From magnus at nilssonproduktion.se Sun May 3 16:17:05 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Sun, 3 May 2020 16:17:05 +0200 (CEST) Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?Warren_Buffet_s=C3=A4ljer_sin_flygbolags?= =?utf-8?q?aktier?= Message-ID: <1772325072.283052.1588515425673@webmail.surftown.com> Warren Buffet säljer av sina innehav i de fyra stora amerikanska flygbolagen. I slutet av 2019 ägde han kring 10% i alla de fyra stora: Delta, American, Southwest och United... https://www.theguardian.com/world/2020/may/03/warren-buffett-dumps-us-airline-stocks-saying-world-has-changed-after-covid-19?fbclid=IwAR0hkZWeuzo6wmWWgjN_R1N-FMSOBOCBLeaLab3KgN3Y6YWBDYKNQG6ei0g Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ From magnus at nilssonproduktion.se Tue May 5 14:31:43 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Tue, 5 May 2020 14:31:43 +0200 (CEST) Subject: [Vinnovaflyg] Fwd: Modal shift air - rail In-Reply-To: <5a3014f46f1cdee9c3bbae917285aa27@ariebleijenberg.nl> References: <5a3014f46f1cdee9c3bbae917285aa27@ariebleijenberg.nl> Message-ID: <1633149636.293187.1588681903187@webmail.surftown.com> Bifogar slutversionen av den rapport om hur satsningar på järnväg kan påverka flygande och utsläpp som jag berättade om förra veckan. Magnus > ---------- Originalmeddelande ---------- > Från: Arie Bleijenberg > Till: Arie Bleijenberg Koios > Datum: den 5 maj 2020 at 14:25 > Ämne: Modal shift air - rail > > Dear colleague, > > Enclosed I sent you the report of my recent study into the potential CO2 > reduction from a modal shift from aviation to rail at European level. I > hope this research contributes to effective policies reducing the > environmental impact from aviation. > > Best regards, > > Arie Bleijenberg > Koios strategy Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: 2020 03 Koios Air2Rail def.pdf Type: application/pdf Size: 1214255 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From magnus at nilssonproduktion.se Tue May 5 17:01:19 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Tue, 5 May 2020 17:01:19 +0200 (CEST) Subject: [Vinnovaflyg] DN om flygkrisen Message-ID: <24220407.294266.1588690879500@webmail.surftown.com> Hamnade i DN idag igen... https://www.dn.se/ekonomi/flyget-kan-minska-med-mer-an-tva-tredjedelar-globalt/ Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ From jonas.akerman at abe.kth.se Wed May 6 08:15:40 2020 From: jonas.akerman at abe.kth.se (=?Windows-1252?Q?Jonas_=C5kerman?=) Date: Wed, 6 May 2020 06:15:40 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] DN om flygkrisen In-Reply-To: <24220407.294266.1588690879500@webmail.surftown.com> References: <24220407.294266.1588690879500@webmail.surftown.com> Message-ID: Bra jobbat! Jonas -----Original Message----- From: Vinnovaflyg On Behalf Of Magnus Nilsson Sent: den 5 maj 2020 17:01 To: vinnovaflyg at lists.chalmers.se Subject: [Vinnovaflyg] DN om flygkrisen Hamnade i DN idag igen... https://www.dn.se/ekonomi/flyget-kan-minska-med-mer-an-tva-tredjedelar-globalt/ Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -- Vinnovaflyg mailing list Vinnovaflyg at lists.chalmers.se https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/vinnovaflyg From jorgen.larsson at chalmers.se Wed May 6 08:35:54 2020 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?utf-8?B?SsO2cmdlbiBMYXJzc29u?=) Date: Wed, 6 May 2020 06:35:54 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?VB=3A_Den_globala_opinionen_=C3=A4r_intr?= =?utf-8?q?essant?= In-Reply-To: <8AADC3F4-1622-4B5D-AA5D-A5AF0B3D2D07@chalmers.se> References: <8AADC3F4-1622-4B5D-AA5D-A5AF0B3D2D07@chalmers.se> Message-ID: Fick detta av Kåberger EIB gjorde ju en liknande analys och även där låg kineserna i topp. Min gissning är att de i större utsträckning än personer i andra länder svarar det som de tror att frågeställaren vill höra. Jörgen [cid:21a41773-4da8-47af-8af5-b2a6975b0f2b at chalmers.se] Tomas Kåberger Affiliate Professor of Industrial Energy Policy Chalmers University of Technology Member of the Royal Swedish Academy of Engineering Sciences -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: PastedGraphic-14.png Type: image/png Size: 291630 bytes Desc: PastedGraphic-14.png URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: earth-day-2020-ipsos.pdf Type: application/pdf Size: 1591903 bytes Desc: earth-day-2020-ipsos.pdf URL: From magnus at nilssonproduktion.se Wed May 6 09:04:08 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Wed, 6 May 2020 09:04:08 +0200 (CEST) Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?VB=3A_Den_globala_opinionen_=C3=A4r_intr?= =?utf-8?q?essant?= In-Reply-To: References: <8AADC3F4-1622-4B5D-AA5D-A5AF0B3D2D07@chalmers.se> Message-ID: <1756759121.296119.1588748648145@webmail.surftown.com> Det där med ökat medvetande och idealistiska beteendeförändringar är jag intuitivt skeptisk till. Politikerna älskar det eftersom det innebär att de inte behöver agera... Jo, vi har sett en flygskam-effekt. Den bidrog nog på något sätt till att EU-flygets utsläpp 2019 ökad med bara 1 procent (kan vi slå en forsk på detta inom vårt projekt?). På sikt och kvantitativt verkar det dock väldigt osannolikt att effekterna skulle kunna bli särskilt stora annat än i sådana relationer där det är enkelt att byta till tåg. Magnus > Den den 6 maj 2020 klockan 08:35 skrev Jörgen Larsson : > > > Fick detta av Kåberger > EIB gjorde ju en liknande analys och även där låg kineserna i topp. Min gissning är att de i större utsträckning än personer i andra länder svarar det som de tror att frågeställaren vill höra. > Jörgen > > > > [cid:21a41773-4da8-47af-8af5-b2a6975b0f2b at chalmers.se] > > > > Tomas Kåberger > Affiliate Professor of Industrial Energy Policy > Chalmers University of Technology > > Member of the Royal Swedish Academy of Engineering Sciences > > -- > Vinnovaflyg mailing list > Vinnovaflyg at lists.chalmers.se > https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/vinnovaflyg Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ From anneli.kamb at gu.se Wed May 6 11:05:39 2020 From: anneli.kamb at gu.se (Anneli Kamb) Date: Wed, 6 May 2020 09:05:39 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] DN om flygkrisen In-Reply-To: References: <24220407.294266.1588690879500@webmail.surftown.com> Message-ID: Instämmer! Magnus, vet du om det finns fler utvecklingsprojekt som har stoppats eller skjutits på framtiden, utöver hybridsamarbetet? /Anneli ? On 2020-05-06, 08:15, "Vinnovaflyg on behalf of Jonas Åkerman" wrote: Bra jobbat! Jonas -----Original Message----- From: Vinnovaflyg On Behalf Of Magnus Nilsson Sent: den 5 maj 2020 17:01 To: vinnovaflyg at lists.chalmers.se Subject: [Vinnovaflyg] DN om flygkrisen Hamnade i DN idag igen... https://www.dn.se/ekonomi/flyget-kan-minska-med-mer-an-tva-tredjedelar-globalt/ Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -- Vinnovaflyg mailing list Vinnovaflyg at lists.chalmers.se https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/vinnovaflyg -- Vinnovaflyg mailing list Vinnovaflyg at lists.chalmers.se https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/vinnovaflyg From magnus at nilssonproduktion.se Wed May 6 11:35:35 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Wed, 6 May 2020 11:35:35 +0200 (CEST) Subject: [Vinnovaflyg] DN om flygkrisen In-Reply-To: References: <24220407.294266.1588690879500@webmail.surftown.com> Message-ID: <254887783.297414.1588757735230@webmail.surftown.com> Ingen aning. Ramlade över uppgiften om Airbus och Rolls-Royce, men har inte letat systematiskt. Magnus > Den den 6 maj 2020 klockan 11:05 skrev Anneli Kamb : > > > Instämmer! > Magnus, vet du om det finns fler utvecklingsprojekt som har stoppats eller skjutits på framtiden, utöver hybridsamarbetet? > > /Anneli > ? > > On 2020-05-06, 08:15, "Vinnovaflyg on behalf of Jonas Åkerman" wrote: > > Bra jobbat! > Jonas > > -----Original Message----- > From: Vinnovaflyg On Behalf Of Magnus Nilsson > Sent: den 5 maj 2020 17:01 > To: vinnovaflyg at lists.chalmers.se > Subject: [Vinnovaflyg] DN om flygkrisen > > Hamnade i DN idag igen... > > https://www.dn.se/ekonomi/flyget-kan-minska-med-mer-an-tva-tredjedelar-globalt/ > > > > Magnus Nilsson > > > Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker > > > Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 > magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu > [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) > Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ > -- > Vinnovaflyg mailing list > Vinnovaflyg at lists.chalmers.se > https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/vinnovaflyg > -- > Vinnovaflyg mailing list > Vinnovaflyg at lists.chalmers.se > https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/vinnovaflyg > > Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ From magnus at nilssonproduktion.se Thu May 7 08:59:57 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Thu, 7 May 2020 08:59:57 +0200 (CEST) Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?P=C3=A5_gr=C3=A4nsen_till_priskollaps_f?= =?utf-8?q?=C3=B6r_flygets_utsl=C3=A4ppsr=C3=A4tter?= Message-ID: <16981587.301394.1588834797998@webmail.surftown.com> VARNING. Nu blir det nörd-nytt om flyget. ------------------------ Igår genomfördes två auktioner av utsläppsrätter vid börsen EEX i Leipzig. - Vid den ena såldes de speciella utsläppsrätterna för flyget (EUAA). Pris 17,25 euro per utsläppsrätt. - Vid den andra såldes reguljära utsläppsrätter (EUA, som får utnyttjas för att täcka utsläpp såväl från stationära anläggningar som från flyget). Pris 18,25 euro per styck. https://www.eex.com/en/ (klicka på "Emissions") Det är första gången i utsläppshandelns historia som priset på de bägge typerna av utsläppsrätter skiljer sig. Normalt brukar utgivningen av EUAA inte räcka för att täcka flygbolagens behov, utan flyget går in och "kompletteringsköper" EUA. Vilket leder till att priserna blir de samma för bägge typerna. (2019 gavs det ut ca 38 miljoner nya EUAA, men utsläppet var 68 miljoner ton, vilket betyder att flyget täckte nästan hälften av sina utsläpp med EUA). Att EUAA nu blivit billigare än EUA är rätt extremt. Fram till nyår kan EUAA enbart utnyttjas av flygbolagen, men därefter får de även nyttjas av stationära anläggningar. Det borde betyda att priserna senast från årsskiftet åter blir lika. Bakom prisfallet ligger antagligen att flygbolagen är så desperata i sin jakt på pengar att de (vid sidan av auktionerna) dumpar allt de har i sina garderober på marknaden, inklusive outnyttjade, gratistilldelade utsläppsrätter. Det enda som förhindrar en totala priskollaps är antagligen att en del spekulanter (+ vissa ägare till fasta anläggningar, sannolikt främst kolkraftverk) nu går in och "rea-shoppar" till extrapris. Men även de tvekar uppenbarligen eftersom utsläppen faller även från de stationära anläggningarna (mest industrin), vilket sänker den generella efterfrågan. Det enda som förhindrar den totala priskraschen på EUAA är "the Swedish solution" som innebär att ju mindre som släpps ut, desto fler outnyttjade utsläppsrätter kommer automatiskt att annulleras vid årsskiftet 2023/24. Flygstoppet och den ekonomiska nedgången gör att fler, redan utgivna utsläppsrätter, då kommer att plockas bort från marknaden. Dramatiska tider vi lever i... Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ From anneli.kamb at gu.se Wed May 20 15:15:09 2020 From: anneli.kamb at gu.se (Anneli Kamb) Date: Wed, 20 May 2020 13:15:09 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?Resvaneunders=C3=B6kning?= Message-ID: <7E9C629B-E54E-4E9C-B421-B89A11C3A886@kth.se> Hej FYI så ska gör Trafikanalys en ny resvaneundersökning under åtminstone 2019-2020. Men de ska inte ställa mer utförliga frågor om långväga resande som de tidigare har gjort. ?Den nya undersökningen kommer att fokusera pa? ma?tdagsresandet, det vill sa?ga fra?ga respondenterna hur de rest en given dag. Underso?kningen kommer inte att inneha?lla retrospektiva fra?gor om la?ngva?ga resande under en la?ngre tidsperiod, sa? som tidigare nationella resvaneunderso?kning har gjort. Da? la?ngva?ga resor till sto?rre del a?r sa?llanresor finns det en risk att dessa inte fa?ngas korrekt i en underso?kning som enbart fra?gar om ma?tdagsresande. Trafikanalys ser ett fortsatt utvecklingsbehov vad ga?ller resvanedata, dels vad ga?ller sa?llanresor, dels vad ga?ller nya insamlingsmetoder av data, sa?rskilt med fokus pa? data fra?n mobilna?tet. ? Med vänlig hälsning, Anneli -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: pm2018_10-metodval-for-komande-resvaneundersokningar.pdf Type: application/pdf Size: 774115 bytes Desc: pm2018_10-metodval-for-komande-resvaneundersokningar.pdf URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Wed May 27 12:59:41 2020 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Wed, 27 May 2020 10:59:41 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] VB: Coordinating Chalmers response to the SRIA Clean Aviation In-Reply-To: <898b9d77c08c412a986abd5716427530@chalmers.se> References: <898b9d77c08c412a986abd5716427530@chalmers.se> Message-ID: <3110e705486b40088ce7ead02fa1a7ff@chalmers.se> Hej Här kan man lämna feedback på en forskningsagenda som bl a omfattar vätgasflyg. Finns en rapport om det här: http://www.clean-aviation.eu/files/Clean_Aviation_SRIA_R1_for_public__consultation.pdf /Jörgen Från: Selma Brynolf Skickat: den 27 maj 2020 09:12 Till: Selma Brynolf Kopia: Tomas Grönstedt ; Åsa Valadi Ämne: Coordinating Chalmers response to the SRIA Clean Aviation Dear SVT researchers, The Strategic Research and Innovation Agenda (SRIA) of the proposed Institutionalised Partnership for Clean Aviation has been launched. More information is available on the dedicated site clean-aviation.eu. Stakeholders are invited to comment: https://www.esurveyspro.com/Survey.aspx?id=a9b05d64-c113-4bdf-b417-abf238a9bc03 The two-stage public consultation process consists of a survey-based consultation period lasting for four weeks (until mid-June), followed by a two-week period of reviewing and incorporating feedback received and finalizing the SRIA document. Technology wise the survey is centered around: * Hybrid electric and full electric architectures * Ultra-efficient aircraft architectures * Disruptive technologies to enable hydrogen-powered aircraft Since Chalmers is/has been involved in EU research projects in all three areas we are preparing a written response, including an additional document to be submitted to info at cleanaviation.eu. For instance, we plan to share output on technology roadmapping for hydrogen and ultra-efficient propulsion. The area of advance transport, has asked Tomas Grönstedt (in cc) to coordinate input response from Chalmers researchers. This email is not intended to prevent other Chalmers researchers from responding to the survey directly, merely to take an initiative to provide support for coordination considering the short time frame available. Should you have interest to influence the Chalmers response, please contact Tomas Grönstedt directly (tomas.gronstedt at chalmers.se). A response is planned to be submitted early week 24 and we need any comments by 4th of June 17.00. Best regards, Selma Brynolf coordinator for the profile area Sustainable Vehicle Technologies shared between Transport and Energy AoAs _____________________________ Selma Brynolf, Ph.D. Forskare | Researcher Department of Mechanics and Maritime Sciences Maritime Environmental Sciences +46(0)31 772 2237 +46(0)729-838 923 (mobile) selma.brynolf at chalmers.se Chalmers tekniska högskola | Chalmers University of Technology SE-412 96 Göteborg, Sweden www.chalmers.se -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From kamb at kth.se Wed May 27 15:25:10 2020 From: kamb at kth.se (Anneli Kamb) Date: Wed, 27 May 2020 13:25:10 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] "Disposable travel" Message-ID: På tal om Covids påverkan på flyget. Det dyker upp en del intressanta perspektiv tycker jag. Mark Ruffalo pratar om hur det är att jobba hemifrån som skådis och säger att han ?will never do disposable travel again? tid 1:30 https://youtu.be/ed5HQ6nC0oE?t=91 Googlat lite, verkar inte vara något etablerat begrepp, men det säger ju en del om hur han (och säkert andra) ser på sitt tidigare resande med dagens glasögon. /Anneli -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From kamb at kth.se Fri May 29 11:50:43 2020 From: kamb at kth.se (Anneli Kamb) Date: Fri, 29 May 2020 09:50:43 +0000 Subject: [Vinnovaflyg] =?utf-8?q?Pilot_med_h=C3=B6gh=C3=B6jdskunskaper?= Message-ID: <739B245A-AEAA-4B5F-B309-84456C2CC1F6@gu.se> Hej Jag pratade precis med min pappa om potentiell ersättare för Johan i projektet. Han hade inga tips på specifika personer tyvärr. Men hans tips var att kontakta hållbarhetscheferna på SAS, BRA och Swedavia och höra om de hade några aktuella personer inom sina organisationer som de kan låna ut. Vi får väl avvakta tills Johan har offentliggjort sin uppsägning, men det är kanske en väg framåt. Med vänlig hälsning, Anneli -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: