[Vinnovaflyg] Elflyg på östersunds flygplats

Anneli Kamb kamb at kth.se
Ons Okt 7 14:03:02 CEST 2020

Hej!

I torsdags fick jag äran att flyga med elflygplan på Östersunds flygplats. Eftersom jag aldrig har suttit i ett segelflygplan innan var det en ganska otrolig upplevelse jämfört med kommersiella flygplan, kanske kan liknas med att åka segelbåt jämfört finlandsfärja. Flygplanet var en det tjeckiskregistrerade U-15E electric Phinix https://greenflyway.se/test_arena/phinix-case-study.html

Här är en liten film från min flygtur. Lägg märke till att propellern är avstängd i slutet = nervkittlande.
https://kth.box.com/s/hfepyehruicdytno3zwhs9tojp2j23bj

I övrigt fick jag inte med mig så värst mycket matnyttigt då jag mest stod och frös på plattan i väntan på min tur. Men har pratat med projektledaren för testarenan för elflygplan, Green flyway här i Östersund, och vi ska höras lite senare här i höst.

Med vänlig hälsning,
Anneli