From kamb at kth.se Tue Nov 3 13:22:42 2020 From: kamb at kth.se (Anneli Kamb) Date: Tue, 3 Nov 2020 12:22:42 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?Svenskarna_resor_67_procent_kortare_str?= =?utf-8?q?=C3=A4cka_efter_corona?= Message-ID: <3E859B00-D0F8-44C6-8110-DBFA37118983@kth.se> Kanske inte så förvånande, men här är lite siffror på förändrade resmönster under sommaren enligt statistik från Booking.com Distansen som svenskarna reste är 67 procent kortare jämfört med förra året, men naturupplevelser i norr och vackra stränder i syd var utmärkande stjärnor sommaren 2020, skriver Booking.com i ett pressmeddelande. Av svenskarnas totala resesträcka mellan den 1 juni och den 31 augusti 2020 var tre femtedelar (62%) (3) inom Sverige, jämfört med endast 11% under samma period 2019. https://news.booking.com/sv-sv/bookingcom-avsloejar-hur-svenskarna-aterupptaeckte-resor-naermare-hemmet-i-sommar/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Tue Nov 10 11:26:14 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Tue, 10 Nov 2020 11:26:14 +0100 Subject: [Vinnovaflyg] Flygaktierna rusar Message-ID: Efter gårdagens besked om ett effektivt coronavaccin i antågande steg flygbolagens aktier som en raket: Easyjet +30 procent IAG (BA, Iberia) +38,75 procent Ryanair +16,16 procent SAS + 25 procent https://www.cityam.com/airline-stocks-soar-on-pfizer-covid-19-vaccine-breakthrough/?utm_source=POLITICO.EU&utm_campaign=3a302e6367-EMAIL_CAMPAIGN_2020_11_10_06_00&utm_medium=email&utm_term=0_10959edeb5-3a302e6367-189710081 Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jonas.akerman at abe.kth.se Tue Nov 10 11:28:27 2020 From: jonas.akerman at abe.kth.se (=?utf-8?B?Sm9uYXMgw4VrZXJtYW4=?=) Date: Tue, 10 Nov 2020 10:28:27 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] Flygaktierna rusar In-Reply-To: References: Message-ID: <69950597f50745019f0d41aa124f3434@exdb06.ug.kth.se> Ja men 30% ökning av nästan noll blir väl inte så mycket ändå? Såg nånstans att Norwegians aktie gått ner 99% senaste året. Jonas From: Vinnovaflyg On Behalf Of magnus at nilssonproduktion.se Sent: den 10 november 2020 11:26 To: vinnovaflyg at lists.chalmers.se Subject: [Vinnovaflyg] Flygaktierna rusar Efter gårdagens besked om ett effektivt coronavaccin i antågande steg flygbolagens aktier som en raket: Easyjet +30 procent IAG (BA, Iberia) +38,75 procent Ryanair +16,16 procent SAS + 25 procent https://www.cityam.com/airline-stocks-soar-on-pfizer-covid-19-vaccine-breakthrough/?utm_source=POLITICO.EU&utm_campaign=3a302e6367-EMAIL_CAMPAIGN_2020_11_10_06_00&utm_medium=email&utm_term=0_10959edeb5-3a302e6367-189710081 Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se www.context.nu Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen ?If the transition will not be just, there will just be no transition.? Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Tue Nov 10 11:41:38 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Tue, 10 Nov 2020 11:41:38 +0100 Subject: [Vinnovaflyg] Flygaktierna rusar In-Reply-To: <69950597f50745019f0d41aa124f3434@exdb06.ug.kth.se> References: <69950597f50745019f0d41aa124f3434@exdb06.ug.kth.se> Message-ID: SAS-aktien kostade i fredags 0,76 kr styck, igår 0,95 kr styck. Många procent. Hur som helst verkar spekulanterna i varje fall igår eftermiddag ha trott på industrins framtid... Magnus 10.11.2020 11:28 skrev Jonas Åkerman: > Ja men 30% ökning av nästan noll blir väl inte så mycket ändå... > > Såg nånstans att Norwegians aktie gått ner 99% senaste året. > > Jonas > > From: Vinnovaflyg On Behalf Of > magnus at nilssonproduktion.se > Sent: den 10 november 2020 11:26 > To: vinnovaflyg at lists.chalmers.se > Subject: [Vinnovaflyg] Flygaktierna rusar > > Efter gårdagens besked om ett effektivt coronavaccin i antågande steg > flygbolagens aktier som en raket: > > Easyjet +30 procent > > IAG (BA, Iberia) +38,75 procent > > Ryanair +16,16 procent > > SAS + 25 procent > > https://www.cityam.com/airline-stocks-soar-on-pfizer-covid-19-vaccine-breakthrough/?utm_source=POLITICO.EU&utm_campaign=3a302e6367-EMAIL_CAMPAIGN_2020_11_10_06_00&utm_medium=email&utm_term=0_10959edeb5-3a302e6367-189710081 > > Magnus Nilsson > Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker > > Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm > Tfn. +46-(0)708-99 66 88 > magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu > www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] > Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och > naturvårdsbloggen [3] > > "If the transition will not be just, there will just be no transition." > Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From kamb at kth.se Tue Nov 10 15:12:48 2020 From: kamb at kth.se (Anneli Kamb) Date: Tue, 10 Nov 2020 14:12:48 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] Flygaktierna rusar In-Reply-To: References: <69950597f50745019f0d41aa124f3434@exdb06.ug.kth.se> Message-ID: <7336BB42-D25F-450C-BBF0-851BFDA30284@kth.se> Pratade senast i lördags med min SAS-pappa om att han skulle köpa SAS-aktier eftersom det var så löjligt låg kurs. Får höra om han hann köpa i måndags morse som han tänkte? /Anneli From: Vinnovaflyg on behalf of "magnus at nilssonproduktion.se" Date: Tuesday, 10 November 2020 at 11:41 To: Jonas Åkerman Cc: "vinnovaflyg at lists.chalmers.se" Subject: Re: [Vinnovaflyg] Flygaktierna rusar SAS-aktien kostade i fredags 0,76 kr styck, igår 0,95 kr styck. Många procent. Hur som helst verkar spekulanterna i varje fall igår eftermiddag ha trott på industrins framtid... Magnus 10.11.2020 11:28 skrev Jonas Åkerman: Ja men 30% ökning av nästan noll blir väl inte så mycket ändå... Såg nånstans att Norwegians aktie gått ner 99% senaste året. Jonas From: Vinnovaflyg On Behalf Of magnus at nilssonproduktion.se Sent: den 10 november 2020 11:26 To: vinnovaflyg at lists.chalmers.se Subject: [Vinnovaflyg] Flygaktierna rusar Efter gårdagens besked om ett effektivt coronavaccin i antågande steg flygbolagens aktier som en raket: Easyjet +30 procent IAG (BA, Iberia) +38,75 procent Ryanair +16,16 procent SAS + 25 procent https://www.cityam.com/airline-stocks-soar-on-pfizer-covid-19-vaccine-breakthrough/?utm_source=POLITICO.EU&utm_campaign=3a302e6367-EMAIL_CAMPAIGN_2020_11_10_06_00&utm_medium=email&utm_term=0_10959edeb5-3a302e6367-189710081 Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se www.context.nu Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Tue Nov 10 17:30:31 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Tue, 10 Nov 2020 17:30:31 +0100 Subject: [Vinnovaflyg] Flygaktierna rusar In-Reply-To: <7336BB42-D25F-450C-BBF0-851BFDA30284@kth.se> References: <69950597f50745019f0d41aa124f3434@exdb06.ug.kth.se> <7336BB42-D25F-450C-BBF0-851BFDA30284@kth.se> Message-ID: Kul - be om lite provision! Magnus 10.11.2020 15:12 skrev Anneli Kamb: > Pratade senast i lördags med min SAS-pappa om att han skulle köpa > SAS-aktier eftersom det var så löjligt låg kurs. Får höra om han hann > köpa i måndags morse som han tänkte... > > /Anneli > > From: Vinnovaflyg on behalf of > "magnus at nilssonproduktion.se" > Date: Tuesday, 10 November 2020 at 11:41 > To: Jonas Åkerman > Cc: "vinnovaflyg at lists.chalmers.se" > Subject: Re: [Vinnovaflyg] Flygaktierna rusar > > SAS-aktien kostade i fredags 0,76 kr styck, igår 0,95 kr styck. Många > procent. > > Hur som helst verkar spekulanterna i varje fall igår eftermiddag ha > trott på industrins framtid... > > Magnus > > 10.11.2020 11:28 skrev Jonas Åkerman: > >> Ja men 30% ökning av nästan noll blir väl inte så mycket ändå... >> >> Såg nånstans att Norwegians aktie gått ner 99% senaste året. >> >> Jonas >> >> From: Vinnovaflyg On Behalf Of >> magnus at nilssonproduktion.se >> Sent: den 10 november 2020 11:26 >> To: vinnovaflyg at lists.chalmers.se >> Subject: [Vinnovaflyg] Flygaktierna rusar >> >> Efter gårdagens besked om ett effektivt coronavaccin i antågande steg >> flygbolagens aktier som en raket: >> >> Easyjet +30 procent >> >> IAG (BA, Iberia) +38,75 procent >> >> Ryanair +16,16 procent >> >> SAS + 25 procent >> >> https://www.cityam.com/airline-stocks-soar-on-pfizer-covid-19-vaccine-breakthrough/?utm_source=POLITICO.EU&utm_campaign=3a302e6367-EMAIL_CAMPAIGN_2020_11_10_06_00&utm_medium=email&utm_term=0_10959edeb5-3a302e6367-189710081 >> >> Magnus Nilsson >> Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker >> >> Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 >> Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 >> magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu >> www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] >> Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och >> naturvårdsbloggen [3] >> >> "If the transition will not be just, there will just be no >> transition." >> Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From kamb at kth.se Mon Nov 16 16:39:37 2020 From: kamb at kth.se (Anneli Kamb) Date: Mon, 16 Nov 2020 15:39:37 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] FW: Announcing the speakers for the ICAO Aviation Green Recovery Seminar In-Reply-To: References: Message-ID: <0A97A7C1-68A8-43AB-BEBF-7CFC47627BD3@kth.se> Kanske kan vara av intresse. /Anneli From: ICAO Events Reply to: ICAO Events Date: Monday, 16 November 2020 at 16:31 To: Anneli Kamb Subject: Announcing the speakers for the ICAO Aviation Green Recovery Seminar View this email in your browser [https://mcusercontent.com/bc8917a84944d4e1fcc1c4810/images/935333f7-4c07-4eb2-accf-aef5603c5da7.jpg] [https://mcusercontent.com/bc8917a84944d4e1fcc1c4810/images/733e3388-6580-4021-829a-fd9109eb7301.jpg] The ICAO Aviation Green Recovery Seminar offers a holistic view of the potential opportunities for aviation to take concrete measures to reduce its emissions footprint, as it seeks to ?build back better?. To participate in the ICAO Aviation Green Recovery Seminar: * Register for the virtual event from 23 to 24 November 2020 * Exhibit your work virtually * Share these details with your colleagues, partner organizations, and alma mater MEET THE SPEAKERS [https://mcusercontent.com/bc8917a84944d4e1fcc1c4810/images/de9634b0-b2e5-4780-9761-4a384de3e290.png] Michael Gill Executive Director, Air Transport Action Group (ATAG) [https://mcusercontent.com/bc8917a84944d4e1fcc1c4810/images/8a90df48-9afa-4392-8720-f2eed5ff187f.png] Hélène Galy Willis Research Network Director, Willis Towers Watson [https://mcusercontent.com/bc8917a84944d4e1fcc1c4810/images/8c5fc273-01a1-4ef8-bbc7-7da2c53b30be.png] Mark Radka Chief, Energy and Climate Branch, Economy Division, United Nations Environment Programme [https://mcusercontent.com/bc8917a84944d4e1fcc1c4810/images/d81f03e5-7605-4522-bcf4-15473ba31085.png] Julie Kitcher Executive Vice President Communications and Corporate Affairs, Airbus [https://mcusercontent.com/bc8917a84944d4e1fcc1c4810/images/df4a1856-9a28-497f-8039-1abbfa807246.png] Bruno Vandemeulebroecke Deputy Global Logistics Cluster Coordinator, World Food Programme (WFP) [https://mcusercontent.com/bc8917a84944d4e1fcc1c4810/images/5f53f245-603a-464c-956b-1a3cd152e8b0.png] Younes Moumen Chief Technology Officer, ATLAN Space New ?Navigating CORSIA ? A guide to the scheme?s design and implementation? videos are available on ICAO TV to facilitate understanding of Carbon Offsetting Scheme for International Aviation (CORSIA) REGISTER NOW If you have further questions, please contact officeenv at icao.int [https://mcusercontent.com/bc8917a84944d4e1fcc1c4810/images/3b9b9872-2a81-4982-b69d-d29858c5c6c8.jpg] [Twitter] [Facebook] [Website] [LinkedIn] [Instagram] International Civil Aviation Organization 999 Robert-Bourassa Boulevard, H3C 5H7, Montréal, Quebec, Canada You can update your preferences or unsubscribe from this list. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Mon Nov 16 17:29:09 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Mon, 16 Nov 2020 17:29:09 +0100 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?NL_inf=C3=B6r_flygskatt_vid_=C3=A5rsskif?= =?utf-8?q?tet?= Message-ID: <30bca3c523230b73f99cd96ff239807c@nilssonproduktion.se> https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/11/13/wijziging-wetsvoorstel-vliegbelasting-naar-raad-van-state?utm_source=POLITICO.EU&utm_campaign=92906c5f1d-EMAIL_CAMPAIGN_2020_11_16_06_00&utm_medium=email&utm_term=0_10959edeb5-92906c5f1d-189710081 Nederländerna kommer vid årsskiftet att införa en flygskatt på 7,45 euro per passagerare, uppenbarligen utan differentiering. Väntas dra in 200 miljoner euro per år. NL har tidigare drivit på för en flygbränsleskatt. Möjligen indikerar beslutet om en passagerarskatt att tanken på en flygbränsleskatt övergivits. Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Tue Nov 17 14:04:44 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Tue, 17 Nov 2020 14:04:44 +0100 Subject: [Vinnovaflyg] Fwd: Webinar invitation - Aviation & Covid: towards a green recovery? - 01/12/2020 In-Reply-To: References: Message-ID: <659f9f4aa26d33f6f7af4d08f7a20bad@nilssonproduktion.se> 1 december ordnar T&E och Carbon Market Watch ett intressant seminarium där man ska diskutera ekonomiska klimatstyrmedel för flyget men där EASA även redovisar den rapport om icke-CO2 som man gjort på kommissionens uppdrag och som man inom några dagar kommer att offentliggöra. Magnus -------- Ursprungligt meddelande -------- ÄMNE: Webinar invitation - Aviation & Covid: towards a green recovery? - 01/12/2020 DATUM: 17.11.2020 13:59 AVSÄNDARE: Transport & Environment MOTTAGARE: Webinar invitation View in your browser [1] AVIATION & COVID: TOWARDS A GREEN RECOVERY? 01/12/2020 10:30-12:15 CET Dear Madam, Sir, The world is facing both a health and a climate crisis. The aviation sector is particularly affected by the pandemic due to travel restrictions and drop in demand. The sector, a major source of greenhouse gas pollution, has been largely shielded from climate-related regulations but this situation might shift over the coming months. As part of its Green Deal agenda, the European Union will soon review major climate policies covering aviation, such as the EU carbon market, alternative fuels and the energy taxation directive. Carbon Market Watch and Transport & Environment are delighted to invite you to join this discussion with experts and policymakers on ways to ensure that the aviation sector embarks on a more sustainable path and does its share to support a green recovery. Programme: Welcome by Carbon Market Watch Introduction: _The aviation sector before and during the covid-19 pandemic_ by Stefan Gössling, Lund University Session 1: _Pricing carbon for aviation in Europe_ * Presentation by Aki Kachi, NewClimate Institute * Response by Beatriz Yordi, European Commission DG Clima and MEP Jytte Guteland (tbc), and followed by a Q&A Session 2: _Sustainable aviation fuels: the solution to aviation's climate problem?_ * Presentation by Jo Howes, E4Tech followed by a Q&A Session 3: Non-CO2 - _time to act_ * Presentation by Steve Arrowsmith, EASA followed by a Q&A Concluding remarks by Transport & Environment Click here to register [2] This email has been forwarded to you and you would like to receive our next alerts? Click here [3]. Follow T&E news on: [4] [5] [6] [7] Click here to update your preferences or to unsubscribe [8] [9] You are receiving this email because of your interest in sustainable transport. Our mailing address is: Transport & Environment 18 Square de Meeûs Brussels 1050 Belgium Add us to your address book [10] Want to change how you receive these emails? You can update your preferences [8] or unsubscribe from this list [11] Links: ------ [1] https://mailchi.mp/transportenvironment.org/webinar-invitation-aviation-covid-towards-a-green-recovery-01122020?e=6aa36c1f8f [2] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/track/click?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=9172d942d0&e=6aa36c1f8f [3] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/track/click?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=381b08ddf5&e=6aa36c1f8f [4] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/track/click?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=5787852a89&e=6aa36c1f8f [5] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/track/click?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=06397a9750&e=6aa36c1f8f [6] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/track/click?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=d9d169d1c5&e=6aa36c1f8f [7] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/track/click?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=aea7bed5aa&e=6aa36c1f8f [8] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/profile?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=50e72c3d00&e=6aa36c1f8f [9] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/track/click?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=32b5b2b9b6&e=6aa36c1f8f [10] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/vcard?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=50e72c3d00 [11] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/unsubscribe?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=50e72c3d00&e=6aa36c1f8f&c=6c1fecdeac -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Fri Nov 20 17:42:59 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Fri, 20 Nov 2020 17:42:59 +0100 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?STOPPA_PRESSARNA!_Kommissionens_non-CO2-?= =?utf-8?q?rapport_klar_-_offentligg=C3=B6rs_ut_n=C3=A4sta_vecka?= Message-ID: Kom för ett par dagar sedan över den rapport om höghöjdseffekter som kommissionen enligt utsläppshandelsdirektivet skulle ha levererat vid förra nyåret (bifogas). Var vänliga och sprid dokumentet med viss försiktighet. Det lär ska bli offentligt under kommande vecka. Mitt omdöme: Otroligt bra, gediget och läsvärt dokument - bra att de väntade med utgivningen! Snabbintryck: Man vet mycket mera om detta än vad jag har förstått. Att åtgärda är sannerligen inte enkelt, bl a helt enkelt därför att minskad klimatpåverkan från en faktor ofta förvärrar en annan. Men det finns en hel del inom räckhåll. Jag utgår från att regeringen och myndigheterna kommer att höra med oss om förslagen, så vi har nog goda skäl att läsa noggrant. Nedan några noteringar från läsningen. Magnus ------------------------------------------------------------------------ Om marknära ozon minskar kan flygets NOx-utsläpp gå från att förstärka till att begränsa växthuseffekten. Contrails kyler vid gryning och skymning! GWP* förordas - ger i nuläget en totalpåverkan 3 ggr CO2-effekten! Någon form av "NOx penalty" skulle behövas för att motverka att flygbolagen undviker CO2-utsläpp till priset av ökade NOx-utsläpp. Liknande motsättning mellan mindre NOx / lägre förbränningspartikelbildning. Osäkerheten kring val av rätt metrics är avgörande hinder för att kunna optimera mellan faktorer i konflikt. Att bara gå på GWP100 (som inom EU ETS) är sannolikt att i hög grad lura sig själv. De (stora) flygplan (med stora motorer som drivs under högre tryck och högre temperaturer, dvs. relativt låg specifik energianvändning och CO2-utsläpp) som utnyttjas för interkontinentalflyget har sannolikt större specifika NOx-utsläpp under cruise än de (mindre) flygplan (med mindre motorer som drivs under lägre tryck och vid lägre temperaturer dvs. högre specifik bränsleanvändning och CO2-utsläpp) som används för kortare distanser. Tydlig illustration till hur CO2-anknutna styrmedel kan trigga ökade NOx-utsläpp. Aromathalten i flygbränsle avgörande för partikelbildningen och därmed contrails/cirrus. ASTM-standard för flygbränsle max 25% aromater. Aromathalterna lägre i SAF (Sustainable Aviation Fuels) - därav lägre partikelbildning och lägre bildning av contrails/cirrus av bl a biojet. En miniminivå på 8 % bestämd för SAF av säkerhetsskäl rel. äldre flygplan, inkl militärflyg. Oklart hur hög aromathalten i soppan normalt är. EU kan inte ha egen aromatnorm, men ekonomiska incitament för lägre halter en möjlighet - beakta dock militärflygets behov. Planerade kvot-/reduktionsplikten inom EU skulle bidra till lägre aromathalt - minskad partikelbildning. Icke-linjära samband - eskalerande effekt på radiative forcing-reduktion vid fallande partikelbildning (skulle kunna förklaras av att sannolikheten för hopklumpning minskar mera än antalet partiklar). MEN - vid låga partikelhalter kan bildningen av iskristaller bli högre än vid något högre partikelhalter! Ice-supersaturated areas normalt inte mer än 2-300 meter tjocka - att undvika dem kräver inte jättemycket längre flygsträckor. Rapporten gör stor sak av att undvikande av Ice-supersaturated areas innebär "fuel penalty", dvs högre CO2-utsläpp. Man noterar dock inte att i utsläppshandelssystem med vattensängseffekt (som för flyget inom EU ETS) påverkas inte de totala utsläppen inom systemet av om flygets CO2-utsläpp ökar. Samma skulle gälla för Corsia-flygningar, förutsatt att kompensationsåtgärderna är seriösa, liksom om man använder 100% klimatneutralt bränsle. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: 200917_Updated analysis of the non-CO2 climate impact of aviation_Final ...-1.pdf Type: application/pdf Size: 6991801 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From daniel.johansson at chalmers.se Tue Nov 24 10:25:10 2020 From: daniel.johansson at chalmers.se (Daniel Johansson) Date: Tue, 24 Nov 2020 09:25:10 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?windows-1252?q?STOPPA_PRESSARNA!_Kommissionens_n?= =?windows-1252?q?on-CO2-rapport_klar_-_offentligg=F6rs_ut_n=E4sta_vecka?= In-Reply-To: References: Message-ID: <6d1ad6d876c945928e608781462ce6dc@chalmers.se> Stort Tack Magnus, Spännande. Notera dock att GWP* är en helt annat typ av metrik än GWP, GTP etc och passar inte för skatter, handelssystem, enskilda avvägningar om ett flyg att ta en eller annan rutt utan mer för klimatbedömningar och långsiktiga konsekvenser av olika utvecklingsvägar. Ska försöka läsa ordentligt. Daniel ******************************** Daniel Johansson Associate Professor & Unit Head Division of Physical Resource Theory Department of Space, Earth and Environment Chalmers University of Technology SE-412 96 Göteborg, Sweden ________________________________ From: Vinnovaflyg on behalf of magnus at nilssonproduktion.se Sent: 20 November 2020 17:42 To: vinnovaflyg at lists.chalmers.se Subject: [Vinnovaflyg] STOPPA PRESSARNA! Kommissionens non-CO2-rapport klar - offentliggörs ut nästa vecka Kom för ett par dagar sedan över den rapport om höghöjdseffekter som kommissionen enligt utsläppshandelsdirektivet skulle ha levererat vid förra nyåret (bifogas). Var vänliga och sprid dokumentet med viss försiktighet. Det lär ska bli offentligt under kommande vecka. Mitt omdöme: Otroligt bra, gediget och läsvärt dokument ? bra att de väntade med utgivningen! Snabbintryck: Man vet mycket mera om detta än vad jag har förstått. Att åtgärda är sannerligen inte enkelt, bl a helt enkelt därför att minskad klimatpåverkan från en faktor ofta förvärrar en annan. Men det finns en hel del inom räckhåll. Jag utgår från att regeringen och myndigheterna kommer att höra med oss om förslagen, så vi har nog goda skäl att läsa noggrant. Nedan några noteringar från läsningen. Magnus ------------------------------------------------------------------------ Om marknära ozon minskar kan flygets NOx-utsläpp gå från att förstärka till att begränsa växthuseffekten. Contrails kyler vid gryning och skymning! GWP* förordas - ger i nuläget en totalpåverkan 3 ggr CO2-effekten! Någon form av ?NOx penalty? skulle behövas för att motverka att flygbolagen undviker CO2-utsläpp till priset av ökade NOx-utsläpp. Liknande motsättning mellan mindre NOx / lägre förbränningspartikelbildning. Osäkerheten kring val av rätt metrics är avgörande hinder för att kunna optimera mellan faktorer i konflikt. Att bara gå på GWP100 (som inom EU ETS) är sannolikt att i hög grad lura sig själv. De (stora) flygplan (med stora motorer som drivs under högre tryck och högre temperaturer, dvs. relativt låg specifik energianvändning och CO2-utsläpp) som utnyttjas för interkontinentalflyget har sannolikt större specifika NOx-utsläpp under cruise än de (mindre) flygplan (med mindre motorer som drivs under lägre tryck och vid lägre temperaturer dvs. högre specifik bränsleanvändning och CO2-utsläpp) som används för kortare distanser. Tydlig illustration till hur CO2-anknutna styrmedel kan trigga ökade NOx-utsläpp. Aromathalten i flygbränsle avgörande för partikelbildningen och därmed contrails/cirrus. ASTM-standard för flygbränsle max 25% aromater. Aromathalterna lägre i SAF (Sustainable Aviation Fuels) ? därav lägre partikelbildning och lägre bildning av contrails/cirrus av bl a biojet. En miniminivå på 8 % bestämd för SAF av säkerhetsskäl rel. äldre flygplan, inkl militärflyg. Oklart hur hög aromathalten i soppan normalt är. EU kan inte ha egen aromatnorm, men ekonomiska incitament för lägre halter en möjlighet ? beakta dock militärflygets behov. Planerade kvot-/reduktionsplikten inom EU skulle bidra till lägre aromathalt ? minskad partikelbildning. Icke-linjära samband ? eskalerande effekt på radiative forcing-reduktion vid fallande partikelbildning (skulle kunna förklaras av att sannolikheten för hopklumpning minskar mera än antalet partiklar). MEN - vid låga partikelhalter kan bildningen av iskristaller bli högre än vid något högre partikelhalter! Ice-supersaturated areas normalt inte mer än 2-300 meter tjocka ? att undvika dem kräver inte jättemycket längre flygsträckor. Rapporten gör stor sak av att undvikande av Ice-supersaturated areas innebär ?fuel penalty?, dvs högre CO2-utsläpp. Man noterar dock inte att i utsläppshandelssystem med vattensängseffekt (som för flyget inom EU ETS) påverkas inte de totala utsläppen inom systemet av om flygets CO2-utsläpp ökar. Samma skulle gälla för Corsia-flygningar, förutsatt att kompensationsåtgärderna är seriösa, liksom om man använder 100% klimatneutralt bränsle. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Tue Nov 24 10:33:15 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Tue, 24 Nov 2020 10:33:15 +0100 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?STOPPA_PRESSARNA!_Kommissionens_non-CO2-?= =?utf-8?q?rapport_klar_-_offentligg=C3=B6rs_ut_n=C3=A4sta_vecka?= In-Reply-To: <6d1ad6d876c945928e608781462ce6dc@chalmers.se> References: <6d1ad6d876c945928e608781462ce6dc@chalmers.se> Message-ID: <8eda121d48d08f9e80d2b67940c8371d@nilssonproduktion.se> Vore underbart att någon gång känna att man förstod dessa olika metriker. Låter som en viktig sak att spela in i diskussionen. Magnus 24.11.2020 10:25 skrev Daniel Johansson: > Stort Tack Magnus, > > Spännande. > > Notera dock att GWP* är en helt annat typ av metrik än GWP, GTP etc och > passar inte för skatter, handelssystem, enskilda avvägningar om ett > flyg att ta en eller annan rutt utan mer för klimatbedömningar och > långsiktiga konsekvenser av olika utvecklingsvägar. > > Ska försöka läsa ordentligt. > > Daniel > > ******************************** > Daniel Johansson > Associate Professor & Unit Head > Division of Physical Resource Theory > Department of Space, Earth and Environment > Chalmers University of Technology > SE-412 96 Göteborg, Sweden > > ------------------------- > > From: Vinnovaflyg on behalf of > magnus at nilssonproduktion.se > Sent: 20 November 2020 17:42 > To: vinnovaflyg at lists.chalmers.se > Subject: [Vinnovaflyg] STOPPA PRESSARNA! Kommissionens non-CO2-rapport > klar - offentliggörs ut nästa vecka > > Kom för ett par dagar sedan över den rapport om höghöjdseffekter som > kommissionen enligt utsläppshandelsdirektivet skulle ha levererat vid > förra nyåret (bifogas). Var vänliga och sprid dokumentet med viss > försiktighet. Det lär ska bli offentligt under kommande vecka. > > Mitt omdöme: Otroligt bra, gediget och läsvärt dokument - bra att de > väntade med utgivningen! > > Snabbintryck: Man vet mycket mera om detta än vad jag har förstått. Att > åtgärda är sannerligen inte enkelt, bl a helt enkelt därför att minskad > klimatpåverkan från en faktor ofta förvärrar en annan. Men det finns en > hel del inom räckhåll. > > Jag utgår från att regeringen och myndigheterna kommer att höra med oss > om förslagen, så vi har nog goda skäl att läsa noggrant. > > Nedan några noteringar från läsningen. > > Magnus > > ------------------------------------------------------------------------ > > Om marknära ozon minskar kan flygets NOx-utsläpp gå från att förstärka > till att begränsa växthuseffekten. > > Contrails kyler vid gryning och skymning! > > GWP* förordas - ger i nuläget en totalpåverkan 3 ggr CO2-effekten! > > Någon form av "NOx penalty" skulle behövas för att motverka att > flygbolagen undviker CO2-utsläpp till priset av ökade NOx-utsläpp. > Liknande motsättning mellan mindre NOx / lägre > förbränningspartikelbildning. > > Osäkerheten kring val av rätt metrics är avgörande hinder för att kunna > optimera mellan faktorer i konflikt. Att bara gå på GWP100 (som inom EU > ETS) är sannolikt att i hög grad lura sig själv. > > De (stora) flygplan (med stora motorer som drivs under högre tryck och > högre temperaturer, dvs. relativt låg specifik energianvändning och > CO2-utsläpp) som utnyttjas för interkontinentalflyget har sannolikt > större specifika NOx-utsläpp under cruise än de (mindre) flygplan (med > mindre motorer som drivs under lägre tryck och vid lägre temperaturer > dvs. högre specifik bränsleanvändning och CO2-utsläpp) som används för > kortare distanser. Tydlig illustration till hur CO2-anknutna styrmedel > kan trigga ökade NOx-utsläpp. > > Aromathalten i flygbränsle avgörande för partikelbildningen och därmed > contrails/cirrus. ASTM-standard för flygbränsle max 25% aromater. > Aromathalterna lägre i SAF (Sustainable Aviation Fuels) - därav lägre > partikelbildning och lägre bildning av contrails/cirrus av bl a biojet. > En miniminivå på 8 % bestämd för SAF av säkerhetsskäl rel. äldre > flygplan, inkl militärflyg. Oklart hur hög aromathalten i soppan > normalt är. EU kan inte ha egen aromatnorm, men ekonomiska incitament > för lägre halter en möjlighet - beakta dock militärflygets behov. > Planerade kvot-/reduktionsplikten inom EU skulle bidra till lägre > aromathalt - minskad partikelbildning. > > Icke-linjära samband - eskalerande effekt på radiative > forcing-reduktion vid fallande partikelbildning (skulle kunna förklaras > av att sannolikheten för hopklumpning minskar mera än antalet > partiklar). MEN - vid låga partikelhalter kan bildningen av > iskristaller bli högre än vid något högre partikelhalter! > > Ice-supersaturated areas normalt inte mer än 2-300 meter tjocka - att > undvika dem kräver inte jättemycket längre flygsträckor. Rapporten gör > stor sak av att undvikande av Ice-supersaturated areas innebär "fuel > penalty", dvs högre CO2-utsläpp. Man noterar dock inte att i > utsläppshandelssystem med vattensängseffekt (som för flyget inom EU > ETS) påverkas inte de totala utsläppen inom systemet av om flygets > CO2-utsläpp ökar. Samma skulle gälla för Corsia-flygningar, förutsatt > att kompensationsåtgärderna är seriösa, liksom om man använder 100% > klimatneutralt bränsle. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Tue Nov 24 17:36:27 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Tue, 24 Nov 2020 17:36:27 +0100 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?STOPPA_PRESSARNA!_Kommissionens_non-CO2-?= =?utf-8?q?rapport_klar_-_offentligg=C3=B6rs_ut_n=C3=A4sta_vecka?= In-Reply-To: <6d1ad6d876c945928e608781462ce6dc@chalmers.se> References: <6d1ad6d876c945928e608781462ce6dc@chalmers.se> Message-ID: <454214da1f70159dc009e9b7c7e0060c@nilssonproduktion.se> Nu är EASA-studien publicerad på Kommissionens hemsida: https://ec.europa.eu/clima/news/updated-analysis-non-co2-effects-aviation_en Magnus 24.11.2020 10:25 skrev Daniel Johansson: > Stort Tack Magnus, > > Spännande. > > Notera dock att GWP* är en helt annat typ av metrik än GWP, GTP etc och > passar inte för skatter, handelssystem, enskilda avvägningar om ett > flyg att ta en eller annan rutt utan mer för klimatbedömningar och > långsiktiga konsekvenser av olika utvecklingsvägar. > > Ska försöka läsa ordentligt. > > Daniel > > ******************************** > Daniel Johansson > Associate Professor & Unit Head > Division of Physical Resource Theory > Department of Space, Earth and Environment > Chalmers University of Technology > SE-412 96 Göteborg, Sweden > > ------------------------- > > From: Vinnovaflyg on behalf of > magnus at nilssonproduktion.se > Sent: 20 November 2020 17:42 > To: vinnovaflyg at lists.chalmers.se > Subject: [Vinnovaflyg] STOPPA PRESSARNA! Kommissionens non-CO2-rapport > klar - offentliggörs ut nästa vecka > > Kom för ett par dagar sedan över den rapport om höghöjdseffekter som > kommissionen enligt utsläppshandelsdirektivet skulle ha levererat vid > förra nyåret (bifogas). Var vänliga och sprid dokumentet med viss > försiktighet. Det lär ska bli offentligt under kommande vecka. > > Mitt omdöme: Otroligt bra, gediget och läsvärt dokument - bra att de > väntade med utgivningen! > > Snabbintryck: Man vet mycket mera om detta än vad jag har förstått. Att > åtgärda är sannerligen inte enkelt, bl a helt enkelt därför att minskad > klimatpåverkan från en faktor ofta förvärrar en annan. Men det finns en > hel del inom räckhåll. > > Jag utgår från att regeringen och myndigheterna kommer att höra med oss > om förslagen, så vi har nog goda skäl att läsa noggrant. > > Nedan några noteringar från läsningen. > > Magnus > > ------------------------------------------------------------------------ > > Om marknära ozon minskar kan flygets NOx-utsläpp gå från att förstärka > till att begränsa växthuseffekten. > > Contrails kyler vid gryning och skymning! > > GWP* förordas - ger i nuläget en totalpåverkan 3 ggr CO2-effekten! > > Någon form av "NOx penalty" skulle behövas för att motverka att > flygbolagen undviker CO2-utsläpp till priset av ökade NOx-utsläpp. > Liknande motsättning mellan mindre NOx / lägre > förbränningspartikelbildning. > > Osäkerheten kring val av rätt metrics är avgörande hinder för att kunna > optimera mellan faktorer i konflikt. Att bara gå på GWP100 (som inom EU > ETS) är sannolikt att i hög grad lura sig själv. > > De (stora) flygplan (med stora motorer som drivs under högre tryck och > högre temperaturer, dvs. relativt låg specifik energianvändning och > CO2-utsläpp) som utnyttjas för interkontinentalflyget har sannolikt > större specifika NOx-utsläpp under cruise än de (mindre) flygplan (med > mindre motorer som drivs under lägre tryck och vid lägre temperaturer > dvs. högre specifik bränsleanvändning och CO2-utsläpp) som används för > kortare distanser. Tydlig illustration till hur CO2-anknutna styrmedel > kan trigga ökade NOx-utsläpp. > > Aromathalten i flygbränsle avgörande för partikelbildningen och därmed > contrails/cirrus. ASTM-standard för flygbränsle max 25% aromater. > Aromathalterna lägre i SAF (Sustainable Aviation Fuels) - därav lägre > partikelbildning och lägre bildning av contrails/cirrus av bl a biojet. > En miniminivå på 8 % bestämd för SAF av säkerhetsskäl rel. äldre > flygplan, inkl militärflyg. Oklart hur hög aromathalten i soppan > normalt är. EU kan inte ha egen aromatnorm, men ekonomiska incitament > för lägre halter en möjlighet - beakta dock militärflygets behov. > Planerade kvot-/reduktionsplikten inom EU skulle bidra till lägre > aromathalt - minskad partikelbildning. > > Icke-linjära samband - eskalerande effekt på radiative > forcing-reduktion vid fallande partikelbildning (skulle kunna förklaras > av att sannolikheten för hopklumpning minskar mera än antalet > partiklar). MEN - vid låga partikelhalter kan bildningen av > iskristaller bli högre än vid något högre partikelhalter! > > Ice-supersaturated areas normalt inte mer än 2-300 meter tjocka - att > undvika dem kräver inte jättemycket längre flygsträckor. Rapporten gör > stor sak av att undvikande av Ice-supersaturated areas innebär "fuel > penalty", dvs högre CO2-utsläpp. Man noterar dock inte att i > utsläppshandelssystem med vattensängseffekt (som för flyget inom EU > ETS) påverkas inte de totala utsläppen inom systemet av om flygets > CO2-utsläpp ökar. Samma skulle gälla för Corsia-flygningar, förutsatt > att kompensationsåtgärderna är seriösa, liksom om man använder 100% > klimatneutralt bränsle. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From kamb at kth.se Fri Nov 27 12:17:36 2020 From: kamb at kth.se (Anneli Kamb) Date: Fri, 27 Nov 2020 11:17:36 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?Varannan_svensk_vill_=C3=A4ndra_resm?= =?utf-8?q?=C3=B6nster_efter_pandemin?= Message-ID: <8B0C17A6-4E59-46D2-95A7-F32D460F9BBA@kth.se> Svenskarna tror i alla fall att de kommer att ändra sina resvanor även efter pandemin: Novus: Varannan svensk vill ändra resmönster efter pandemin Nära varannan svensk är redo att ställa om sina resvanor, resa mer sällan och oftare semestra i Sverige efter att pandemins restriktioner hävs. Det visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av Schyst resande. ? Bland de som uppger att de kommer att ställa om till ett hållbarare resande efter pandemin är en majoritet höginkomsttagare ? det vill säga samma kategori som i tidigare studier visat sig stå för den största andelen av reserelaterade utsläpp. https://schystresande.se/artiklar/novus-varannan-svensk-vill-andra-resmonster/ [cid:image001.png at 01D6C4B7.4A93D570] -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.png Type: image/png Size: 203015 bytes Desc: image001.png URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: novus-om-svenskars-resvanor-efter-corona-nov-2020.pdf Type: application/pdf Size: 502830 bytes Desc: novus-om-svenskars-resvanor-efter-corona-nov-2020.pdf URL: From kamb at kth.se Mon Nov 30 14:47:09 2020 From: kamb at kth.se (Anneli Kamb) Date: Mon, 30 Nov 2020 13:47:09 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?SAS_vd_Rickard_Gustafson_blir_ny_IATA-or?= =?utf-8?b?ZGbDtnJhbmRl?= Message-ID: SAS vd Rickard Gustafson blir ny IATA-ordförande Flygets internationella bransch- och industriorganisation IATA, som samlar 290 flygbolag globalt, har i samband med sin årsstämma valt SAS vd Rickard Gustafson till ordförande från 2022, enligt ett pressmeddelande. https://www.travelnews.se/sas/sas-vd-rickard-gustafson-blir-ny-iata-ordforande/?utm_source=rule&utm_medium=email&utm_campaign=torsdag%20morgon%3A%20SAS%20toppar%20Råd%20och%20röns%20nya%20skamlista%2FHaverirapport%3A%20Viking%20Lines%20färja%20på%20grund%20på%20grund%20av%20tekniskt%20fel%2FSAS%20vd%20Rickard%20Gustafson%20blir%20ny%20IATA-ordförande&utm_custom[rm]=154487140 -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: