anser det tveksamt att differentiera efter motorteknik (inrikes jetflighter orsakar ju rätt små höghöjdseffekter), skulle man kunna tänka sig att istället på något sätt differentiera efter hur stor del av flygsträckan som ägt rum över 8000 meter, oavsett motorteknik. Tekniskt bökigare, men inte omöjligt. Synpunkter? https://www.altinget.se/miljo/artikel/tidigare-allians-flygforslag-testar-vingarna https://www.regeringen.se/4a4a01/contentassets/09ed791b5a89482bb99e33fdf1e92d2e/remiss-transportstyrelsens-uppdrag-om-miljostyrande-start--och-landningstider https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/luftfart/redovisning-regeringsuppdrag-miljostyrande-start-och-landningsavgifter-200630.pdf Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ From jonas.akerman at abe.kth.se Tue Sep 8 12:00:56 2020 From: jonas.akerman at abe.kth.se (=?Windows-1252?Q?Jonas_=C5kerman?=) Date: Tue, 8 Sep 2020 10:00:56 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?windows-1252?q?Transportstyrelsens_f=F6rslag_om_?= =?windows-1252?q?klimatdifferentierade_start-_och_landningsavgifter_p=E5_?= =?windows-1252?q?remiss?= In-Reply-To: <115421352.630636.1599554720065@webmail.surftown.com> References: <115421352.630636.1599554720065@webmail.surftown.com> Message-ID: <02797ace9e1b41818347135ad23ab401@exdb06.ug.kth.se> Hej Magnus/alla Bra att du håller koll! Spontant (utan betänketid) tycker jag det vore bra om både KTH och Chalmers kunde lämna samma synpunkter, dvs våra, men är osäker på hur KTH (för vår del) ställer sig till icke-obligatoriska remisssvar. Jag kan kolla med Göran Finnveden om ni andra tycker det är en bra ide. Jonas -----Original Message----- From: Vinnovaflyg On Behalf Of Magnus Nilsson Sent: den 8 september 2020 10:45 To: vinnovaflyg at lists.chalmers.se Subject: [Vinnovaflyg] Transportstyrelsens förslag om klimatdifferentierade start- och landningsavgifter på remiss Transportstyrelsens förslag om miljöstyrande start- och landningsavgifter sänds nu på remiss. Varken Chalmers eller KTH finns bland de officiella remissinstanserna, men vem som helst är dock fri att lämna synpunkter. Det bästa vore om vi som grupp reagerade, men det kanske kräver att ledningarna på KTH och Chalmers kopplas in. Funkar inte det, skriver jag nog ett svar i eget namn, men gärna efter råd från er. Rapporten är en väldigt trött produkt som ägnar mycket utrymme åt att fundera på hur man kan differentiera efter olika drivmedel. Den klimatmässigt enklaste och smartaste differentieringen - den mellan turoboprop och jet för att motverka höghöjdseffekter - diskuterar man väldigt kortfattat, och avvisar den med argumentet att styrmedlen måste vara teknikneutrala. I nästa mening föreslår man att elflygplan ska befrias från avgift - vadå teknikneutralitet? I mina ögon gör man en ganska konstig tolkning av begreppet "teknikneutral" när man bortser från att vissa plan aldrig kan orsaka höghöjdseffekter. Detta är bör påpekas, vilket jag är osäker på om andra instanser gör. Om man anser det tveksamt att differentiera efter motorteknik (inrikes jetflighter orsakar ju rätt små höghöjdseffekter), skulle man kunna tänka sig att istället på något sätt differentiera efter hur stor del av flygsträckan som ägt rum över 8000 meter, oavsett motorteknik. Tekniskt bökigare, men inte omöjligt. Synpunkter? https://www.altinget.se/miljo/artikel/tidigare-allians-flygforslag-testar-vingarna https://www.regeringen.se/4a4a01/contentassets/09ed791b5a89482bb99e33fdf1e92d2e/remiss-transportstyrelsens-uppdrag-om-miljostyrande-start--och-landningstider https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/luftfart/redovisning-regeringsuppdrag-miljostyrande-start-och-landningsavgifter-200630.pdf Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -- Vinnovaflyg mailing list Vinnovaflyg at lists.chalmers.se https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/vinnovaflyg From magnus at nilssonproduktion.se Tue Sep 8 14:52:38 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Tue, 8 Sep 2020 14:52:38 +0200 (CEST) Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?ICAOwebinarium_live_p=C3=A5_n=C3=A4tet?= Message-ID: <579153931.631633.1599569558407@webmail.surftown.com> En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Tue Sep 8 16:32:59 2020 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Tue, 8 Sep 2020 14:32:59 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?iso-8859-1?q?Transportstyrelsens_f=F6rslag_om_kl?= =?iso-8859-1?q?imatdifferentierade_start-_och_landningsavgifter_p=E5_remi?= =?iso-8859-1?q?ss?= In-Reply-To: <02797ace9e1b41818347135ad23ab401@exdb06.ug.kth.se> References: <115421352.630636.1599554720065@webmail.surftown.com> <02797ace9e1b41818347135ad23ab401@exdb06.ug.kth.se> Message-ID: <038fc00b4086461982a51c0082cdea55@chalmers.se> För min del så tror jag det är enklast att vara med som individuell forskare, att få det till Chalmers officiella remissyttrande tror jag inte att jag orkar med. Möjligtvis så kan jag fråga om Tomas Grönstedt vill skriva under också. En grundläggande fråga är om kunskaperna kring höghöjdseffekterna är tillräckliga för att över huvud taget använda som differentiering av styrmedel. I vissa fall kan det ju styra så att CO2 utsläpp ökar, men i det här fallet så gynnar det ju propellerplan som väl dessutom ofta släpper ut mindre än jet-plan. Eller finns det risk för att det bidrar till ökade CO2-utsläpp? Nästa fråga är om vi tycker att t ex andel av flygsträcka som är över 8000 m är en tillräckligt robust grund för att differentiering. Jörgen -----Ursprungligt meddelande----- Från: Vinnovaflyg För Jonas Åkerman Skickat: den 8 september 2020 12:01 Till: Magnus Nilsson ; vinnovaflyg at lists.chalmers.se Ämne: Re: [Vinnovaflyg] Transportstyrelsens förslag om klimatdifferentierade start- och landningsavgifter på remiss Hej Magnus/alla Bra att du håller koll! Spontant (utan betänketid) tycker jag det vore bra om både KTH och Chalmers kunde lämna samma synpunkter, dvs våra, men är osäker på hur KTH (för vår del) ställer sig till icke-obligatoriska remisssvar. Jag kan kolla med Göran Finnveden om ni andra tycker det är en bra ide. Jonas -----Original Message----- From: Vinnovaflyg On Behalf Of Magnus Nilsson Sent: den 8 september 2020 10:45 To: vinnovaflyg at lists.chalmers.se Subject: [Vinnovaflyg] Transportstyrelsens förslag om klimatdifferentierade start- och landningsavgifter på remiss Transportstyrelsens förslag om miljöstyrande start- och landningsavgifter sänds nu på remiss. Varken Chalmers eller KTH finns bland de officiella remissinstanserna, men vem som helst är dock fri att lämna synpunkter. Det bästa vore om vi som grupp reagerade, men det kanske kräver att ledningarna på KTH och Chalmers kopplas in. Funkar inte det, skriver jag nog ett svar i eget namn, men gärna efter råd från er. Rapporten är en väldigt trött produkt som ägnar mycket utrymme åt att fundera på hur man kan differentiera efter olika drivmedel. Den klimatmässigt enklaste och smartaste differentieringen - den mellan turoboprop och jet för att motverka höghöjdseffekter - diskuterar man väldigt kortfattat, och avvisar den med argumentet att styrmedlen måste vara teknikneutrala. I nästa mening föreslår man att elflygplan ska befrias från avgift - vadå teknikneutralitet? I mina ögon gör man en ganska konstig tolkning av begreppet "teknikneutral" när man bortser från att vissa plan aldrig kan orsaka höghöjdseffekter. Detta är bör påpekas, vilket jag är osäker på om andra instanser gör. Om man anser det tveksamt att differentiera efter motorteknik (inrikes jetflighter orsakar ju rätt små höghöjdseffekter), skulle man kunna tänka sig att istället på något sätt differentiera efter hur stor del av flygsträckan som ägt rum över 8000 meter, oavsett motorteknik. Tekniskt bökigare, men inte omöjligt. Synpunkter? https://www.altinget.se/miljo/artikel/tidigare-allians-flygforslag-testar-vingarna https://www.regeringen.se/4a4a01/contentassets/09ed791b5a89482bb99e33fdf1e92d2e/remiss-transportstyrelsens-uppdrag-om-miljostyrande-start--och-landningstider https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/luftfart/redovisning-regeringsuppdrag-miljostyrande-start-och-landningsavgifter-200630.pdf Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -- Vinnovaflyg mailing list Vinnovaflyg at lists.chalmers.se https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/vinnovaflyg -- Vinnovaflyg mailing list Vinnovaflyg at lists.chalmers.se https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/vinnovaflyg From magnus at nilssonproduktion.se Tue Sep 8 18:16:39 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Tue, 8 Sep 2020 18:16:39 +0200 (CEST) Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?Transportstyrelsens_f=C3=B6rslag_om_klim?= =?utf-8?q?atdifferentierade_start-_och_landningsavgifter_p=C3=A5_remiss?= In-Reply-To: <038fc00b4086461982a51c0082cdea55@chalmers.se> References: <115421352.630636.1599554720065@webmail.surftown.com> <02797ace9e1b41818347135ad23ab401@exdb06.ug.kth.se> <038fc00b4086461982a51c0082cdea55@chalmers.se> Message-ID: <800402172.619400.1599581800002@webmail.surftown.com> 1. Jag tycker inte vi i ett remissvar behöver ge svaren. Viktigare är att peka på svagheter i utredningen, saker som borde utredas. Vi borde kunna föreslå att man prövar konceptet över/respektive under 8 000 meter utan att för den skull ha någon bestämd uppfattning. 2. Beträffande CO2-utsläpp som sker inom EES så tycker jag att utsläppshandeln fångar detta tillräckligt bra för att man beträffande dessa destinationer inte ska behöva hantera denna parameter med start- och landningsavgifter. Knepigare kan bli att parera för negativa nettoeffekter beträffande flyg till/från destinationer utanför EES om man inför ett system som uppmuntrar till flygning på lägre nivåer - fast uppriktigt sagt kan jag inte föreställa mig att Thailandsflyget skulle ändra sina flyghöjder på grund av flygplatsavgiften i Sverige. Däremot skulle vi få ett visst litet prisincitament mot långväga flyg. Jag börjar skissa på ett yttrande som vi kan bolla. Magnus > Den den 8 september 2020 klockan 16:32 skrev Jörgen Larsson : > > > För min del så tror jag det är enklast att vara med som individuell forskare, att få det till Chalmers officiella remissyttrande tror jag inte att jag orkar med. Möjligtvis så kan jag fråga om Tomas Grönstedt vill skriva under också. > > En grundläggande fråga är om kunskaperna kring höghöjdseffekterna är tillräckliga för att över huvud taget använda som differentiering av styrmedel. I vissa fall kan det ju styra så att CO2 utsläpp ökar, men i det här fallet så gynnar det ju propellerplan som väl dessutom ofta släpper ut mindre än jet-plan. Eller finns det risk för att det bidrar till ökade CO2-utsläpp? > > Nästa fråga är om vi tycker att t ex andel av flygsträcka som är över 8000 m är en tillräckligt robust grund för att differentiering. > > Jörgen > > -----Ursprungligt meddelande----- > Från: Vinnovaflyg För Jonas Åkerman > Skickat: den 8 september 2020 12:01 > Till: Magnus Nilsson ; vinnovaflyg at lists.chalmers.se > Ämne: Re: [Vinnovaflyg] Transportstyrelsens förslag om klimatdifferentierade start- och landningsavgifter på remiss > > Hej Magnus/alla > Bra att du håller koll! > Spontant (utan betänketid) tycker jag det vore bra om både KTH och Chalmers kunde lämna samma synpunkter, dvs våra, men är osäker på hur KTH (för vår del) ställer sig till icke-obligatoriska remisssvar. > Jag kan kolla med Göran Finnveden om ni andra tycker det är en bra ide. > Jonas > > -----Original Message----- > From: Vinnovaflyg On Behalf Of Magnus Nilsson > Sent: den 8 september 2020 10:45 > To: vinnovaflyg at lists.chalmers.se > Subject: [Vinnovaflyg] Transportstyrelsens förslag om klimatdifferentierade start- och landningsavgifter på remiss > > Transportstyrelsens förslag om miljöstyrande start- och landningsavgifter sänds nu på remiss. Varken Chalmers eller KTH finns bland de officiella remissinstanserna, men vem som helst är dock fri att lämna synpunkter. > > Det bästa vore om vi som grupp reagerade, men det kanske kräver att ledningarna på KTH och Chalmers kopplas in. Funkar inte det, skriver jag nog ett svar i eget namn, men gärna efter råd från er. > > Rapporten är en väldigt trött produkt som ägnar mycket utrymme åt att fundera på hur man kan differentiera efter olika drivmedel. Den klimatmässigt enklaste och smartaste differentieringen - den mellan turoboprop och jet för att motverka höghöjdseffekter - diskuterar man väldigt kortfattat, och avvisar den med argumentet att styrmedlen måste vara teknikneutrala. I nästa mening föreslår man att elflygplan ska befrias från avgift - vadå teknikneutralitet? I mina ögon gör man en ganska konstig tolkning av begreppet "teknikneutral" när man bortser från att vissa plan aldrig kan orsaka höghöjdseffekter. Detta är bör påpekas, vilket jag är osäker på om andra instanser gör. > > Om man anser det tveksamt att differentiera efter motorteknik (inrikes jetflighter orsakar ju rätt små höghöjdseffekter), skulle man kunna tänka sig att istället på något sätt differentiera efter hur stor del av flygsträckan som ägt rum över 8000 meter, oavsett motorteknik. Tekniskt bökigare, men inte omöjligt. > > Synpunkter? > > https://www.altinget.se/miljo/artikel/tidigare-allians-flygforslag-testar-vingarna > > https://www.regeringen.se/4a4a01/contentassets/09ed791b5a89482bb99e33fdf1e92d2e/remiss-transportstyrelsens-uppdrag-om-miljostyrande-start--och-landningstider > > https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/luftfart/redovisning-regeringsuppdrag-miljostyrande-start-och-landningsavgifter-200630.pdf > > > Magnus Nilsson > > > Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker > > > Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 > magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu > [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) > Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ > -- > Vinnovaflyg mailing list > Vinnovaflyg at lists.chalmers.se > https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/vinnovaflyg > -- > Vinnovaflyg mailing list > Vinnovaflyg at lists.chalmers.se > https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/vinnovaflyg Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ From magnus at nilssonproduktion.se Wed Sep 9 08:29:12 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Wed, 9 Sep 2020 08:29:12 +0200 (CEST) Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?ICAO-webinarium_tisdag_-_v=C3=A4tgashajp?= =?utf-8?q?=3F?= Message-ID: <574600774.620045.1599632952486@webmail.surftown.com> Bifogar Carbon Pulse´s rapportering från tisdagen på det pågående ICAO-seminariet. Vätgasen lyftes kraftfullt av Airbus, som, liksom flygplanstillverkaren ZeroAvia, påstod att vätgasflyget inte skulle ge några problem med contrails/cirrus, vilket jag inte riktigt får ihop. Att ICAO arbetar med en långsiktig strategi som ska antas vid kongressen 2022 nämndes här och där, och verkar vara ett hett diskussionsämne. Chefen för Heathrow argumenterade för att målet bör vara en halvering av flygets utsläpp till 2050 (detta mål har IATA sedan flera år), men konstaterade att på kort sikt, med befintlig flygplansflotta, är SAF, Sustainable Aviation Fuels (oftast biodrivmedel, men det omfattar nog även elektrobränslen) den enda tillgängliga lösningen (för att få ned CO2-utsläppen). Mindre snack om elflyg, hybridflyg än jag hade väntat mig, men var tyngdpunkten hamnade kan ju bero på panelernas sammansättning. David Lee var där också och redovisade kort den artikel Daniel skickade runt förra veckan (bild bifogas). Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: 200909 CP-ICAO-webinarium om vätgas.pdf Type: application/pdf Size: 76467 bytes Desc: inte tillgänglig URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: David Lee.PNG Type: image/png Size: 343829 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Wed Sep 9 11:16:53 2020 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?utf-8?B?SsO2cmdlbiBMYXJzc29u?=) Date: Wed, 9 Sep 2020 09:16:53 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?Transportstyrelsens_f=C3=B6rslag_om_klim?= =?utf-8?q?atdifferentierade_start-_och_landningsavgifter_p=C3=A5_remiss?= In-Reply-To: <800402172.619400.1599581800002@webmail.surftown.com> References: <115421352.630636.1599554720065@webmail.surftown.com> <02797ace9e1b41818347135ad23ab401@exdb06.ug.kth.se> <038fc00b4086461982a51c0082cdea55@chalmers.se> <800402172.619400.1599581800002@webmail.surftown.com> Message-ID: <4f810e3cb3f64fd5ade2a026043b12f4@chalmers.se> Låter klokt /Jörgen -----Ursprungligt meddelande----- Från: Magnus Nilsson Skickat: den 8 september 2020 18:17 Till: Jörgen Larsson Kopia: vinnovaflyg at lists.chalmers.se Ämne: Re: Sv: [Vinnovaflyg] Transportstyrelsens förslag om klimatdifferentierade start- och landningsavgifter på remiss 1. Jag tycker inte vi i ett remissvar behöver ge svaren. Viktigare är att peka på svagheter i utredningen, saker som borde utredas. Vi borde kunna föreslå att man prövar konceptet över/respektive under 8 000 meter utan att för den skull ha någon bestämd uppfattning. 2. Beträffande CO2-utsläpp som sker inom EES så tycker jag att utsläppshandeln fångar detta tillräckligt bra för att man beträffande dessa destinationer inte ska behöva hantera denna parameter med start- och landningsavgifter. Knepigare kan bli att parera för negativa nettoeffekter beträffande flyg till/från destinationer utanför EES om man inför ett system som uppmuntrar till flygning på lägre nivåer - fast uppriktigt sagt kan jag inte föreställa mig att Thailandsflyget skulle ändra sina flyghöjder på grund av flygplatsavgiften i Sverige. Däremot skulle vi få ett visst litet prisincitament mot långväga flyg. Jag börjar skissa på ett yttrande som vi kan bolla. Magnus > Den den 8 september 2020 klockan 16:32 skrev Jörgen Larsson : > > > För min del så tror jag det är enklast att vara med som individuell forskare, att få det till Chalmers officiella remissyttrande tror jag inte att jag orkar med. Möjligtvis så kan jag fråga om Tomas Grönstedt vill skriva under också. > > En grundläggande fråga är om kunskaperna kring höghöjdseffekterna är tillräckliga för att över huvud taget använda som differentiering av styrmedel. I vissa fall kan det ju styra så att CO2 utsläpp ökar, men i det här fallet så gynnar det ju propellerplan som väl dessutom ofta släpper ut mindre än jet-plan. Eller finns det risk för att det bidrar till ökade CO2-utsläpp? > > Nästa fråga är om vi tycker att t ex andel av flygsträcka som är över 8000 m är en tillräckligt robust grund för att differentiering. > > Jörgen > > -----Ursprungligt meddelande----- > Från: Vinnovaflyg För Jonas Åkerman > Skickat: den 8 september 2020 12:01 > Till: Magnus Nilsson ; vinnovaflyg at lists.chalmers.se > Ämne: Re: [Vinnovaflyg] Transportstyrelsens förslag om klimatdifferentierade start- och landningsavgifter på remiss > > Hej Magnus/alla > Bra att du håller koll! > Spontant (utan betänketid) tycker jag det vore bra om både KTH och Chalmers kunde lämna samma synpunkter, dvs våra, men är osäker på hur KTH (för vår del) ställer sig till icke-obligatoriska remisssvar. > Jag kan kolla med Göran Finnveden om ni andra tycker det är en bra ide. > Jonas > > -----Original Message----- > From: Vinnovaflyg On Behalf Of Magnus Nilsson > Sent: den 8 september 2020 10:45 > To: vinnovaflyg at lists.chalmers.se > Subject: [Vinnovaflyg] Transportstyrelsens förslag om klimatdifferentierade start- och landningsavgifter på remiss > > Transportstyrelsens förslag om miljöstyrande start- och landningsavgifter sänds nu på remiss. Varken Chalmers eller KTH finns bland de officiella remissinstanserna, men vem som helst är dock fri att lämna synpunkter. > > Det bästa vore om vi som grupp reagerade, men det kanske kräver att ledningarna på KTH och Chalmers kopplas in. Funkar inte det, skriver jag nog ett svar i eget namn, men gärna efter råd från er. > > Rapporten är en väldigt trött produkt som ägnar mycket utrymme åt att fundera på hur man kan differentiera efter olika drivmedel. Den klimatmässigt enklaste och smartaste differentieringen - den mellan turoboprop och jet för att motverka höghöjdseffekter - diskuterar man väldigt kortfattat, och avvisar den med argumentet att styrmedlen måste vara teknikneutrala. I nästa mening föreslår man att elflygplan ska befrias från avgift - vadå teknikneutralitet? I mina ögon gör man en ganska konstig tolkning av begreppet "teknikneutral" när man bortser från att vissa plan aldrig kan orsaka höghöjdseffekter. Detta är bör påpekas, vilket jag är osäker på om andra instanser gör. > > Om man anser det tveksamt att differentiera efter motorteknik (inrikes jetflighter orsakar ju rätt små höghöjdseffekter), skulle man kunna tänka sig att istället på något sätt differentiera efter hur stor del av flygsträckan som ägt rum över 8000 meter, oavsett motorteknik. Tekniskt bökigare, men inte omöjligt. > > Synpunkter? > > https://www.altinget.se/miljo/artikel/tidigare-allians-flygforslag-testar-vingarna > > https://www.regeringen.se/4a4a01/contentassets/09ed791b5a89482bb99e33fdf1e92d2e/remiss-transportstyrelsens-uppdrag-om-miljostyrande-start--och-landningstider > > https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/luftfart/redovisning-regeringsuppdrag-miljostyrande-start-och-landningsavgifter-200630.pdf > > > Magnus Nilsson > > > Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker > > > Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 > magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu > [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) > Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ > -- > Vinnovaflyg mailing list > Vinnovaflyg at lists.chalmers.se > https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/vinnovaflyg > -- > Vinnovaflyg mailing list > Vinnovaflyg at lists.chalmers.se > https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/vinnovaflyg Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ From kamb at kth.se Wed Sep 9 13:38:35 2020 From: kamb at kth.se (Anneli Kamb) Date: Wed, 9 Sep 2020 11:38:35 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?ICAO-webinarium_tisdag_-_v=C3=A4tgashajp?= =?utf-8?q?=3F?= In-Reply-To: <574600774.620045.1599632952486@webmail.surftown.com> References: <574600774.620045.1599632952486@webmail.surftown.com> Message-ID: Jag lyssnade också på delar igår, varierad relevans för oss. För vätgas så tror jag de syftade till att använda bränsleceller. Allt ska enligt uppgift spelas in och göras tillgängligt online, så vi kan ju tipsa om bra sessions i efterhand. T.ex. kan Lees korta presentation vara intressant att lyssna på. /Anneli ?On 2020-09-09, 08:29, "Vinnovaflyg on behalf of Magnus Nilsson" wrote: Bifogar Carbon Pulse´s rapportering från tisdagen på det pågående ICAO-seminariet. Vätgasen lyftes kraftfullt av Airbus, som, liksom flygplanstillverkaren ZeroAvia, påstod att vätgasflyget inte skulle ge några problem med contrails/cirrus, vilket jag inte riktigt får ihop. Att ICAO arbetar med en långsiktig strategi som ska antas vid kongressen 2022 nämndes här och där, och verkar vara ett hett diskussionsämne. Chefen för Heathrow argumenterade för att målet bör vara en halvering av flygets utsläpp till 2050 (detta mål har IATA sedan flera år), men konstaterade att på kort sikt, med befintlig flygplansflotta, är SAF, Sustainable Aviation Fuels (oftast biodrivmedel, men det omfattar nog även elektrobränslen) den enda tillgängliga lösningen (för att få ned CO2-utsläppen). Mindre snack om elflyg, hybridflyg än jag hade väntat mig, men var tyngdpunkten hamnade kan ju bero på panelernas sammansättning. David Lee var där också och redovisade kort den artikel Daniel skickade runt förra veckan (bild bifogas). Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ From jonas.nassen at chalmers.se Tue Sep 22 08:50:53 2020 From: jonas.nassen at chalmers.se (=?utf-8?B?Sm9uYXMgTsOkc3PDqW4=?=) Date: Tue, 22 Sep 2020 06:50:53 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] Airbus hydrogen Message-ID: 2035? Airbus has revealed three concepts for the world?s first zero-emission commercial aircraft which could enter service by 2035. These concepts each represent a different approach to achieving zero-emission flight, exploring various technology pathways and aerodynamic configurations https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2020/09/airbus-reveals-new-zeroemission-concept-aircraft.html /Jonas From magnus at nilssonproduktion.se Tue Sep 22 14:10:28 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Tue, 22 Sep 2020 14:10:28 +0200 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?Kommissionen_r=C3=A4knar_med_att_EU-flyg?= =?utf-8?b?ZXRzIHV0c2zDpHBwIHNrYSDDtmth?= Message-ID: <00ae73996be4ce05f71bbec3036c3382@nilssonproduktion.se> Detta är en sammanfattning av de olika utsläppsscenarier EU-kommissionen har granskat som underlag för sin rekommendation förra veckan att höja målsättningen för 2030 från minus 40 till minus 55 procent. Den enda sektor som väntas öka sina utsläpp i alla scenarier är "Intra EU aviation & navigation". Har inte sett någon uppdelning mellan aviation" och "navigation", men har svårt att föreställa mig att intra-EU-sjöfartens utsläpp kommer att förändras nämnvärt. Höghöjdseffekter finns, såvitt jag förstår, överhuvudtaget inte med i analysen. Magnus -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: 1396498b.png Type: image/png Size: 52564 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From magnus at nilssonproduktion.se Wed Sep 23 12:44:06 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Wed, 23 Sep 2020 12:44:06 +0200 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?Nytt_f=C3=B6rslag_om_flygtrafikkontroll_?= =?utf-8?q?-_nu_med_klimat-twitch?= Message-ID: <71a5462e3d35d1b9a80c51ca3ca1d1e9@nilssonproduktion.se> Igår publicerade kommissionen sitt nygamla förslag om en "Single European Sky". Tanken är att bryta upp nuvarande uppdelning av luftrummet och göra flygkontrollen mera samordnad. På så sätt ska man kunna utnyttja luftrummet mera effektivt, rakare flygvägar etc. Förslaget berör inte bara EU-länderna utan hela ECAC, vilket inkluderar alla europeiska länder (även Turkiet) utom Ryssland och Belarus. Teoretiskt påstås nuvarande flygtrafik inom ECAC kunna genomföras med 6 procent lägre bränsleförbrukning (och utsläpp). I förslaget finns följande passus som öppnar för att differentiera både en route- och gemensamma flygplatsavgifter på ett sätt som styr mot minskad miljöbelastning: "5. Charges shall be modulated to encourage air navigation service providers, airports and airspace users to support improvements in environmental performance, or service quality such as increased use of sustainable alternative fuels, increased capacity, reduced delays and sustainable development, while maintaining an optimum safety level, in particular for implementing the European ATM Master Plan. The modulation shall consist of financial advantages or disadvantages and shall be revenue neutral for air traffic service providers.'. https://ec.europa.eu/transport/modes/air/news/2020-09-22-ses-more-sustainable-and-resilient-air-traffic-management_en?utm_source=POLITICO.EU&utm_campaign=3d6006c8bd-EMAIL_CAMPAIGN_2020_09_22_01_51&utm_medium=email&utm_term=0_10959edeb5-3d6006c8bd-189710081 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=SWD:2020:187:FIN&qid=1600857682997&from=SV Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jonas.akerman at abe.kth.se Wed Sep 23 14:25:16 2020 From: jonas.akerman at abe.kth.se (=?utf-8?B?Sm9uYXMgw4VrZXJtYW4=?=) Date: Wed, 23 Sep 2020 12:25:16 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?Nytt_f=C3=B6rslag_om_flygtrafikkontroll_?= =?utf-8?q?-_nu_med_klimat-twitch?= In-Reply-To: <71a5462e3d35d1b9a80c51ca3ca1d1e9@nilssonproduktion.se> References: <71a5462e3d35d1b9a80c51ca3ca1d1e9@nilssonproduktion.se> Message-ID: <920196104ca34ec4a1c68a1c771b75c0@exdb06.ug.kth.se> Bra ambitioner. Dock, man har ju jobbat med detta i många år redan och så här har det gått: The initiative Single European Sky launched in 1999 aims to improve the performance of air traffic management. The result has, however, so far been modest. Between 2009 and 2016 the horizontal direct en-route extension (compared to minimum distance) decreased from 5.03% to 4.82% (https://www.europarl.europa.eu/factsheets/en/sheet/133/air-transport-single-european-sky) Jonas From: Vinnovaflyg On Behalf Of magnus at nilssonproduktion.se Sent: den 23 september 2020 12:44 To: vinnovaflyg at lists.chalmers.se Subject: [Vinnovaflyg] Nytt förslag om flygtrafikkontroll - nu med klimat-twitch Igår publicerade kommissionen sitt nygamla förslag om en "Single European Sky". Tanken är att bryta upp nuvarande uppdelning av luftrummet och göra flygkontrollen mera samordnad. På så sätt ska man kunna utnyttja luftrummet mera effektivt, rakare flygvägar etc. Förslaget berör inte bara EU-länderna utan hela ECAC, vilket inkluderar alla europeiska länder (även Turkiet) utom Ryssland och Belarus. Teoretiskt påstås nuvarande flygtrafik inom ECAC kunna genomföras med 6 procent lägre bränsleförbrukning (och utsläpp). I förslaget finns följande passus som öppnar för att differentiera både en route- och gemensamma flygplatsavgifter på ett sätt som styr mot minskad miljöbelastning: "5. Charges shall be modulated to encourage air navigation service providers, airports and airspace users to support improvements in environmental performance, or service quality such as increased use of sustainable alternative fuels, increased capacity, reduced delays and sustainable development, while maintaining an optimum safety level, in particular for implementing the European ATM Master Plan. The modulation shall consist of financial advantages or disadvantages and shall be revenue neutral for air traffic service providers.?. https://ec.europa.eu/transport/modes/air/news/2020-09-22-ses-more-sustainable-and-resilient-air-traffic-management_en?utm_source=POLITICO.EU&utm_campaign=3d6006c8bd-EMAIL_CAMPAIGN_2020_09_22_01_51&utm_medium=email&utm_term=0_10959edeb5-3d6006c8bd-189710081 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=SWD:2020:187:FIN&qid=1600857682997&from=SV Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se www.context.nu Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Mon Sep 28 16:42:32 2020 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Mon, 28 Sep 2020 14:42:32 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?iso-8859-1?q?Natt=E5gsutredningen?= Message-ID: Jonas N och jag har ju planer på att göra en studie om tåg (och kanske buss) semester. Jag har därför grottat ner mig lite i nattågsutredningen från Trafikverket. Gediget! I bifogad ppt har jag klippt in lite intressanta bilder (med mitt nya favoritverktyg Snipping tool). Bifogar också rapporterna. Nåt ni blir förvånade över? /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Recent academic output: * Public support for aviation policy measures in Sweden * Konsumtionens klimatpåverkan - trender, mål, styrmedel (kapitel i denna rapport) * Climate footprint from Swedish residents' air travel. * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country's residents. Climate calculators: * www.travelandclimate.org, www.klimatsmartsemester.se * www.flightemissionmap.org E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: Nattågstrafik till Eruopa Slutrapport.pdf Type: application/pdf Size: 5057712 bytes Desc: Nattågstrafik till Eruopa Slutrapport.pdf URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: Nattåg underlsgsrapport Marknadsanalys.pdf Type: application/pdf Size: 1740349 bytes Desc: Nattåg underlsgsrapport Marknadsanalys.pdf URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: Nattåg underlagsrapport marknad och ekonomi.pdf Type: application/pdf Size: 5131618 bytes Desc: Nattåg underlagsrapport marknad och ekonomi.pdf URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: Nattågsutredningen.pptx Type: application/vnd.openxmlformats-officedocument.presentationml.presentation Size: 1745805 bytes Desc: Nattågsutredningen.pptx URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Tue Sep 29 08:59:05 2020 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Tue, 29 Sep 2020 06:59:05 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?iso-8859-1?q?v=E4tgasflyg?= Message-ID: Lite mer om Airbus planer https://www.greenaironline.com/news.php?viewStory=2729 Deras propellervariant kan väl inte gå så högt att det blir några höghöjdseffekter? De påstår också att de kan få 40% lägre direkta CO2-utsläpp. 2025 ska en prototyp vara framme och de tror de kan börja bygga 2030. /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Recent academic output: * Public support for aviation policy measures in Sweden * Konsumtionens klimatpåverkan - trender, mål, styrmedel (kapitel i denna rapport) * Climate footprint from Swedish residents' air travel. * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country's residents. Climate calculators: * www.travelandclimate.org, www.klimatsmartsemester.se * www.flightemissionmap.org E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From kamb at kth.se Tue Sep 29 11:54:44 2020 From: kamb at kth.se (Anneli Kamb) Date: Tue, 29 Sep 2020 09:54:44 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] Testa elflyg Message-ID: <8C879066-367F-49AF-A75C-711874583796@kth.se> Hej! På torsdag har jag blivit inbjuden att få åka elflyg (om vädret tillåter). Det är inom projektet Green flyway i Östersund https://greenflyway.se Någon som vill skicka med en fråga till piloter/leverantörer? Med vänlig hälsning, Anneli -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: