<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<meta name="Generator" content="Microsoft Word 15 (filtered medium)">
<!--[if !mso]><style>v\:* {behavior:url(#default#VML);}
o\:* {behavior:url(#default#VML);}
w\:* {behavior:url(#default#VML);}
.shape {behavior:url(#default#VML);}
</style><![endif]--><style><!--
/* Font Definitions */
@font-face
        {font-family:"Cambria Math";
        panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:Calibri;
        panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
        {margin:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        font-size:12.0pt;
        font-family:"Times New Roman",serif;}
a:link, span.MsoHyperlink
        {mso-style-priority:99;
        color:blue;
        text-decoration:underline;}
a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed
        {mso-style-priority:99;
        color:purple;
        text-decoration:underline;}
p
        {mso-style-priority:99;
        margin:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        font-size:12.0pt;
        font-family:"Times New Roman",serif;}
p.msonormal0, li.msonormal0, div.msonormal0
        {mso-style-name:msonormal;
        margin:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        font-size:12.0pt;
        font-family:"Times New Roman",serif;}
span.E-postmall19
        {mso-style-type:personal-reply;
        font-family:"Calibri",sans-serif;
        color:#1F497D;}
.MsoChpDefault
        {mso-style-type:export-only;
        font-size:10.0pt;}
@page WordSection1
        {size:612.0pt 792.0pt;
        margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt;}
div.WordSection1
        {page:WordSection1;}
--></style><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapedefaults v:ext="edit" spidmax="1026" />
</xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapelayout v:ext="edit">
<o:idmap v:ext="edit" data="1" />
</o:shapelayout></xml><![endif]-->
</head>
<body lang="SV" link="blue" vlink="purple">
<div class="WordSection1">
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#1F497D;mso-fareast-language:EN-US">Mycket bra svar från Mats Björsell tycker jag.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#1F497D;mso-fareast-language:EN-US">Med vänlig hälsning<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#1F497D;mso-fareast-language:EN-US">Jim<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#1F497D;mso-fareast-language:EN-US"><o:p> </o:p></span></p>
<div>
<div style="border:none;border-top:solid #E1E1E1 1.0pt;padding:3.0pt 0cm 0cm 0cm">
<p class="MsoNormal"><b><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif">Från:</span></b><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif"> flygochklimat <flygochklimat-bounces@lists.chalmers.se>
<b>För </b>Robert Höglund<br>
<b>Skickat:</b> den 11 september 2020 09:10<br>
<b>Till:</b> flygochklimat@lists.chalmers.se; Björn von Sydow <bjorn.von.sydow@gmail.com><br>
<b>Ämne:</b> Re: [flygochklimat] Hur skadlig är höghöjdseffekten?<o:p></o:p></span></p>
</div>
</div>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<div>
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom:12.0pt"><span style="font-family:"Calibri",sans-serif;color:black">Här är svaret jag fick om höghöjdseffekten från Mats Björsell på NV<o:p></o:p></span></p>
<p style="background:white"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E">Hej Robert<o:p></o:p></span></p>
<p style="background:white"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E"> <o:p></o:p></span></p>
<p style="background:white"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E">Det är intressanta frågor du ställer, och förstås inte helt enkla. .<o:p></o:p></span></p>
<p style="background:white"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E"> <o:p></o:p></span></p>
<p style="background:white"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E">Jag är ingen expert på de fysikaliska mekanismerna  som t ex  exakt hur strålningsbalansen påverkas genom vattenångan, genom bildandet av cirrusmoln, utsläpp
 av NOx och hur denna i nästa led interagerar med andra gaser som påverkar in och utstrålning på höga höjder, såsom t ex kolväten, ozon och kanske </span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:black">t ex </span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E">CFC
 (”freoner”). Alla dessa har ju olika livslängder och det stämmer ju att de som har med vattenångan att göra är väldigt kortlivade.<o:p></o:p></span></p>
<p style="background:white"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E"> <o:p></o:p></span></p>
<p style="background:white"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E">Det gör att för denna del av effekterna så minskar höghöjdseffekten väldigt snabbt, MEN det normala tillståndet (d v s inte efter 9/11 och nu under pandemin)
 är att tiotusentals flygplan som finns i atmosfären ger ett konstant tillflöde av nya gaser, ny vattenånga. Och ”håller uppe nivån på höghöjdseffekten från flyget”.<o:p></o:p></span></p>
<p style="background:white"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E">Att den skulle värma upp endast lokalt stämmer knappast eftersom luften </span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:black">normalt </span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E">är
 så pass full av flygplan och som sagt – en del av effekterna är mer långlivade än vattenångans effekter, och hinner därmed spridas. Sen är ju inte uppvärmning en tillfällig sak som sedan går tillbaka helt, tillförd värme sprids</span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:black"> och</span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E"> ackumuleras
 ju t ex till en del i havet, en extremt långsam process.  <o:p></o:p></span></p>
<p style="background:white"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E"> <o:p></o:p></span></p>
<div>
<p style="background:white"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E">Det </span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:black">anförs ibland flera </span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E">argument
 mot att beräkna en Höghöjdseffekt och </span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:black">ange </span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E">den i koldioxidekvivalenter. Osäkerheterna ovan
 är några av dessa, men hur stor effekten </span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:black">från en enskild flygning </span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E">är beror ju i än högre
 grad på tillfälliga meteorologiska förhållanden, luftfuktigheten, temperaturen, tid på dygnet (sol eller ej) samt naturligtvis på flyghöjd – över eller under 8000 ell</span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:black">e</span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E">r
 10 000 meter</span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:black"> (den där nivån varierar ju också).</span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E">  Flygindustrin vill </span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:black">ofta </span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E">inte
 så gärna prata om höghäjdseffekterna och ett sätt för dem att slippa det är att säga att de är ju så osäkra, ”de går ju inte att räkna på”. Men de är lika fullt <i>väldigt</i> viktiga när man talar om flygets samlade klimatpåverkan.<o:p></o:p></span></p>
<p style="background:white"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E"> <o:p></o:p></span></p>
<p style="background:white"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E">Det finns ju en koncensus</span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:black">, bildad utifrån tillgänglig forskning,</span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E"> att
 höghöjdseffekterna </span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:black">sannolikt </span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E">ligger i genomsnitt strax under 2</span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:black"> (d
 v s de fördubblar klimatpåverkan jämfört med om man enbart tittar på CO2) </span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E">, men variationerna är ju väldigt st</span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:black">o</span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E">ra,
 och osäkerheterna likaså. Den kanske ska vara lite lägre, men en del tyder på att den trots allt är större. För interkontinentala resor anger man </span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:black">ibland </span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E">2,7
 (hög höjd under nästan hela sträckan)<o:p></o:p></span></p>
<p style="background:white"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E"> <o:p></o:p></span></p>
<p style="background:white"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E">En viktig sak är att biojet troligen inte påverkar höghöjdseffekterna särskilt mycket. Icke fossilt jetbränsle löser därför liksom bara ”halva klimatproblemet”
 för det långväga flyget<o:p></o:p></span></p>
<p style="background:white"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E"> <o:p></o:p></span></p>
<p style="background:white"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E">Här gärna av dig om det jag skrev blev obegripligt…<o:p></o:p></span></p>
<p style="line-height:11.0pt;background:white"><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#404040">Vänliga hälsningar<br>
<br>
Mats Björsell</span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E"><o:p></o:p></span></p>
<p style="line-height:11.0pt;background:white"><span style="font-size:8.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#404040">Miljöekonom</span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E"><o:p></o:p></span></p>
<p style="line-height:11.0pt;background:white"><span style="font-size:10.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#404040"> </span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E"><o:p></o:p></span></p>
<p style="line-height:11.0pt;background:white"><span style="font-size:8.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#404040">NATURVÅRDSVERKET</span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E"><o:p></o:p></span></p>
<p style="line-height:11.0pt;background:white"><span style="font-size:8.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#404040">Klimatstyrmedelsenheten</span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E"><o:p></o:p></span></p>
<p style="line-height:11.0pt;background:white"><span style="font-size:8.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#404040">BESÖK: Virkesvägen 2, Stockholm</span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E"><o:p></o:p></span></p>
<p style="line-height:11.0pt;background:white"><span style="font-size:8.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#404040">POST: 106 48 Stockholm</span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E"><o:p></o:p></span></p>
<p style="line-height:11.0pt;background:white"><span style="font-size:8.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#404040">TELEFON: 010-698 13 60</span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E"><o:p></o:p></span></p>
<p style="line-height:11.0pt;background:white"><span style="font-size:8.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#404040">[www.naturvardsverket.se]<a href="http://www.naturvardsverket.se">www.naturvardsverket.se</a></span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E"><o:p></o:p></span></p>
<p style="line-height:11.0pt;background:white"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#404040"> </span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E"><o:p></o:p></span></p>
<p style="line-height:11.0pt;background:white"><span style="font-size:8.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#404040">Läs om hur Naturvårdsverket behandlar<br>
dina </span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E"><a href="http://www.naturvardsverket.se/hantering-av-personuppgifter" target="_blank"><span style="font-size:8.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#404040">personuppgifter</span></a></span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#404040"> </span><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#201F1E"><o:p></o:p></span></p>
</div>
</div>
<div id="Signature">
<div id="divtagdefaultwrapper">
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Calibri",sans-serif;color:black"><o:p> </o:p></span></p>
<div>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.5pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:#212121"><o:p> </o:p></span></p>
</div>
<p class="MsoNormal"><span style="font-family:"Calibri",sans-serif;color:black"><o:p> </o:p></span></p>
</div>
</div>
<div class="MsoNormal" align="center" style="text-align:center">
<hr size="3" width="98%" align="center">
</div>
<div id="divRplyFwdMsg">
<p class="MsoNormal"><b><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:black">Från:</span></b><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:black"> Robert Höglund <<a href="mailto:robert.hoglund@oxfam.se">robert.hoglund@oxfam.se</a>><br>
<b>Skickat:</b> den 10 september 2020 08:19<br>
<b>Till:</b> <a href="mailto:flygochklimat@lists.chalmers.se">flygochklimat@lists.chalmers.se</a> <<a href="mailto:flygochklimat@lists.chalmers.se">flygochklimat@lists.chalmers.se</a>>; Björn von Sydow <<a href="mailto:bjorn.von.sydow@gmail.com">bjorn.von.sydow@gmail.com</a>><br>
<b>Ämne:</b> Re: [flygochklimat] Hur skadlig är höghöjdseffekten?</span> <o:p></o:p></p>
<div>
<p class="MsoNormal"> <o:p></o:p></p>
</div>
</div>
<div>
<div>
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom:12.0pt"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:black">Hej Björn! Jag fick två mycket bra svar men som verkar ha gått bara till mig. Är ni som skrev dem ok med att dela till hela listan?<o:p></o:p></span></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:black">Vänligen<o:p></o:p></span></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom:12.0pt"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:black">Robert<o:p></o:p></span></p>
</div>
<div>
<div>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:black">Hämta
<a href="https://aka.ms/ghei36">Outlook för Android</a><o:p></o:p></span></p>
</div>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:black"><o:p> </o:p></span></p>
</div>
<div class="MsoNormal" align="center" style="text-align:center">
<hr size="3" width="98%" align="center">
</div>
<div id="x_divRplyFwdMsg">
<p class="MsoNormal"><b><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:black">From:</span></b><span style="font-size:11.0pt;font-family:"Calibri",sans-serif;color:black"> flygochklimat <<a href="mailto:flygochklimat-bounces@lists.chalmers.se">flygochklimat-bounces@lists.chalmers.se</a>>
 on behalf of Björn von Sydow <<a href="mailto:bjorn.von.sydow@gmail.com">bjorn.von.sydow@gmail.com</a>><br>
<b>Sent:</b> Thursday, September 10, 2020 1:16:47 PM<br>
<b>To:</b> <a href="mailto:flygochklimat@lists.chalmers.se">flygochklimat@lists.chalmers.se</a> <<a href="mailto:flygochklimat@lists.chalmers.se">flygochklimat@lists.chalmers.se</a>><br>
<b>Subject:</b> Re: [flygochklimat] Hur skadlig är höghöjdseffekten?</span> <o:p>
</o:p></p>
<div>
<p class="MsoNormal"> <o:p></o:p></p>
</div>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal">Hej! <o:p></o:p></p>
<div>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal">Jag blev glad och förväntansfull när Robert Höglund för en dryg vecka sedan lyfte denna fråga. Visst känner väl alla att risken är stor för att blanda äpplen och päron när man försöker kombinera koldioxidutsläpp och höghöjdseffekter till
 ett enda endimensionellt utsläppsmått. Samtidigt finns det ett stort pedagogiskt värde i att faktiskt kunna ge ett enkelt mått. Webbplatsen
<a href="http://flightemissionmap.org">flightemissionmap.org</a>, som jag varit med om att utveckla, bygger delvis på att det är meningsfullt att göra en sådan kombination.<o:p></o:p></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal">Förväntningarna sjunker i takt med tiden, men jag hoppas fortfarande på insiktsfulla inlägg i denna fråga.<o:p></o:p></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal">Björn von Sydow<o:p></o:p></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal">intresserad lekman<o:p></o:p></p>
</div>
</div>
</div>
</div>
</body>
</html>